Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva

Så blir ditt företag mer lönsamt 2022 – checklistan du inte får missa

Josefin Wallin 29 december, 2021 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Så blir ditt företag mer lönsamt 2022 – checklistan du inte får missa

Ett lönsamt företag står högt på önskelistan för företagare och entreprenörer. Ta vår checklista till hjälp och bädda inför ett riktigt lönsamt företag 2022.

Ett lönsamt företag innebär såklart att det är just lönsamt. Dessvärre så är det inte alltid gott nog, utan man behöver också se till att ha en god likviditet. Alltså pengar i plånboken för sina omkostnader.

Vad behöver jag ha koll på?

Många företagare har inte lika bra koll på ekonomin som man kanske borde. Just resultat, lönsamhet och likviditet är alla nyckelfaktorer bakom ett lönsamt företag. Kanske har ni inte tillräckligt högt resultat vilket resulterar i en knapp eller till och med obefintlig vinst. Eller så har man inte nog god likviditet. Att man saknar pengar (kanske tillfälligt?) för att betala sina räkningar. Resultat, lönsamhet och likviditet är med andra ord viktigt. Att ha koll på dessa tre parametrar är den viktigaste framgångsfaktorn bakom ett lönsamt företag.

10 punkter för att bygga ett mer lönsamt företag

Sätt en riktning – sätt igång

  • Var beslutsam. Har du bestämt dig för att du vill bygga ett mer lönsamt företag? Då behöver du också inse att det innebär extra engagemang, kraft och förändringar – med förhoppning om att det ska bli lönsamt i efterhand.
  • Omge dig med bra personer! Är ni fler än en i företaget? Då behöver du få med dig alla på er förändringsresa. Att välja med omsorg vilka du vill ha med på resan? Även detta är viktigt för att bygga ett lönsamt företag.
  • Vad ska vi göra och hur ska vi göra? Sätt upp några mål du vill jobba mot. En vinstökning på 10 % eller att ni vill försöka undvika att använda er kontokredit? Därefter behöver du sätta en strategi för hur du (eller ni) tar er dit.
  • Små justeringar kan bli en stor vinst. Att skruva lite här och lite där kan ge oväntad stor effekt. Kan du förhandla ner era inköpspriser? Eller finns det utrymme att höja ditt pris?
  • Väx lagom – undvik "växtvärk" Även om du har god lönsamhet kan att växa för snabbt drabba likviditeten. Det kan bli för glest mellan kundfakturorna och leverantörsfakturor, eller så har man bundit upp mycket kapital i saker såsom lager och inventarier.

Koll på ekonomin – förutsättning för lönsamt företag

  • Tillåt dig att vara skeptisk mot dina kunder. Självklart ingenting som dina kunder bör känna av, men att vara försiktig med sina betalningar är klokt. Betalar plötsligt inte en kund? Så står du fortfarande med dina utgifter som ska betalas. Det låter som en självklarhet, men utgör ändå ett moment där många företagare snubblar.
  • Var försiktig med att fakturera när allting är gjort. Längre projekt som man arbetar länge i är exempel på projekt där det är klokt att delfakturera. Att redan från början vara tydlig med detta är en bra sak för att bygga ett lönsamt företag.
  • "Put it on paper" som Ann Nesby och All Green sjunger. Att ha ett ordentligt avtal med kunden eller en överenskommelse är en del i att bädda för lönsamhet. När det blåser så är det vad som avtalats som gäller. Glöm inte att muntliga avtal gäller – men de är svåra att bevisa.
  • Kan du snabba upp betalningarna? Undersök möjligheten att byta de klassiska 30 dagarna mot 20 eller 10 dagar. Ju snabbare du får pengarna på ditt konto – desto bättre. Är du ett företag som i vissa lägen behöver utnyttja kredit? Då är det här extra viktigt ur aspekten lönsamhet. Att behöva använda kontokrediten äter av lönsamheten eftersom det faktiskt kostar.
  • Sist men inte minst, var på tå. Följ upp hur det går och ha koll på ekonomin. Att sätta mål och mäta är relativt enkla metoder som både ger dig koll på läget – och hjälper er mot ett mer lönsamt företag 2022.

Vass på lönsamhet? Låt Supergasellen 2021, DigitalTolk ge dig sina bästa tips!

Hur bygger jag ett Gasellföretag? Supergasellen DigitalTolk berättar!



ANNONS

Innehåll från Inexchage

Partner

Riskerna med PDF-fakturor gör e-faktura till tryggaste valet

Att skicka fakturor som PDF eller i word-format kan kännas enkelt och invant. Men det kan också bli en fälla – både för dig som företagare och för dina kunder. Här går vi igenom tre risker med PDF-fakturor – och varför det är smartare med e-faktura.

inexchange
Inexchange 27 juni, 2025 Uppdaterades 2 juli, 2025 3 minuters läsning
e-faktura

Foto: Inexchange

Innan vi går igenom riskerna med PDF-fakturor och fördelarna med e-fakturor; visste du att Driva Egets läsare just nu kan kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange? Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Risk 1: Dina fakturor fastnar i spamfilter eller försvinner

Fakturor som skickas via e-post riskerar att:

  • fastna i spamfilter
  • hamna i fel inkorg
  • glömmas bort, eller skrivas ut och förloras

Varför är e-fakturor bättre? Jo, e-fakturor levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Risk 2: Du riskerar att utsättas för bluffakturor och bedrägerier

PDF-fakturor och pappersfakturor kan manipuleras på vägen eller till och med skapas av bedragare. Någon kan lägga in sina egna betalningsuppgifter i en faktura som ser äkta ut.

Fakturor som skickas ut som erbjudanden, men ser ut som betalningskrav, är en växande fälla för småföretag.

Varför är e-fakturor bättre? Med e-faktura (till exempel via Inexchange, som 60 000 företag har valt) minskar du risken för att ta emot falska fakturor.

Informationen är digital, strukturerad och skickas på ett säkert sätt direkt från avsändarens system till mottagarens fakturahantering. Fakturan passerar ingen inkorg eller skrivbord där bluffversioner ofta smyger sig in. Det är också lättare att verifiera avsändaren via till exempel Peppol-id (Läs mer om vad Peppol är här).

Risk 3: Du tappar tid och kontroll

PDF-fakturor kräver ofta manuell hantering, registrering och bokföring. Det ökar risken för fel, tar tid och blir därmed kostsamt. Dessutom försvårar det spårbarheten om du behöver gå tillbaka och kontrollera en betalning.

Varför är e-fakturor bättre?

  • du slipper pappersarkiv
  • du får automatiska påminnelser och matchning mot inköpsorder
  • du får bättre statistik över utgifter och intäkter

Många sparar 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura. Och här kan du testa att skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt.

Vad är en e-faktura egentligen?

En e-faktura är en faktura som skickas i ett strukturerat digitalt format, och inte som en PDF eller bild. Den går att läsa av automatiskt av mottagarens system. E-fakturan möter även framtidens krav. Det blir allt viktigare att skicka och ta emot fakturaformat som uppfyller rekommenderad europeisk standard. Exempelvis Peppol BIS. Det är ett format skapat i EU:s regi och som också börjat breda ut sig i andra världsdelar.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Mindre papper, mindre utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på
  • Besparingar: Lägre pris, inget slöseri med tid.

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än  60 000 företag effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.

60 000 anslutna företag
Många användare är en kvalitetsgaranti. För det betyder att förtroendet är högt. Alla uppskattar tjänster man kan lita på.

Miljontals fakturor varje vecka
Fakturaleveranser behöver löpa via tillförlitliga system. Inexchange handskas varje vecka med miljonvolymer. Säkert och tryggt.

Hållbart och miljövänligt
Genom att skicka och ta emot fakturor och andra affärsdokument elektroniskt hjälps vi åt att minska miljöpåverkan.



Digitalisering

4 timmars arbetsvecka – är det möjligt?

Tim Ferriss storsäljare menar att 4 timmars arbetsvecka kan bli verklighet för oss företagare. Är det sant? Vi har läst boken och testat principerna. Läs här!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 10 juli, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 3 minuters läsning
4 timmars arbetsvecka

Foto: 4 timmars arbetsvecka



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.