Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från SH PENSION

Partner

Hurra! Idag firar vi Tjänstepensionens dag!

SH Pension 27 september, 2022 Uppdaterades 16 april, 2025 6 minuters läsning
tjänstepensionens dag

Idag firas Tjänstepensionens dag runt om i landet, en viktig dag att uppmärksamma och vi vill påminna dig som företagare att komma ihåg att planera för din pension. Tjänstepension är en viktig del av den totala pensionen och som företagare måste du sätta av till denna del själv. När det är dags att gå i pension kan tjänstepensionen stå för så mycket som hälften av det du har att leva på så detta är ett väldigt viktigt sparande.

Som företagare har du fullt upp med att driva ditt företag men vi vill uppmuntra dig att stanna upp och reflektera över hur du vill att din framtid ska se ut - när du vill kunna gå i pension och vilken inkomst du vill ha då. Vi har därför sammanfattat vad det handlar om och vill ge några tips till dig som företagare, och även till dig som har anställda.

Hur fungerar det här med pension, egentligen?

Pensionen kommer från flera håll. Från staten får du allmän pension och den baseras på hur mycket du tar ut i lön. För att maximera den allmänna pensionen ska du ha en lön på ca 48 000 kr före skatt.

Du kan också få pension från din arbetsgivare och det kallas tjänstepension. Här behöver du som egen företagare sätta av denna pensionsdel själv från företagets överskott, till skillnad mot anställda med kollektivavtal.

När det gäller den allmänna pensionen får du årligen det orange kuvertet som talar om hur mycket du hittills har tjänat in till din allmänna pension, dvs inkomstpension och premiepension.

Tjänstepension är ett avdragsgillt sparande i ditt företag. Upp till 35 procent av din lön kan du sätta av avdragsgillt per år om du är anställd i ditt aktiebolag. Det gäller även för dina anställda.

5 tips till dig som är företagare:

1. Se över din lön och ditt månadssparande

Det är vanligt att spara en fast procentsats av lönen och att du tar ut en marknadsmässig lön är viktigt både för den allmänna pensionen och för att ta del av socialförsäkringssystemet. Hur mycket du ska spara i tjänstepension är individuellt bland annat utifrån ålder, tidigare sparande och finansiell situation i ditt företag. Men att du har ett månadssparande är viktigt då det ofta kommer med trygghetsförsäkringar för tex sjukdom. Tänk att du minst ska sätta av ett belopp som motsvarande ca 10 % av lönen till att börja med och sedan justera upp efterhand som du kan sätta av mer. Att börja spara tidigt ger också en stor skillnad över tid tack vare ränta-på-ränta effekten.

Visar det sig att du har överskott när räkenskapsåret börjar gå mot sitt slut så kan du göra en extra inbetalning till tjänstepensionen, både till dig och dina anställda. Däremot ska du inte enbart göra engångsinbetalningar för då går du bland annat miste om premiebefrielseförsäkringen som täcker dina premieinbetalningar om du skulle bli sjukskriven. Hitta en bra balans mellan lön, tjänstepension och utdelning.

2. Testa pensionskalkylatorn

Även små belopp idag kan växa sig stora över tid bara man kommer igång. Genom att räkna samman månadsbelopp, spartid och genomsnittlig avkastning per år i procent får man en bra indikation på vad ett sparande ger över tid. Tänk även på att med ränta-på-ränta effekten blir sparandet större än du kanske tror. Testa SH Pensions pensionskalkylator och se vad ett månadssparande innebär för dig.

3. Välj sparform efter tex engagemang och ålder

Som företagare har du fokus på din verksamhet och frågor om pension och trygghetsförsäkringar för dig och din familj riskerar att komma i andra hand. Det är dessutom ganska vanligt att man inte hinner eller ens vill engagera sig i sin pensionsförvaltning och då kan en så kallad traditionell försäkring passa bra. Kortfattat innebär det att försäkringsbolaget tar hand om placeringarna åt dig, du slipper helt enkelt fler måsten och beslut att ta. Traditionell försäkring garanterar en stor del av det inbetalda beloppet och titta gärna på att det historiskt varit en bra återbäringsränta.

För den som vill ta lite högre risk och engagera sig mer aktivt så kan en fondförsäkring som placerar i aktier vara bra. I fondförsäkring väljer du bland olika fonder och står hela risken själv. Eller så väljer du en kombination av tex traditionell försäkring och aktiefonder.

Rent generellt kan man säga att det är bra att tänka på att ju yngre du är, desto större risk kan du våga ta. Och omvänt. Den som har hela sin pension placerad i aktiefonder, och dessutom närmar sig pensionsåldern, är såklart extra utsatt om det blir oroligt på börsen. Men det är inte bara ålder som spelar in, man ska sova gott om natten också, och det är individuellt hur man förhåller sig till risker eller hur mycket man vill engagera sig i sitt sparande.

4. Samla pension på ett ställe om det gynnar dig

Numera är det enklare oh billigare att flytta sin tjänstepension. Att samla sin pension på ett ställe ger dig en bra översiktsbild och sen är det viktigt att titta på att bolaget du vill flytta till har haft en historisk bra återbäringsränta, att du får bra service och hur avgifterna ser ut. Men flytträtten är tudelad, det finns definitivt möjligheter att förbättra det man har men risken är också att man flyttar till något sämre. Det kan se frestande ut när någon erbjuder lägre avgifter, men det är inte bara det som avgör vilken pension du kommer få i slutändan. Det är nämligen inte helt säkert att en ”helkundsrabatt” verkligen gynnar dig, exempelvis om du byter bort en garanti. Kanske är det viktigaste för dig att ha ett enkelt och tryggt upplägg som du själv inte behöver lägga någon direkt tid på? Kolla då upp så att du inte förväntas sköta allt själv och vad du får för service, om rådgivning ingår eller om det är något som du behöver betala extra för. Det ser nämligen lite olika ut hos olika försäkringsbolag.

5. Anställda gillar också tjänstepension

En tjänstepension åt dina anställda är inte obligatoriskt om ni inte har kollektivavtal, men det är en av de mest eftertraktade personalförmånerna som kan göra det enklare att både hitta och behålla kompetent personal.

Vartefter ditt bolag växer så förändras också företagets pension- och försäkringsbehov. Men samtidigt som tjänstepension är en av de mest eftertraktade förmånerna är det många småföretagare – och deras anställda – som helt saknar trygghetsförsäkringar och tjänstepension. Men det behöver inte bli vare sig dyrare eller ta så mycket mer tid.

Att kunna erbjuda sina anställda försäkrings- och pensionsförmåner kan göra det enklare att både behålla och rekrytera rätt medarbetare. För många är det en helt avgörande förmån att det finns en marknadsmässig avsättning till tjänstepensionen. Tänk också på att tjänstepension upp till 35% av den anställdes lön är avdragsgillt så det totala värdet av förmånen kan vara långt högre än den faktiska kostnaden för bolaget.

Behöver du hjälp?

Vill du ha hjälp att se över din pension är du välkommen att höra av dig till SH Pension. Här kan du få råd om din pension och få hjälp med att flytta sparande som gjorts historiskt. Det innebär att du har möjlighet att placera om och ändra risknivå på tidigare pensionssparande. Vi har hjälpt företagare, dess ägare och anställda, i över 75 år med tjänstepension och trygghet både under arbetslivet och som pensionär.

Vill du prata med SH Pension direkt, ring 010-471 87 70.



ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 Uppdaterades 5 juni, 2025 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. Lån
    Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi Invest
    Riskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. Verifieringsmedel
    Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Möt våra medlemmar

Vill förändra mediebranschen – med fokus på kvalitet, lönsamhet och gemenskap

På Driva Eget vill vi lyfta våra medlemmar – människorna bakom idéerna, företagen och drivkrafterna. Därför bjuder vi in till personliga intervjuer med medlemmar i Driva Eget Plus för att inspirera, synliggöra och stärka gemenskapen. Idag tog vi ett snack med Sebastian.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 24 juni, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 2 minuters läsning
Foto Malin Lindner

Foto: Malin Lindner


Dela artikeln

Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.