Hur bygger jag ett Gasellföretag? Supergasellen DigitalTolk berättar!

Josefin Wallin

Publicerades: 9 december, 2021
Foto av: Helena Sarac Håkansson

Få bygger Gasellföretag – ännu färre bygger Supergaseller. Leyla Sarac är en del av Sveriges Supergasell 2021, DigitalTolk, och berättar för Driva Eget (och dig!) hur du också kan skapa ett företag som växer snabbare än alla andra.

Språket – problemet som blev lösningen

Supergasell 2021, och årets Framtidsgasell, men hur såg resan dit ut? Flyktingströmmen 2015 blev startskottet till idén om Sveriges snabbaste tolkförmedling. Virpal Singh var en av alla de frivilliga som stod vid perrongerna och tog emot den ström av människor som kom till Sverige.

– Virpal kom på idén då han, efter sitt arbete som IT-konsult, åkte ner till T-centralen och jobbade som volontär. Han stod på perrongen och bredde mackor. Han hörde ut de ropade: ”Vem kan persiska? Vem kan arabiska?” Han kom till insikt med att det var många saker som löste sig bra, men när det gällde språk, var det ofta svårt att lösa. Han kunde inte förstå hur? Hur var det ens möjligt att det tog så lång tid – när det gick att få en taxi på tre minuter?, säger Leyla Sarac som är affärsutvecklare på DigitalTolk.

Det som var extra roligt var att han ringde mig på min 50-årsdag. Därför brukar jag säga att jag fick Virpal i födelsedagspresent. 

Leyla Sarac
Layla Sarac supergasell 2021
Leyla Sarac, affärsutvecklare DigitalTolk. Foto: Helena Sarac Håkansson

Därefter började Virpal undersöka hur det såg ut inom offentlig sektor. Hur gick det till när de behövde en tolk och hur lång tid tog det att få tag på en? Insikten var att läget var värre än han först trott. Detta kunde göras så mycket bättre. Han utvecklade en app och DigitalTolks första plattform föddes, och ett antal kunder började testa. När det var dags att utveckla affären och ta in kunderna behövdes förstärkning.

– Han frågade i sitt nätverk och fick tips om att kontakta mig. Det som var extra roligt var att han ringde mig på min 50-årsdag. Därför brukar jag säga att jag fick Virpal i födelsedagspresent. När Virpal berättade om idén tyckte jag att det var väldigt intressant, och jag är väldigt snabb i att ställa om, så ja tackade ja. Något som jag skulle vilja inspirera andra till att göra också. Att våga lite, säger Leyla Sarac till Driva Eget.

DigitalTolk tacklar de första utmaningarna

DigitalTolk upplevde flera utmaningar i början. Främsta utmaningen var att många kunder var inom offentlig sektor. Offentlig sektor upphandlar ofta som de alltid har gjort och det är svårt att komma in som ny, dessutom med ett nytt förhållningssätt.

Häromveckan när jag var ute och reste runt och träffade kunder, berättade de om vilken skillnad vi gjort i deras arbetsvardag. De pratar om före och efter DigitalTolk. Det gör en extra varm om hjärtat.

Leyla Sarac

– Samtidigt var det tacksamt att vara i en bransch där det fanns så mycket potential och möjligheter till förbättring. Både Virpal och jag blev ledsna när kunderna berättade hur det hade haft det tidigare. Det fanns liksom ingen anledning.

Lika ledsna blev dom när de hörde att det var många auktoriserade tolkar som hade tomma kalendrar. Samtidigt som beställare beskrev att det var omöjligt att få tag på en auktoriserad tolk.

– Den skillnad som vi har gjort för beställarna är det som ger oss mest tillfredsställelse. Vår kombination av kompetens inom tech, och starkt engagemang att förbättra och göra rätt, har gjort en enorm skillnad. Häromveckan när jag var ute och reste runt och träffade kunder, berättade de om vilken skillnad vi gjort i deras arbetsvardag. De pratar om före och efter DigitalTolk. Det gör en extra varm om hjärtat, säger Leyla Sarac.

Drömmer du om att bli nästa Supergasell? DigitalTolks bästa tips

  • Det bästa rådet är att hitta något som man uppriktigt och ifrån hjärtat vill förbättra. Då det är mycket lättare att vara driven i något som man på riktigt känner att hjärtat bankar för.
  • Att alltid vara ärlig och uppriktig både mot sig själv och kunderna. Många tänker också att allting ska vara perfekt innan, det behövs inte. Produkter och tjänster blir alltid bättre om de utvecklas tillsammans med kunderna och utifrån deras behov.
  • Digitalisera mera och ge värde. Utgå ifrån det digitala och skapa tjänster och lösningar som effektiviserar, underlättar och gör livet enklare för användarna samtidigt som kvaliteten ökar. Det ger värde åt alla.

Har ni haft någon milstolpe i er utveckling, då ni verkligen känt att ni landat rätt med ert erbjudande?

– Det kände vi verkligen när vi vann Region Halland, Blekinge och Region Skåne. Region Skåne är en stor kund med många utmaningar. De hade haft en och samma leverantör i många år och det var nog många av de stora drakarna som tänkte att nu har lilla DigitalTolk tagit sig vatten över huvudet. Det var en enorm tillfredsställelse när de som var med och implementerade avtalet kom tillbaka efter sin semester – och bara hade positiva mejl från beställarna. Det viktigast är dock den skillnad vi gör för patienter och vårdpersonal. Därför att med rätt tolk för uppdraget ökar patientsäkerheten och samtalen blir smidiga. Detsamma gäller såklart även när polisen eller någon annan bokar. 

Ni står nu här som Supergasell 2021– och med en makalös vinstökning. Vart siktar ni nu?

– Vi siktar framåt. DigitalTolk drivs av att göra skillnad och vi är födda i det digitala och ser att det finns många områden som går att förbättra. Dessutom brinner vi för att effektivisera och skapa bättre förutsättningar, allra helst när de skillnaderna hjälper och gagnar samhället på flera plan. Vi älskar att effektivisera och ser att det finns många branscher där vi kan fortsätta vår resa. Kombinationen av tech och hjärta är ett bra recept. 

Har ni mött något specifikt hinder eller specifika hinder längs vägen? Hur har ni i så fall arbetat er runt detta?

– Absolut. Det är svårt att ta sig in på offentlig sektor när man är litet företag och har flera stora etablerade företag att konkurrera mot. Vi skapade exempelvis ett event för att trendspana framåt. Det eventet blev rejält motarbetat och slutade med att vi fick ställa in. Då kom vi på att vi kunde göra ett annat upplägg – och det blev mycket bättre! Vi har kommit runt det genom att vara aktiva, bra på att presentera vad vi gör och haft nöjda kunder. Lägg sedan till att vi har ett grymt IT-team som leds av Virpal. Därför kan vi också snabbt ta en idé till en funktion.

Slutligen. Hur kändes det att få ta emot utmärkelsen Årets Supergasell 2021?

– Det var verkligen ett kvitto på att det vi gör är bra och att det går att som ny aktör förändra och driva en bransch framåt. Extra roligt var det eftersom vi även fick årets Framtidsgasell. Vilket andas framtid, digitalisering och innovation, och det stämmer bra på beskrivningen av vårt bolag. Därför är vi mycket stolta och tacksamma över vårt team, våra tolkar och kunder som gjort resan möjlig. Deras förtroende har betytt väldigt mycket. 

Vi älskar revolutioner och ser att det finns många branscher där vi kan fortsätta vår resa. Kombinationen av tech och hjärta är ett bra recept. 

Layla Sarac, DigitalTolk – Supergasell 2021
Digitaltolk Supergasell 2021
DigitalTolk – Årets Supergasell 2021. Foto: Helena Sarac Håkansson

Fler prisbelönade Gaseller under Gasellfinalen 2021?

Här är Sveriges Supergaseller 2021 – här är hela listan