Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

”Mina kompanjoner gör inte sitt jobb”

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 8 juli, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Illustration.Fyra personer i en kanot. En paddlar och de andra sitter och tittar på.

Foto: Filip har fått nog av att hans ­kompanjoner inte engagerar sig tillräckligt i den ­gemensamma firman. Illustration Göran Uggla

I varje nummer av Driva Eget hjälper psykologen och psykoterapeuten Madeleine Gauffin en läsare med företagarlivets mänskliga sidor – känslorna, relationerna och måendet. Denna gång gäller det Filip som fått nog av att hans ­kompanjoner inte engagerar sig tillräckligt i den ­gemensamma firman.

Filips brev:

Jag behöver hjälp med hur jag ska prata med mina kompanjoner. Bakgrunden är den här: Vi är fyra personer som alla är egenförtagare sedan länge och egentligen konkurrenter på en rätt tuff marknad.
Men för drygt ett år sedan bestämde vi oss för att slå oss samman för att kunna hitta en egen nisch i branschen.
Vi hade jättemånga spännande samtal som mynnade ut i att vi bildade ett gemensamt aktiebolag vid sidan av våra egna firmor.
Vi delade upp en del av uppgifterna mellan oss men alla skulle ta ansvar för att ragga kunder.

Det har väl gått så där. Men nu verkar det som att det kommer att hända grejer. Och det tack vare kontakter som jag tagit och som jag har lagt enormt mycket tid på –
både timmar på normal arbetstid som semester, kvällar och helger.

Detta är förstås jättekul men samtidigt är det otroligt frustrerande att känna att mina kompanjoner och jag inte jobbar i samma takt.
Jag jobbar järnet för det jag tror på medan de har lagt betydligt mer fokus på sina egna firmor än på vårt gemensamma företag.
Det känns ibland som att det är upp till mig att se till att aktiebolaget kommer på fötter. Men jag orkar inte  göra allt själv.
Det gör också att min egen firma, som är den som försörjer mig, tar stryk eftersom jag lägger så mycket tid i aktiebolaget.

Jag har försökt prata om det här med dem några gånger. Jag försöker hålla mig lugn och i regel känns det bättre efteråt. De förstår vad jag säger, heter det.
Men det finns alltid tusen skäl till varför de inte ringt och jagat uppdrag som jag har. Men jag har också mycket annat att göra och en familj att ta hand om.

Jag skulle ju kunna minska mitt engagemang till deras nivå, men då känns det som att vi kan lägga ner aktiebolaget direkt. Och det vill jag inte.
Jag tror verkligen att vi skulle kunna göra något bra ihop. Och jag vet att jag inte hade vågat starta det här helt ensam. Hur ska jag få dem att förstå att vi måste dra lika mycket?
/Filip

Madeleine Gauffins råd:

”Ta itu med dina rädslor”

Tack för din fundering. Det är ofta mycket svårt att ha, starta och driva verksamhet med andra människor.
Ska det fungera så behövs ett engagemang som är av samma dignitet från alla inblandade.
Det brukar också vara bra att man känner varandra sedan tidigare så att man på det sättet vet var man har varandra och vad man rimligtvis kan vänta sig.

Det kan vara en bra idé att dela upp ansvarsområden innan man drar i gång och att det blir mycket tydligt vem som ska göra vad.
Viktigt kan också vara att planera in regelbundna möten där man checkar av vad som gjorts och hur det gått.
Deadlines brukar vara bra att arbeta med eftersom det ger tydliga signaler till var och en om att något ska göras innan en viss tidpunkt. Gör man då inte sina uppgifter blir det extra tydligt.

Men nu är ditt läge ett annat. Det går inte att backa och göra ogjort det som redan är på ett visst sätt. Däremot finns det saker att fundera på för att komma vidare.
Du upplever ett låst läge där det inte hjälper att säga hur du tycker att det är och att du vill ha en ändring. Det väcker några frågor.

Vill du ha detta gemensamma projekt mer än de vill? Vet de i så fall att det är så det förhåller sig?
Kan det vara så att de använder sig av det mer eller mindre medvetet för att slippa undan och för att kunna syssla med sina egna företag lite mer?

Det är nog dags för dig att se sanningen i vitögat. Detta har pågått ett bra tag nu och du trivs inte med att vara den som drar det tyngsta lasset – och att de andra i viss mån glider med.

Detta är inte en situation som kommer att ordna upp sig av sig själv utan du behöver göra vissa ställningstaganden.
Vill du fortsätta som det är nu? Svaret på den frågan tycks vara nej.

Du vill att de andra ska vara delaktiga på lika villkor. Hur ska du få dem dit? Det du hittills försökt har inte fungerat, alltså behöver du prova en annan strategi.

Det finns olika vägar. Du kan samla dem till ett möte och tala om att du inte längre tänker vara med i aktiebolaget om ingen ändring
sker och att den ändringens utseende ska göras upp där och då vid det tillfället.
Då kan du genomföra det jag föreslog ovan och var noga med att dela in i ansvarsområden och bestämma deadlines.
Går de inte med på det så be dem föreslå något utifrån att du inte längre tänker göra allt själv.

Ett annat alternativ är att du lägger ner verksamheten omgående och startar en egen och driver den som DU vill. Du skriver om rädsla.
Men vari består den om du bara ska ha de andra som statister medan du själv står för föreställningen? Vad är du rädd för? Att misslyckas?
Är känslan att med delat ansvar, det vill säga gemensamt AB, blir misslyckandet inte så personligt om det skulle ske?

Ett tredje alternativ är att du själv tar över aktiebolaget och driver det vidare i egen regi.
Eftersom det är du som gjort det mesta (allt?) av jobbet hittills kan det väl knappast vara tal om att lösa ut de andra?

Välj ett av ovanstående alternativ och driv det tills en lösning är nådd.

Kanske är det dina rädslor du ska fokusera på att lösa upp. De är oftast ett hinder för oss och kan göra oss beroende av andra för att vi ska kunna göra det vi vill.
Men är vi inte fria från rädslorna blir vi stående och trampar vatten och blir allt mer frustrerade. Vi blir aldrig fria att leva våra egna liv om vi inte gör upp med våra rädslor.

Lycka till på din egen väg!


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.