Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

NYHETSBREV – världens coolaste PR-verktyg

11 maj, 2016 3 minuters läsning
Skickar du ut nyhetsbrev? Bra. Se till att journalister, bloggare och andra i din intressesfär får dem också.  

Alla företag kan kommunicera via nyhetsbrev. Tricket är att undvika att skicka ut  reklam. Den som tar emot nyhetsbrevet måste känna att den ”får” något – fin service, ny kunskap, bra idéer. Tanken är att leverera nyhetsbrevet återkommande och regelbundet och på ett avslappnat sätt skapa en relation med mottagarna.

Varje gång ditt nyhetsbrev landar hos rätt journalist får hen dessutom en påminnelse om att det här jobbar du med, du har koll och du har kunskap. Din trovärdighet i journalistens ögon byggs alltså upp, samtidigt som innehållet på ett diskret sätt fungerar som tips: ”Det här kan du skriva om!”

* * *

Här är några olika sorters nyhetsbrev som kan fungera att skicka till rätt journalister:  Tips. Basera utskicket på korta, smarta tips inom ditt ämnesområde. De ska vara så bra att man vill ha mer.

Omvärldsbevakning. Dela med dig de branschnyheter du själv tycker är intressanta just nu. Mellan tre och fem små kortisar räcker, med ett par meningar och en länk till källan på varje.

Bakom kulisserna. Bjud på sådant som ingen annars brukar få se. Gärna lite dråpligheter, kanske av ”bloopers-”karaktär (roliga misstag).

Debattinlägg. Om du gillar att tycka till kan du gärna göra det i nyhetsbrevsform.

* * *


Nyhetsbreven ska leverera nytta. Hoppa över det alltför påklistrade ”personliga”.

Se också till att ditt nyhetsbrev når kunder, potentiella kunder, samarbetspartners, leverantörer, politiker och andra som kan behöva veta lite mer om din verksamhet.

Enligt svensk lag är det tillåtet att skicka mejl i marknadsföringssyfte till juridiska personer, men inte till privatpersoner och enskilda firmor. Rekommendationen är dock att först mejla och fråga om det är okej att du sätter upp personen på din sändlista. Viktigt är också att det ska gå att avregistrera sig på ett enkelt sätt.

* * *

PR-skolan 2016 kommer varannan vecka:

20 januari1. BLI SYNLIG – så här gör du din egen PR-strategi3 februari2. PR-ETIKETT – gör så här när du kontaktar journalister17 februari3. MEDIETRÄNA – så här gör du det själv på 66 minuter 2 mars4. FILMSTJÄRNA – video är roligt, lätt och hett16 mars5. PRESSRELEASE – gärna, men BARA när dessa två kriterier är uppfyllda30 mars6. STORYTELLING – vad är det bra för och hur gör man?13 april7. MEDIABABE – och vad händer sen då?27 april8. BILDFEST – gratis bilder kan vara vägen till PR11 maj9. NYHETSBREV – världens coolaste PR-verktyg

25 maj
10. SJÄLVSPRIDANDE – riktigt bra PR behöver inte pushas

8 juni
11. DÅLIG PUBLICITET – förebygg och hantera i traditionella och sociala medier

15 juni
12. MEDIERNAS DRÖM – så blir du favoriten på redaktionerna

* * *

Klicka här om du vill få en mejlpåminnelse vid varje nytt avsnitt. 

Dela gärna – knappar hittar du här nedanför.

Citera gärna, men ange källa.

PR-skolan 2016 publiceras både på driva-eget.se och prkiosken.se.


Ekonomi & Skatt

10 krav du borde ställa på din redovisningsbyrå

Har du som företagsledare fullständig koll på företagets ekonomi? Om inte, läs den här guiden. Lär dig vilka tio krav du borde ställa på din redovisningsbyrå, och hur det förändrar både företagets överlevnadschanser och din nattsömn.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 19 maj, 2025 4 minuters läsning
krav på redovisningsbyrå

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.