Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

23 juli, 2018 5 minuters läsning
Ltd

Foto: Funderar du på Ltd?

Hur smart är det att skaffa ett brittiskt Ltd-bolag i stället för att starta ett svenskt aktiebolag? En hel del småföretagare har fått anledning att fundera på frågan. För de flesta är svaret – inte smart alls.

Ltd är en förkortning för Limited company, alltså ett brittiskt aktiebolag. I Storbritannien får vem som helst, oavsett medborgarskap, starta ett Ltd-bolag förutsatt att det har sitt säte i Storbritannien. Och det krävs bara ett pund i aktiekapital.

Sedan kan det finnas skattefördelar: Om du tar ut lön i Storbritannien är inkomstskatten mycket lägre (20 procent på inkomster upp till 366 440 kronor, inte förrän du tjänar 1,7 miljoner blir skatten 45 procent). Fribeloppet innan du börjar betala skatt är högre än i Sverige, bolagsskatten är på väg att sänkas till 17 procent och arbetsgivaravgiften kan vara lägre.

Det finns flera företag i Sverige som erbjuder sig att sätta upp ett Ltd-företag åt svenskar. För att kunna verka i Sverige måste man nämligen registrera en filial till sitt Ltd här (så kallat SUF). Panlegis och Mr Company är ett par exempel.

Men det finns också rådgivare i Sverige som får samtal från dessa företags kunder, personer som ringer och ber om hjälp med att stänga sina Ltd-företag eftersom såväl guld som gröna skogar uteblev. Mikael Green på redovisningsbyrån Account Factory är en sådan rådgivare.

– Vi har haft företagare som gråtit i telefon och bett om hjälp. Allt har blivit både krångligare än dyrare än de trodde. Men jag vet inte riktigt hur jag ska hjälpa dem. Ett problem är att det är svårt att hitta byråer och rådgivare i Sverige som har bra koll på SUF:ar, säger han.

Många nackdelar


Mikael Green har bloggat om SUF:ar på Account Factorys hemsida, och där kan man läsa en lång rad kommentarer från företagare som har erfarenheter och funderingar. Några anser att det är ett bra sätt att starta företag snabbt, eftersom man inte behöver samla ihop något aktiekapital. Andra tror att det passar dem eftersom de har betalningsanmärkningar eller konkurser bakom sig.

Tittar man närmare på vad det innebär att starta ett Ltd, inser man att det finns många nackdelar. En av de stora är administrationen.

– Om man har tänkt bedriva verksamheten i Sverige, blir det krångligare med ett Ltd än att ha ett vanligt aktiebolag. När du har registrerat en filial i Sverige (SUF), måste du betala skatt här och lämna bokföring och årsredovisning precis som ett vanligt svenskt aktiebolag, säger Cecilia Gunne, advokat och expert på svenska och internationella skattefrågor på advokatfirman Lindskog Malmström Advokatbyrå.

Enligt henne kan det bara vara en fördel att ha ett Ltd-bolag om man också bedriver verksamheten i Storbritannien. Då kan man ta ut lön och skatta där. Det förutsätter dock att man är bosatt i Storbritannien.

Om man bor här skattar man även i Sverige.

– En del kapitalförvaltare väljer att ha ett Ltd-bolag i utlandet, men då är det viktigt att verksamheten verkligen sköts av personal där. Sitter ägaren i Stockholm och bestämmer vilka värdepapper som ska köpas och säljas, räknas det som att han har fast driftsställe här och då blir bolaget skattskyldigt i Sverige, säger hon.

Få fördelar


Men om bolaget inte bedriver kapitalförvaltning utan driver en vanlig rörelse i Sverige, vad är då fördelen med ett Ltd-bolag med tillhörande SUF?

– Ärligt talat vet jag inte. Om verksamheten är såpass riskfylld att man inte vill driva enskild firma, bör man nog vänta tills man samlat ihop 50 000 kronor till ett aktiebolag i stället för att lägga pengar på att etablera en SUF, säger Mikael Green.

Däremot finns det nackdelar. En är att man som företagare kan betraktas som mindre kreditvärdig om man har en SUF jämfört med ett aktiebolag. Det förklarar Jan-Erik Wiberg. Han bedömer krediter på finansbolaget Svea Ekonomi.

– Som långivare vill vi kunna ta en kreditupplysning på låntagaren. Dessutom har vi skyldighet enligt penningtvättslagen att ha koll på vem som är verklig huvudman för det företag som lånar. Båda dessa saker blir svårare om låntagaren har ett Ltd-företag, och det är ingen fördel för honom eller henne, säger han.

Flera av kommentarerna på Account Factorys blogg vittnar mycket riktigt om att man som Ltd-företagare plötsligt kan få svårt att öppna bankkonto, teckna telefonabonnemang, handla på faktura med mera. Inget som direkt förenklar någons vardag.

Risken finns även att man råkar i klorna på de mer eller mindre seriösa företag som säger sig vilja hjälpa till att sätta upp det brittiska bolaget och filialen. De skickar fakturor för sina tjänster, och det är inte säkert att de vill hjälpa till att stänga ner Ltd-företaget. Och att själv ta kontakt med brittiska bolagsverket kan vara svårare än många tror.

Hur det blir med Ltd-företagen efter Brexit? Det står skrivet i stjärnorna – eftersom det beror på de pågående utträdesförhandlingarna.

Svårt att spåra vem som står bakom


Driva Eget ringde Mr Company för att höra om möjligheten att öppna ett Ltd och en SUF, men bemötandet lämnade en del övrigt att önska och projektet lades ner. Så här gick det.
  • Telefonnumret angavs på hemsidan mrcompany.se. Där svarade en mekanisk röst, något oväntat, ”Välkommen till Svensk Bolagsförmedling”. På hemsidan stod faktiskt att Mr Company är ”en del av Svensk Bolagsförmedling AB”. En koll på allabolag.se ger vid handen att Svensk Bolagsförmedling likviderades 1 juni 2017. Det går alltså inte att se vem som är vd eller styrelseordförande i MrCompany.
  • Som kvalitetsstämpel uppger MrCompany på sin hemsida att man är med i SUF ORG, Confederation of Swedish Foreign Companies. Driva Eget har inte kunnat hitta denna organisation.
  • Ingen svarade i telefonen, trots att ”din plats i kön är nummer 1”. I stället öppnades en chatt. Tyvärr kunde inte ”Viktor” uppge vem som är vd för företaget, trots upprepade frågor om det. Men han lovade att någon skulle ringa upp och svara på frågor. Så skedde aldrig.
Av: Ingrid Kindahl


Personlig utveckling

6 smarta tips: Så maxar du din produktivitet i höst

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
så maxar du din produktivitet

När hösten kommer och tempot ökar, är det lätt att känna sig överväldigad. Men tänk om du istället kunde få mer tid över – vad skulle du göra med den? Kanske äntligen ta tag i de där idéerna du har på is, satsa mer på din hälsa, eller bara ta det lugnt? Här är några konkreta tips för att klara höstens hektiska månader (och vinna tid!)

När hösten drar igång med ett stort antal uppgifter att jonglera kan det kännas svårt att hinna med, och hålla verksamheten på rätt spår. Men – du kan både effektivisera din arbetsdag och frigöra tid. Oavsett om du vill lägga den extra tiden på att utveckla nya affärsidéer, förbättra kundupplevelsen eller bara få mer balans i vardagen. Här är några steg du kan testa redan idag.

Så maxar du din produktivitet – här är 6 konkreta tips

1. Planera din vecka i förväg

En tydlig planering är nyckeln till hög produktivitet. Genom att avsätta tid i början av varje vecka för att prioritera dina uppgifter, dela upp dem i mindre delmål, bestämma hur lång tid de får ta och till och med skriva in dem i kalendern, kan du undvika att känna dig överväldigad.

2. Prioritera

Se till att du har en realisttisk plan för vad du ska hinna med på den tid som finns – och se till att du väljer att göra rätt uppgifter först. Ett knep för att få överblick är att inte bara göra en lång lista med att göra-uppgifter. Dela istället in dem i fyra olika rutor utefter hur viktiga de är för ditt företag och hur bråttom det är att utföra dem. Börja sedan med rutan över det som är viktigast och mest bråttom.

3. Sätt tydliga mål och deadlines

Bryt också upp uppgifterna i mindre delar. Att ha tydliga, mätbara mål hjälper dig att hålla fokus. Definiera specifika milstolpar för dina projekt och sätt realistiska deadlines för varje steg. Att uppnå mindre delmål ger dig en känsla av framsteg och gör stora uppgifter mer hanterbara.

Läs också: 3 smarta knep: Så blir du effektivare – och hinner mer (eller blir klar snabbare!)

4. Automatisera och delegera

Som småföretagare är det lätt att fastna i att göra allt själv. Men att automatisera vissa processer, som fakturering och betalningspåminnelser eller kundkommunikation via till exempel chattbotar eller automatiska mejlflöden, kan frigöra tid för att fokusera på mer strategiska uppgifter. Om du har ett team, var inte rädd för att delegera uppgifter och lita på andras kompetens!

5. Sätt gränser för din arbetsdag

Det är lätt att arbeta dygnet runt som egenföretagare, men det kan snabbt leda till utbrändhet. Sätt tydliga gränser för din arbetsdag och se till att du får tid för vila och återhämtning. Produktivitet handlar inte bara om att jobba hårt – det handlar också om att jobba smart och ta hand om dig själv.

Att upprätthålla en balans mellan arbete och vila är faktiskt avgörande för att säkerställa hållbar produktivitet och långsiktig framgång. Så planera även in tid för återhämtning! Dels genom att ta pauser under dagarna när du gör något helt annat än det du just gjorde. Dels genom att ta tid för det du tycker om utöver jobbet i veckorna.

6. Fokusera på en uppgift i taget

Multitasking kan kännas effektivt, men forskning visar att det ofta leder till lägre produktivitet. Genom att fokusera på en uppgift i taget och slutföra den innan du går vidare till nästa, kan du öka både kvaliteten på ditt arbete och din effektivitet.



Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.