Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

"Mitt företag hade nära döden-upplevelser"

Yasemin Bayramoglu 1 februari, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning

Foto: Shervin Razani lärde sig ha tokkoll på ekonomin i alla sina bolag. FOTO: NILS PETTER NILSSON

Multiföretagaren Shervin Razani har grundat flera bolag inom skilda branscher, varav tre omsätter stora summor.I början av karriären höll dock allt på att rasa.– Jag tvingades låna och skrapa ihop pengar för att betala anställda och hyra, säger han idag när han berättar vad som hände.

”Att vara entreprenör är en livsstil. Det är en berg-och-dalbana i känslor, siffror, glädje och besvikelser. Och det är något man egentligen aldrig är ledig ifrån. Det finns alltid saker man kan förbättra, göra om, effektivera. Jag älskar det!
Mitt första egna företag gick ut på att ordna fester på gymnasiet. Jag tog betalt och hade säljare runt om i olika gymnasie-
skolor i Stockholm.

LÄS OCKSÅ: SÄLJER SITT MISSTAG FÖR 1,5 MILJARDER

Jag grundade mitt första riktiga bolag under universitetstiden, när jag och några kollegor startade en av Sveriges första oberoende pensionsrådgivare. Jag sålde dock mina andelar under min studietid och efter några år av anställningar på Swedbank och Skandiabanken startade jag Jurek Rekrytering & Bemanning, som jag driver än idag.

Mitt största misstag inom företagarlivet kom i samband med finanskrisen. Då blev det tydligt att jag inte hade koll på rutiner, räkenskaper eller struktur.
Jurek hade ett antal nära-döden-upplevelser och var flera gånger mer eller mindre rent tekniskt i konkurs, vilket innebar att jag var det också. Jag mådde inte speciellt bra av det.
När jag inte hade pengar på banken och inte kunde betala löner eller leverantörer tog det inte lång tid innan jag insåg att det var ett stort misstag att fortsätta anställa och inte lyssna på marknaden. Jag jobbade minst 12–15 timmar om dagen, sju dagar i veckan. Allt handlade om att överleva. Jag tog inte ut någon lön och fick dessutom låna eller skrapa ihop pengar för att betala anställda och hyra.
Vi gick med förlust och jag hade tagit på mig en alldeles för stor kostnadskostym som jag inte kunde hantera. Det är inget jag vill uppleva igen.

Som tur är blir jag väldigt snabbt lösningsorienterad med starkt pannben. Jag är som en bergsget; jag gnetar på upp för bergen tills jag hittar en plats att övernatta på med lite mat för att klara mig. Företagsmässigt tog det dock närmare två år innan vi hade ett positivt kassaflöde och tre år innan företaget gick med vinst igen.
Min största lärdom från det misstaget är att ha ordning och struktur. Oavsett idé eller uppfinning måste du kunna dina siffror i sömnen. Hur mycket pengar behöver vi varje månad för att gå break even? Vad är våra fasta respektive rörliga kostnader? Hur ser prognosen för närmaste kvartalet ut?

Idag kan jag det i alla mina fyra bolag utantill, trots att det är mycket mer att hålla reda på. Man måste också ha ett väldigt bra team omkring sig, med passion, intelligens och förmåga att fatta beslut. Då klarar man rätt många kriser.
På det här misstaget har jag nog förlorat en del hår och pengar, men jag har också vunnit en fantastisk erfarenhet och lyckats skapa framgångsrika bolag efter det.
De risker jag tog hade kunnat ruinera mig och mina närmaste för en bra tid framöver. Det vill jag inte göra om, men visst ler jag åt det när jag tänker tillbaka på det idag.

För att undvika att liknande misstag händer igen har jag tät och kontinuerlig uppföljning. Jag har också flera personer utöver mig som är insatta i princip allt, så vi är många som följer exakt samma struktur för att kunna se mönster, såväl positiva som negativa.
Om du inte gör misstag kommer du aldrig att lyckas heller. Det är som allt i livet. Du måste våga skriva en tenta för att prestera. Du måste våga lägga straffen för att få lyfta pokalen.
Du måste också våga anställa och satsa som företagare för att lyckas. Jag förfinar och kommer igen och till slut sitter bollen i krysset.”

BERÄTTAT FÖR CAROLINE ENGVALL


ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Hitta inte dig själv. Skapa dig själv! (så här gör du)

Sluta lägg din energi på att hitta dig själv (så gör ju alla andra, och hur går det?). Fokusera istället på att skapa dig själv. Här får du tre enkla steg som hjälper dig att skapa en ny, härlig version av dig själv.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 17 juli, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 1 minuts läsning
Hitta sig sja¨lv

Foto: Unsplash

Det handlar inte om att hitta sig själv. Det handlar om att skapa sig själv. Det var citatmaskinen George Bernard Shaw som sa det först, och vi kunde inte hålla med mer.

När vi är ute med Driva Eget möter vi så otroligt många företagare som fortfarande letar efter ”vad de egentligen vill”. Människor som vill ”hitta sig själva”. Och det är ju nobelt och bra, men är det möjligt?

Vi tror snarare att det handlar om att skapa sig själv. Eller som Tony Robbins sa när vi såg honom i London: ”I create this motherfucker!”. Boom, inga halvmesyrer, det är upp till oss själva att skapa det vi vill ha i våra liv. Och att bli de människor vi önskar.

Skapa dig själv i tre steg!

Första steget är att släppa din mentala upphetsning kring allt du inte kan påverka. Väder, andra människor etc. Lägg istället allt ditt fokus på det du kan förändra, vilket i huvudsak är dig själv.

Andra steget är att göra en tydlig målbild: hur vill du vara som människa? Vad vill du att gästerna säger om dig på din begravning? Vad vill du vara känd för? Här kan du enkelt skapa en trevlig storytelling som bygger historien om dig och ditt företag. Människor älskar att följa dem som är på väg någonstans.

Tredje steget är att skapa integritet i alla steg. Om det du tänker är samma sak som det du säger och vad du sedan gör, kommer du att må bra. Så länge det du tänker är bra för världen, såklart!



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.