Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Rekrytering, Personal & Anställda

Rekrytera som proffsen

25 juli, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Rekrytering.

Foto: Bästa tipsen för en perfekt rekrytering. Foto Istock

Att anställa en ny medarbetare kan vara det viktigaste och största beslutet du tar i ledarskap. För småföretag är varje anställd en stor utgift – men när du gör rätt kan den nya medarbetaren förvandla hela ditt företag. Här är tipsen för en perfekt rekrytering.Hur gör proffsen när de anställer? Vi vände oss till Linda Axäng, som är senior rekryteringskonsult på Poolia och har arbetat i branschen i många år.

– Det absolut viktigaste är att man noga funderar på vilken kompetens man behöver.
Många företagare anställer för att de själva behöver avlastning – eller för att ersätta någon som slutat. Och ofta är det bråttom. Men det är två inledande misstag man inte ska göra.

LÄS OCKSÅ: De ville inte starta eget – nu älskar de sina nya livEnligt henne ska en ny medarbetare inte avlasta eller ersätta utan i stället tillföra och komplettera.

– Ta ett steg tillbaka och analysera vilken kompetens ditt företag behöver. Vilken person och vilken kunskap skulle komplettera din kunskap och ge ditt företag en större bredd eller spets?
Det här förbiser både stora och små företag och det gör tyvärr att många missar en hel dimension av möjligheter i rekryteringen.

Här kommer också tidsaspekten in. Ofta har man bråttom att anställa men man måste låta processen ta tid. En ny medarbetare är alldeles för viktig för att chansa och hoppas på det bästa, säger Linda.

– För det första kostar det i genomsnitt 700 000 kronor att rekrytera fel person, när man räknar in saker som tid, produktionsbortfall, dålig stämning på jobbet och en massa andra dolda kostnader.
Det kan vara ödesdigert för ett litet företag. Men framför allt kan rätt medarbetare göra underverk för verksamheten och bli en väldig tillgång för dig. Så våga satsa tid på att hitta rätt.

Hur går då en perfekt rekrytering till rent konkret? Linda säger att processen innehåller sex viktiga steg, här får du
veta vilka!

6 viktiga steg till rätt val:

1. Gör en noggrann ­behovsanalys 
För att hitta det man söker måste man veta vad man letar efter. Fundera över dina behov, förväntningar och mål med den nya medarbetaren – både kortsiktiga och långsiktiga.

2. Leta rätt kandidater – på rätt ställe 
I de flesta fall är nätet den bästa platsen att annonsera på. Det finns otaliga rekryteringssajter och sociala medier och du måste fundera på vilka kanaler du bör använda för att hitta rätt.
Det finns fortfarande många sajter som är gratis eller billiga – Arbetsförmedlingens egen platsbank ska du inte glömma.

3. Lova inte mer än du kan hålla
I annonsen ska du vara tydlig med vad som krävs och förväntas – och samtidigt vara ärlig i vad ditt företag kan erbjuda dem som söker jobbet.
Lova inte saker du inte kan hålla, det kommer att leda till problem senare.

4. Sålla rätt – och ställ rätt frågor 
Nu har du förhoppningsvis fått in flera ansökningar. Kolla först av på telefon att deras förväntningar på arbetsuppgifter och lön stämmer överens med dina.
Under själva intervjun är det viktigt att du noga tänkt igenom frågorna du ställer – på nätet kan du hitta många bra generella frågor.
I ett litet företag kommer ni att jobba tätt ihop så glöm inte att fundera på hur ni funkar ihop personlighetsmässigt.

5. Bestäm dig – men tänk ett varv till 
Innan du slutligen bestämmer dig, ta ett steg tillbaka och kolla på din behovsanalys igen.
Detta är viktigt för att se till att du verkligen får den kompetens du behöver och inte har låtit magkänsla och förutfattade meningar bestämma.

6. Fortsätt tänka framåt
Behandla alla som sökte jobbet på ett bra sätt.
Snart kanske det är dags att anställa igen och då kan du spara mycket tid och kraft på att ha en bra relation till de andra duktiga människorna som ville arbeta med dig.

För att verkligen vara säker på att du hittat rätt person gäller det till sist att tänka om.
Det handlar inte bara om att du ska få den kompetens du vill ha utan lika mycket om att din nya kollega ska välja dig.

– Ni ska ju båda trivas med valet, precis som i vilket relation som helst. Var så ärlig du kan och låt kandidaten verkligen lära känna dig och ditt företag.
En perfekt rekrytering är när ni båda känner att ni har gjort det bästa valet. Då kommer du att ha hittat en person som kommer att tillföra mycket till din verksamhet – kanske under många år framöver.

5 tips för en perfekt rekrytering

1. Rekrytera för framtiden
Tänk inte bara på vilken kompetens ni behöver i dag utan även på hur era framtida behov ser ut.

2. Se hela människan
Se inte bara på de sökandes kunskaper och erfarenheter. Har kandidaten rätt social kompetens, attityd och drivkraft för jobbet?

3. Låt flera tycka till
Om kandidaten får träffa sina potentiella kolleger minskar ni risken att anställa någon som inte passar in i gänget.

4. Tänk på teamet
Anställ inte samma sorts person eller kompetens hela tiden. Se i stället till helheten i stället för på individen och bygg ett team där de anställda kompletterar varandra.

5. Bädda för bra start
Ge den nyanställde en bra start, med så bra förutsättningar som möjligt att komma in både i gruppen och i yrkesrollen. Rätt introduktion, mentorskap och coachning lönar sig snabbt.

Småföretagarnas vanligaste misstag

  • Slarvar med analysen. Man vet eller tror sig veta vem företaget söker men man har inte på djupet undersökt vilken kompetens som kommer att få jobbet gjort.
  • Är inte ärlig. När en rekrytering går fel beror det ibland på att arbetsgivaren har förskönat positionen som ska tillsättas. Det kan göra att personen som får jobbet snart tröttnar eftersom verkligheten inte lever upp till dennes förväntningar.
  • Tänker kortsiktigt. Det är vanligt att småföretag främst ser till sina kortsiktiga behov. I en rekrytering är det viktigt att ni ser långsiktigt både på tjänsten och på personen som till slut anställs.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.