Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

23 juli, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Ltd

Foto: Funderar du på Ltd?

Hur smart är det att skaffa ett brittiskt Ltd-bolag i stället för att starta ett svenskt aktiebolag? En hel del småföretagare har fått anledning att fundera på frågan. För de flesta är svaret – inte smart alls.

Ltd är en förkortning för Limited company, alltså ett brittiskt aktiebolag. I Storbritannien får vem som helst, oavsett medborgarskap, starta ett Ltd-bolag förutsatt att det har sitt säte i Storbritannien. Och det krävs bara ett pund i aktiekapital.

Sedan kan det finnas skattefördelar: Om du tar ut lön i Storbritannien är inkomstskatten mycket lägre (20 procent på inkomster upp till 366 440 kronor, inte förrän du tjänar 1,7 miljoner blir skatten 45 procent). Fribeloppet innan du börjar betala skatt är högre än i Sverige, bolagsskatten är på väg att sänkas till 17 procent och arbetsgivaravgiften kan vara lägre.

Det finns flera företag i Sverige som erbjuder sig att sätta upp ett Ltd-företag åt svenskar. För att kunna verka i Sverige måste man nämligen registrera en filial till sitt Ltd här (så kallat SUF). Panlegis och Mr Company är ett par exempel.

Men det finns också rådgivare i Sverige som får samtal från dessa företags kunder, personer som ringer och ber om hjälp med att stänga sina Ltd-företag eftersom såväl guld som gröna skogar uteblev. Mikael Green på redovisningsbyrån Account Factory är en sådan rådgivare.

– Vi har haft företagare som gråtit i telefon och bett om hjälp. Allt har blivit både krångligare än dyrare än de trodde. Men jag vet inte riktigt hur jag ska hjälpa dem. Ett problem är att det är svårt att hitta byråer och rådgivare i Sverige som har bra koll på SUF:ar, säger han.

Många nackdelar


Mikael Green har bloggat om SUF:ar på Account Factorys hemsida, och där kan man läsa en lång rad kommentarer från företagare som har erfarenheter och funderingar. Några anser att det är ett bra sätt att starta företag snabbt, eftersom man inte behöver samla ihop något aktiekapital. Andra tror att det passar dem eftersom de har betalningsanmärkningar eller konkurser bakom sig.

Tittar man närmare på vad det innebär att starta ett Ltd, inser man att det finns många nackdelar. En av de stora är administrationen.

– Om man har tänkt bedriva verksamheten i Sverige, blir det krångligare med ett Ltd än att ha ett vanligt aktiebolag. När du har registrerat en filial i Sverige (SUF), måste du betala skatt här och lämna bokföring och årsredovisning precis som ett vanligt svenskt aktiebolag, säger Cecilia Gunne, advokat och expert på svenska och internationella skattefrågor på advokatfirman Lindskog Malmström Advokatbyrå.

Enligt henne kan det bara vara en fördel att ha ett Ltd-bolag om man också bedriver verksamheten i Storbritannien. Då kan man ta ut lön och skatta där. Det förutsätter dock att man är bosatt i Storbritannien.

Om man bor här skattar man även i Sverige.

– En del kapitalförvaltare väljer att ha ett Ltd-bolag i utlandet, men då är det viktigt att verksamheten verkligen sköts av personal där. Sitter ägaren i Stockholm och bestämmer vilka värdepapper som ska köpas och säljas, räknas det som att han har fast driftsställe här och då blir bolaget skattskyldigt i Sverige, säger hon.

Få fördelar


Men om bolaget inte bedriver kapitalförvaltning utan driver en vanlig rörelse i Sverige, vad är då fördelen med ett Ltd-bolag med tillhörande SUF?

– Ärligt talat vet jag inte. Om verksamheten är såpass riskfylld att man inte vill driva enskild firma, bör man nog vänta tills man samlat ihop 50 000 kronor till ett aktiebolag i stället för att lägga pengar på att etablera en SUF, säger Mikael Green.

Däremot finns det nackdelar. En är att man som företagare kan betraktas som mindre kreditvärdig om man har en SUF jämfört med ett aktiebolag. Det förklarar Jan-Erik Wiberg. Han bedömer krediter på finansbolaget Svea Ekonomi.

– Som långivare vill vi kunna ta en kreditupplysning på låntagaren. Dessutom har vi skyldighet enligt penningtvättslagen att ha koll på vem som är verklig huvudman för det företag som lånar. Båda dessa saker blir svårare om låntagaren har ett Ltd-företag, och det är ingen fördel för honom eller henne, säger han.

Flera av kommentarerna på Account Factorys blogg vittnar mycket riktigt om att man som Ltd-företagare plötsligt kan få svårt att öppna bankkonto, teckna telefonabonnemang, handla på faktura med mera. Inget som direkt förenklar någons vardag.

Risken finns även att man råkar i klorna på de mer eller mindre seriösa företag som säger sig vilja hjälpa till att sätta upp det brittiska bolaget och filialen. De skickar fakturor för sina tjänster, och det är inte säkert att de vill hjälpa till att stänga ner Ltd-företaget. Och att själv ta kontakt med brittiska bolagsverket kan vara svårare än många tror.

Hur det blir med Ltd-företagen efter Brexit? Det står skrivet i stjärnorna – eftersom det beror på de pågående utträdesförhandlingarna.

Svårt att spåra vem som står bakom


Driva Eget ringde Mr Company för att höra om möjligheten att öppna ett Ltd och en SUF, men bemötandet lämnade en del övrigt att önska och projektet lades ner. Så här gick det.
  • Telefonnumret angavs på hemsidan mrcompany.se. Där svarade en mekanisk röst, något oväntat, ”Välkommen till Svensk Bolagsförmedling”. På hemsidan stod faktiskt att Mr Company är ”en del av Svensk Bolagsförmedling AB”. En koll på allabolag.se ger vid handen att Svensk Bolagsförmedling likviderades 1 juni 2017. Det går alltså inte att se vem som är vd eller styrelseordförande i MrCompany.
  • Som kvalitetsstämpel uppger MrCompany på sin hemsida att man är med i SUF ORG, Confederation of Swedish Foreign Companies. Driva Eget har inte kunnat hitta denna organisation.
  • Ingen svarade i telefonen, trots att ”din plats i kön är nummer 1”. I stället öppnades en chatt. Tyvärr kunde inte ”Viktor” uppge vem som är vd för företaget, trots upprepade frågor om det. Men han lovade att någon skulle ringa upp och svara på frågor. Så skedde aldrig.
Av: Ingrid Kindahl


ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.