Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva Eget

Ordlista för företagare – här är begreppen du behöver ha koll på

Pernilla Säfström 4 november, 2021 Uppdaterades 18 december, 2024 7 minuters läsning
ordlista för företagare

Foto: ordlista för företagare

Svårt att förstå alla ord och begrepp kopplat till ditt företagande? Du är inte ensam! Driva Eget har sammanställt en ordlista för företagaresom förklarar de vanligaste begreppen du behöver ha koll pånär du administrerar ditt företag.

Ordlista vid registrering och när du ska starta eget

Vad är en affärsplan?

En affärsplan är en beskrivning av hur en affärsidé kan konkretiseras i ett antal affärsmål. Samt en plan för hur du ska uppnå målen. Den kan också innehålla bakgrundsinformation om din organisation.

Vad är en budget?

En budget är en uppskattning av företagets ekonomiska händelser under kommande räkenskapsår. Den används för att planera för olika kostnader och intäkter. Enkelt förklarat, en plan för företagets in- och utgifter.

Vad är en juridisk person?

Startar du ett bolag blir ditt aktiebolag en egen juridisk person. Det innebär att bolaget kan upprätta avtal, anställa och få skulder, precis som en fysisk person. Enskild firma blir däremot ingen egen juridisk person eftersom du som firma och privatperson räknas som en och samma.

Vad är SNI?

När du registrerar ditt företag kommer du bli ombedd att beskriva din verksamhet. En del av detta innebär att ange sina SNI-koder, en standard för svensk näringsgrensindelning. Det är femsiffriga koder som används för att klassificera företag efter vilken verksamhet de bedriver. Det finns mängder av olika koder där du då väljer de som bäst överensstämmer med den verksamhet du tänkt bedriva.

Mer om SNI? SNI finns utförligare beskrivet på Statistiska centralbyrån.

Ordlista om skatter

Vad är F-skatt?

När du registrerar ditt företag ansöker du samtidigt om F-skatt. F-skatt innebär att du som egen företagare själv betalar in skatter och avgifter på inkomster i näringsverksamheten varje månad. Även juridiska personer så som aktiebolag och ekonomiska föreningar har normalt F-skatt. Det är en preliminärskatt som ska vara lika stor för varje debitering och i den mån det är möjligt överensstämma med den slutgiltiga skatten.

Vad är då preliminärskatt?

Som företagare betalar du in en preliminärskatt till Skatteverket varje månad. Den utgörs av den förväntade skattesumman som ska betalas och grundas på din beräknade vinst.

Vad är bolagsskatt?

Bolagsskatt är skatten på den vinst som ditt företag haft under förgående år. 

Vad är en periodiseringsfond?

Du kan som företagare välja att jämna ut ditt resultat över flera år för att på så sätt uppnå en jämnare beskattning. Detta kan göras genom att upprätta en periodiseringsfond, dit företaget avsätter pengar för att sedan kunna ha dem tillhanda vid ett senare tillfälle. När periodiseringsfonden upplöses tas den upp som en intäkt i resultaträkningen och ökar då det redovisade resultatet.

Tips! Läs vår guide om skatter i aktiebolag.

Begrepp inom momsdeklaration och redovisning:

Vad är ingående och utgående moms?

Du lägger moms på tjänster eller varor ut till kund (utgående moms) precis som leverantörer eller samarbetspartners gör på samma sätt på sina fakturor till dig (ingående moms). Den moms som lagts ovanpå dina varor eller produkter ska betalas och den moms du betalat på fakturor ska återfås. Momssatsen styrs av vilken typ av vara eller tjänst du säljer eller köper. Du kan välja att deklarera moms månadsvis, kvartalsvis eller årsvis. Underlag för momsdeklaration kan du få fram ur de flesta redovisningssystem som en momsrapport.

På skatteverket finner du vanliga frågor och svar samt underlag för att lämna momsdeklaration.

Vad är momsdeklaration?

Momsdeklaration är den rapportering av din utgående och ingående mervärdesskatt (moms) som du lämnar in till Skatteverket. Mellanskillnaden mellan utgående moms och ingående moms ska också betalas in till ditt Skattekonto. Denna procedur görs varje månad, kvartal eller år. Tidsintervallet beror på vad du själv angivit för period när du registrerade dig för moms.

Ordlista inom bokföring

Vad är ett bokslut? Vad är en årsredovisning?

Ett bokslut är en sammanställning av ett företags eller en organisations bokföring vid räkenskapsårets slut. Bokslutet kan vara antingen i form av ett årsbokslut eller en mer omfattande årsredovisning. Reglerna för årsbokslut och årsredovisning skiljer sig åt mellan olika företagsformer och beror även på verksamhetens storlek.

Vad är en aktiebok?

Du behöver en aktiebok när du startat aktiebolag. Här samlar du information om bolagets aktier och aktieägare.

Vad är en nyemission?

En nyemission betyder att ett aktiebolag ger ut (emitterar) nya aktier och för det får aktiebolaget tillgångar, ofta från de nuvarande aktieägarna och oftast i form av reda pengar. Syftet med en nyemission är att aktiebolaget ska få in mer tillgångar, exempelvis för att göra investeringar det annars inte skulle kunnat göra.

Vad är egentligen en verklig huvudman?

En verklig huvudman är personen eller personerna som ytterst äger eller kontrollerar företaget.

Vad är ett räkenskapsår?

Ett räkenskapsår är en period för vilken den löpande redovisningen sammanställs. När ett företag ska upprätta bokslut har företag vanligtvis kalenderåret som räkenskapsår – men inte alltid.

Förkortat eller förlängt räkenskapsår: Alla startar inte sitt företag 1 januari och naturligt får kalenderåret som sitt räkenskapsår. Det innebär att man då får välja om man vill ha ett förlängt räkenskapsår, som går till nästa årsskifte. Eller om man exempelvis startar i maj, och väljer ett förkortat räkenskapsår och gör bokslut redan 31 december samma år.

Vad är avdragsgilla kostnader?

Med avdragsgilla kostnadermenas kostnader som vid företagets inkomstdeklaration får dras av och då sänker det skattemässiga resultatet. Exempel på en avdragsgill kostnad kan vara lönekostnader eller utrustning.

Ej avdragsgilla kostnader: Kostnader som inte får dras av och kan därmed inte sänka det skattemässiga resultatet. Sådana kostnader kan till exempel vara böter och viten. 

Vad är en balansräkning?

En balansräkning är en organisations tillgångar och skulder vid ett givet tillfälle. Balansräkningen brukar ställas upp i två kolumner med tillgångar på ena sidan samt skulder och eget kapital på den andra. De två sidorna är definitionsmässigt lika, eftersom eget kapital är skillnaden mellan tillgångar och skulder.

Vad är en resultaträkning?

En resultaträkning är en sammanställning av resultatkonton i bokföringen. Den visar verksamhetens intäkter och kostnader och saldot är detsamma som periodens resultat.

Vad är eget kapital?

Ett eget kapital är skillnaden mellan tillgångar och skulder och kan sägas utgöra företagets egna medel.

Vad är periodisering?

En periods resultat ska visa upp de intäkter och kostnader som hör till den specifika perioden. Då får du en tydlig bild av den period som redovisningen avser. Som exempel kan ett företag betala lokalhyra för flera månader framåt. Det ger då en orättvis bild om all hyra bokförs enbart på den månad den betalas. Den periodiseras då lämpligen genom att delas upp med en månad åt gången, vilket blir mer korrekt i bokföringen. Hänger du med?

Vad är reskontra?

Reskontra innebär att ett bokföringskonto ytterligare specificeras. Det är framförallt i balansräkningen som du gör det här och då vanligtvis genom de två reskontrorna leverantörsreskontra och kundreskontra, men även lönereskontra och resereskontra är vanligt. Det här ska ge dig en bättre bild utöver det som sker i den ordinarie bokföringen. T.ex. kan information om kunderna behövas för att lättare driva in kundfordringar (betalningar från kunder) med mera.

Vad är interimsfordringar?

Interimsfordringar består av förutbetalda kostnader och upplupna intäkter. Exempel på upplupna intäkter kan vara utförda tjänster eller levererade varor där avsikten är att de ska faktureras under ett senare bokföringsår. Det kan till exempel gälla större bygg- eller entreprenadprojekt som löper över flera år. Det handlar alltså om kommande intäkter för kostnader du ligger ute med. Interimsskulder består tvärtom av förutbetalda intäkter och upplupna kostnader. Det kan till exempel vara inkomster från prenumerationer, försäkringspremier, hyror eller annat som betalas i förväg och inte kommer gälla förrän längre fram.

Med denna ordlista för företagare är du redo för nästa steg

Det är som sagt en hel del begrepp att hålla reda på som ny företagare. Även om du väljer att ta hjälp med redovisning och bokföring är det viktigt att ha lite egna bakgrundskunskaper. Med denna ordlista för företagare har du nu ett hum om vad det handlar om när du sedan fördjupar dig i de olika stegen längs ditt företagande, såsom att registrera företag, momsdeklararera med mera. Ligger du i startgroparna att starta företag bör även du kika på vår checklista för att registrera enskild firma alternativt checklista för att registrera aktiebolag. Stort lycka till!



ANNONS

Innehåll från Nordea

Partner

“Många företagare glömmer familjejuridiken – gör inte de här tre misstagen!”

Hur ska företagare tänka med familjejuridiken? Vad händer vid skilsmässa och sjukdom? Hur viktigt är ett testamente? Nordeas familjerättsjurist Caroline Törnquist ger dig bästa tipsen, och lyfter misstagen du absolut ska undvika.

nordea
Nordea 4 augusti, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 7 minuters läsning
misstag med familjejuridiken

Foto: Karl Nordlund

Innan vi startar, tipsar vi om den här översiktssidan med avtalen de flesta företagare behöver.

Okej, då kör vi igång. Skilsmässa, sjukdom och testamente… I Sverige duckar vi alldeles för ofta för livets stora frågor och skjuter dem på framtiden. Det vill Caroline Törnquist ändra på.

– Man behöver kanske inte prata om dem på första dejten, men man ska absolut våga göra det i början av en relation”, säger Nordeas familjerättsjurist.

Caroline Törnquist märks. Hon är brunbränd efter en golfresa i Sydafrika, där hon hälsat på vänner. Hon skrattar ofta och gärna. Det händer saker när hon kommer in i rummet. Det är inte svårt att se varför hon sedan flera år är familjejuridisk expert i TV4. Hon går helt enkelt genom rutan. 

– Jag är med ungefär en gång i månaden och pratar om något aktuellt ämne. Jag är så glad att en tv-kanal tycker att detta är viktigt. Och intresset är jättestort från tittarna, det märker jag de gånger jag sitter kvar efteråt och chattar. Senast fick jag 348 frågor på en halvtimme. Då var temat testamenten. 

Caroline Törnquist
Caroline Törnquist drivs av att göra juridiken konkret för kunderna, att visa på fallgropar och möjligheter, som det sedan går att fatta beslut utifrån. ”Det är extra viktigt om man är företagare.”

Ja, familjejuridik är verkligen ett ämne som berör alla – inte minst om du är företagare. Då blir det kanske ännu viktigare. Caroline Törnquist nickar och höjer rösten ett snäpp. Att just företagare ska ta de familjerättsliga frågorna på allvar är en hjärtesak. 

– Bakom varje företagare finns det ju en privatperson. Och en privatperson kan gå bort, bli sjuk eller vilja ge gåvor. Som företagare har du ett enormt ansvar för att ta tag även i de familjejuridiska bitarna. Många företagare glömmer familjejuridiken. Företaget är en sak och familjen är något annat, tänker de. Men det blir ju inte alltid så: Vad händer till exempel om det blir en skilsmässa?

Tips! Här kan du gå ett kostnadsfritt webinarie där där Caroline reder ut och förklarar: 

  • Varför är det viktigt att ha koll på förmånstagarförordnande i försäkringar? 
  • Vem ärver mig? 
  • Vad händer med mina företagsaktier vid en skilsmässa? 
  • Aktieägaravtal och äktenskapsförord, vad är skillnaden och varför är det viktigt att se över båda? 

Vad innebär jävsregeln i en framtidsfullmakt?

3 familjejuridiska saker som en företagare bör reda ut med en jurist

1. Ta reda på vad som händer med dina aktier vid en skilsmässa. Ingår de i en bodelning?

2. Det räcker inte alltid med ett aktieägaravtal. Det kan behöva kompletteras med ett äktenskapsförord med delägarnas make eller maka för att aktierna ska bli enskild egendom.

3. Se över vem som ärver vad vid dödsfall.
Skriv ett testamente där du till exempel villkorar arvet som enskild egendom med hänsyn till eventuellt hembud.

Caroline Törnquist berättar att många inte är medvetna om att värdet på aktierna ingår i en bodelning, och därför finns det en del fallgropar som är otroligt viktiga att ta hänsyn till när man bygger bolag. I början är man full av planer, förhoppningar och framtidstro. Och när det börjar gå bra så är det kanske läge att snegla på det där boendet som man alltid drömt om.

Tips! Behöver ditt företag en proaktiv affärspartner som bryr sig om företagets trygghet? Här kan du läsa mer om Nordeas företagspaket.

Men då kommer också en rad frågor:

– Kanske ska en pojkvän eller flickvän flytta in som inte alls har samma ekonomi. Men jag hör ofta att de ska ändå ska äga hälften var ”för annars älskar man inte varandra”. Då brukar jag säga: ”Men vänta nu. Ska du äga hälften när du har lånat pengar till det här?” Vad händer om värdet på bostaden går ner? Om räntan går upp? 

– Att överväga att äga i förhållande till den ekonomiska insatsen och inte med hälften vardera kan ibland vara ganska klokt, bland annat för att den ”ekonomiskt svagare parten” då inte tar så stor risk.

caroline-gul-stol
Intresset för familjerätt är stort. Ungefär en gång i månaden medverkar Caroline Törnquist i TV4. När ämnet var testamenten fick hon på en halvtimme 348 tittarfrågor.

Vilket är det vanligaste misstaget? 

– Att man inte tar upp frågorna innan det är för sent. Men i Sverige har vi en mentalitet där vi undviker att prata om det. 

Vad beror det på tror du?

– Det sitter i sedan gammalt. Vi säger fortfarande ”om jag dör” och inte ”när jag dör”. Vi tror att vi är odödliga. Men framför allt är det fult att prata pengar. Vi förlitar oss på att vi har en lagstiftning som träder in när det händer någonting, oavsett om det är en skilsmässa eller ett dödsfall. Men det är ju inte alltid det funkar på det viset. 

I den bästa av världar borde alla som inleder en relation sätta sig ned och prata om skilsmässa, sjukdom och dödsfall, menar hon. 

– Om det blir för mycket med alla tre grejerna en fredagskväll, så planera in skilsmässosnacket en kväll och dödsfall en vecka senare. Det viktiga är att man pratar om det och skriver ned hur man vill att det ska bli. 

Tips: Här kan du läsa mer om vilka familjejuridiska avtal en företagare behöver.

Caroline Törnquist
”Livet har en förmåga att överraska oss, och vi vet aldrig vad som händer runt hörnet”, menar Caroline Törnquist och uppmanar oss att våga prata om de svåra frågorna och vara förberedd.

Så gör hon och Steffo

Det kan hon säga med magstöd – hon lever nämligen som hon lär. Sedan 17 år är hon gift med programledaren och journalisten Steffo Törnquist . De har sedan länge rett ut alla frågetecken om vad som skulle hända om någon av dem dör, blir sjuk eller om de skulle gå skilda vägar. De skrev ett äktenskapsförord tidigt i förhållandet. 

Hur reagerade Steffo när du tog upp ämnet äktenskapsförord? 

– Han sa lite naivt att ”om man gifter sig så delar man väl på allt?” Och då sa jag ”absolut, jag har ju allt att vinna på det eftersom du är entreprenör och jag är anställd”. Sedan resonerade vi kring det och nu lever vi som jag lär – och Steffo håller med. Därför har vi självklart upprättat både äktenskapsförord och testamente, handlingar som vi ser över med jämna mellanrum, som en omsorg om varandra så att ingenting faller mellan stolarna. 

Tips! Behöver ditt företag en proaktiv affärspartner som bryr sig om företagets trygghet? Här kan du läsa mer om Nordeas företagspaket.

En annan hjärtefråga som närmar sig med stormsteg är pensionen. Hon fyller 65 och har möjlighet att gå i pension till sommaren. Men så blir det inte – jobbet är alldeles för roligt och Nordea vill behålla henne.

– Jag har förlängt mitt kontrakt med ett år till att börja med. Jag vill gärna fortsätta jobba. Jag har hälsan, jag brinner för det här. Min dotter sa till mig att ”mamma, du peakar ju när du är 60”. Och det känns väldigt bra.

Om Caroline Törnquist
Ålder: 65 år.
Familj: Gift med Steffo Törnquist sedan 17 år. Två vuxna barn, ett vuxet bonusbarn, fem barnbarn.
Intressen: Golf (har 21 i handicap). Mitt favoritslag är helt klart en drive som går riktigt, riktigt långt. Och så tycker jag om att resa: att rida på Pampas står på min bucketlist. 
Dold talang: Handarbete och att komma ihåg i stort sett alla bokade datum två år fram i tiden: om du väcker mig på natten och frågar vad jag och Steffo ska göra den 6 oktober nästa år så vet jag svaret.

Om Nordea
Nordea är den ledande banken i Norden. Med ett brett utbud av finansiella tjänster, expertis och nätverk stöttar vi företag till en sund och ansvarsfull tillväxt.


Dela artikeln

Ekonomi & Skatt

Ny brytpunkt för statlig skatt 2026 (och nytt prisbasbelopp) – här är siffrorna

Som företagare är det viktigt att ha koll på skattegränserna för att kunna planera löner, utdelning och privata uttag. Här går vi igenom vad som gäller från och med inkomståret 2026: brytpunkten för statlig skatt, prisbasbeloppet och vad du bör tänka på.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 15 november, 2025 Uppdaterades 15 november, 2025 2 minuters läsning
Ny brytpunkt fo¨r statlig skatt 2026

Foto: Unsplash

Vad är brytpunkten för statlig skatt?

Brytpunkten, eller den gräns där du börjar betala statlig inkomstskatt (för inkomst av tjänst), är ett viktigt riktmärke för privatekonomi – och för dig som aktiebolagsägare med lön eller utdelning. Om din beskattningsbara inkomst överstiger brytpunkten så tillkommer statlig skatt på delar av inkomsten.

Prisbasbeloppet för 2026

För inkomståret 2026 har Regeringen fastställt prisbasbeloppet till 59 200 kronor. Prisbasbeloppet används bland annat vid beräkning av socialförsäkringsförmåner – men påverkar indirekt även skatteplanering.

Bryt­punkten för statlig skatt 2026

Brytpunkten för statlig skatt för inkomståret 2026 blir då, om vi utgår från prisbasbeloppet, 660 400 kronor för personer som inte har fyllt 66 år vid årets ingång. Det motsvarar en månadslön på ungefär 55 033 kronor. För personer som fyllt 66 år vid årets ingång blir brytpunkten beräknad till 751 100 kronor, motsvarande cirka 62 590 kronor/månad. 

Vad innebär det för dig som företagare?

Planera lönen

Om du driver företag och tjänar nära eller över brytpunkten påverkas hur mycket du ”behåller” efter skatt. Exempelvis:

  • Om du har en årslön på 700 000 kronor och brytpunkten är 660 400 kronor, så börjar statlig skatt tillkomma på ca 39 600 kronor.
  • Genom att hålla lönen precis under brytpunkten (t.ex. 655 000 kronor) slipper du betala statlig skatt på lönen — vilket kan frigöra utrymme att plocka ut pengar på annat sätt (som utdelning) med lägre marginalskatt.

Utdelning och bolagsägare

För dig som ägare i ett aktiebolag handlar det om att kombinera lön och utdelning på ett skatteeffektivt sätt. Om lönen trycker upp dig över brytpunkten kan utdelningen bli ett viktigare verktyg för att undvika hög marginalskatt. Samtidigt behöver du följa reglerna för lön, gränsbelopp och underlag för utdelning.

Praktiska tips

  • Följ löneuttaget under året – om du når upp mot brytpunkten kan det vara dags att se över hur du strukturerar uttag det resterande året.
  • Om du har flera bolag eller kombinerad inkomst måste du se helheten – brytpunkten gäller total tjänsteinkomst.

Sammanfattning

  • Prisbasbeloppet för 2026: 59 200 kronor.
  • Brytpunkt för statlig skatt 2026 (baserat på orisbasbeloppet): 660 400 kronor (under 66 år) och 751 100 kronor (66 år eller äldre).
  • Som företagare är det centralt att planera lön och utdelning utifrån hur nära gränsen du ligger.
  • Genom aktiv planering kan du optimera efter skatt samtidigt som du följer regelverket.


Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.