Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från SPP

Partner

5 viktiga tips – så optimerar du företagets ekonomi inför årsskiftet 24/25

SPP 5 december, 2024 Uppdaterades 16 april, 2025 4 minuters läsning
Optimerar företagets ekonomi inför årsskiftet 24/25

Årsskiftet är en viktig tidpunkt för företagare att se över ekonomin. Med rätt förberedelser kan du sänka kostnader, maximera vinsten och skapa en stabil grund inför det nya året. Här är fem smarta tips för att optimera ditt företags ekonomi – och kanske till och med sova lite bättre om natten.

Innan vi börjar, rekommenderar vi varmt att testa hur stor din pension kan bli (spännande!).

Då kör vi igång! När årsskiftet 24/25 närmar sig finns det några saker som du som företagare behöver tänka på. I den här guiden går vi igenom:

  1. Få koll på företagets beskattningsbara vinst
  2. Om du har tagit ut rätt lön och vilka lönenivåer du behöver ha koll på
  3. Om du har gjort rätt pensionsavsättningar
  4. Hur du planerar utdelning med hjälp av 3:12-reglerna
  5. Nya skatteregler inför 2025

Ge den här artikeln några minuter – det kan göra skillnad för ditt företag 2025.

Se över dina pensionsavsättningar – utnyttja avdragsrätten

Missa inte att göra en extra insättning om du har inte utnyttjat hela avdragsutrymmet. Insättningarna är avdragsgilla, vilket innebär att du investerar i din egen eller dina anställdas framtid.

För företagare utan tjänstepension är detta ett perfekt tillfälle att komma igång med tjänstepensionen. Tänk på att beloppen är avdragsgilla upp till en viss gräns. Som Driva Eget-läsare kan du få kostnadsfri rådgivning hos SPP:s experter, som hjälper dig att sätta rätt strategi och välja rätt belopp. Skönt med experthjälp!

Här bokar du din personliga och kostnadsfria rådgivning som företagare.

Planera utdelning och lön (med hänsyn till 3:12-reglerna)

Som företagare är det viktigt att balansera lön och utdelning med skatten i åtanke. Genom att ta ut rätt lön under 2024 kan du säkerställa att du får maximal utdelningsutrymme enligt 3:12-reglerna för nästa år.

För att kvalificera dig för det så kallade löneunderlagsregeln behöver du ta ut minst 641 280 kronor i lön under 2024 (gäller för aktiebolag). Missar du detta lönekriterie riskerar du att gå miste om ett mer fördelaktigt skatteutrymme.

Utnyttja alla avdragsmöjligheter – särskilt som arbetsgivare

Har ditt företag investerat i kompetensutveckling, representation eller arbetsredskap under året? Då är det dags att säkerställa att alla avdragsgilla kostnader verkligen tas upp i bokföringen innan året är slut. Glöm inte heller avdrag för arbetskläder, friskvårdsbidrag och resor – dessa kan verka små, men tillsammans gör de skillnad.

Om du erbjuder dina anställda tjänstepension eller förmåner som sjukvårdsförsäkring, tänk på att dessa också ger avdrag i företaget. Förmåner som tryggar medarbetarnas framtid stärker sannolikt deras lojalitet och arbetsinsats.

Tips! Kom igång snabbt med tjänstepension till dina anställda. Här kan du se tre alternativ på tjänstepensionspaket och de vad det skulle kosta för ditt företag. Spoiler Alert! 70 % väljer mellanpaketet.

Likviditetsplanering – säkerställ att kassan klarar januari

Januari är ofta en tuff månad för företag, med många utgifter och färre inkomster. Planera din likviditet i förväg för att undvika onödig stress.

  • Säkerställ att alla fakturor är skickade i god tid innan årsskiftet.
  • Gå igenom företagets utgifter och se om det finns något som kan skjutas upp till senare under året.
  • Överväg att förhandla med leverantörer om betalningsvillkor om du behöver lite extra andrum.

Att ha en solid likviditetsplan kan vara avgörande för ett stabilt 2025.

Håll koll på nya regler och skattenyheter för 2025

Inför det nya året införs ofta nya lagar och regler som kan påverka företagare. Några viktiga förändringar inför 2025 inkluderar:

  • Ändringar i socialavgifterna. För företagare kan detta innebära ökade eller minskade kostnader beroende på företagets inriktning.
  • Grön teknik och avdrag: Om ditt företag investerar i hållbar teknik, såsom solceller eller elfordon, kan nya skattefördelar finnas att tillgå.
  • Höjd avdragsgräns för reseavdrag: Gränsen för avdrag på resor till och från arbete höjs från 11 000 till 13 000 kronor.

Investera i trygghet för framtiden

Slutligen, glöm inte att investeringar i trygghet – både för dig själv och dina anställda – är en del av att optimera företagets ekonomi. Tjänstepension, sjukförsäkring och sjukvårdsförsäkring är förmåner som inte bara skapar lojalitet utan också stärker företagets långsiktiga stabilitet.

Läs mer om hur du kan erbjuda en konkurrenskraftig tjänstepension här.

Så låt oss sammanfatta:
Att förbereda sig inför årsskiftet handlar om att vara både proaktiv och strategisk. Genom att se över pensionsavsättningar, optimera löneuttag, inte missa några avdrag och planera likviditet kan du inte bara förbättra ditt företags ekonomi, utan också lägga grunden för ett framgångsrikt 2025. Ta hjälp av experter och rådgivare för att säkerställa att du tar rätt beslut – och börja året på topp!

Tips! Ett riktigt bra steg för att välja rätt pensionslösningar kan vara att prata med en erfaren rådgivare. Just nu kan du kostnadsfritt prata med en pensionsrådgivare hos SPP (som brinner för att göra tjänstepension enkelt) och undersöka vilka möjligheter just ditt företag har. Såklart helt kostnadsfritt och utan förpliktelser. Här bokar du din personliga och kostnadsfria rådgivning som företagare.

Om SPP
SPP är tjänstepensionsbolaget som alltid vill gå steget längre. Vi brinner för att göra tjänstepension enkelt och hjälpa dig skapa ett attraktivt förmånspaket för dina anställda. Oavsett om du behöver smarta digitala tjänster som sparar tid, skräddarsydd rådgivning för dig och dina anställda, eller en fossilfri tjänstepension, så står vi redo. Med ett komplett erbjudande och djup kompetens tar vi oss an just din pensionsutmaning.



ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.