Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & lönsamhet

Så bygger du en armé av superfans - och säljer mer!

11 november, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 2 minuters läsning

Foto: Foto: Gettyimages

Samåkning, billigare och snabbare tillgång till produkter, mer unika reseupplevelser – delningsekonomin gör succé och omsätter enorma pengar. Nu kommer nästa steg: arméer av superfans. Så här hakar du på!

”Peer armies” kallar analysföretaget Trendwatching det. Det vill säga nätverk av lojala kunder som bidrar med sina kunskap eller resurser för att hjälpa ett varumärke.
– Fördelarna är tydliga på båda sidor. För leverantörerna, fler kunder. För kunderna, enklare åtkomst, fler valmöjligheter och ökat förtroende, skriver Trendwatching.

->Varsågod!Ladda ner vår Driva Företag-bok helt gratis!Ett exempel är boendeuthyrarsajten Airbnbs kampanj ”Journeys”, där kunderna erbjöds färdiga skräddarsydda resor runt San Francisco med befintliga användare som frivilliga guider. Varumärkets attraktionskraft stärktes, kunderna fick en unik upplevelse och användarna fick vara experter. Alla vann!

Ett liknande initiativ var flygbolaget KLMs ”Layover with a local”. Där resenärer matchades ihop med Amsterdam-bor via en speciell app. KLM betalade för kollektivresor och första rundan drycker.
– Det avgörande är att skapa ett ömsesidigt förhållande, där belöningarna (pengar, status, en chans att visa kompetens och göra gott …) för fotfolket är lika viktiga som fördelarna för kunderna, skriver Trendwatching.

Att nå ut med information kan också vara ett mål. I Bryssel satte den lokala turistorganisationen upp virtuella telefonkiosker som livesände på nätet. Hugade besökare kunde sedan ringa upp och ställa frågor till dem som passerade – och svarade. Chevrolet i Brasilien kopplade ihop potentiella kunder med redan frälsta ägare via WhatsApp.
– För kunderna: ärligare och mer autentisk information. För ”kamratarmén” statusen i att vara expert, konstaterar Trendwatching.

Eller så kan det användas för att förbättra produkten. En hotellkedja lanserade ett ”Mystery Inspector program”, där de bjöd in gäster att vara kvalitetsinspektörer och berätta om sina upplevelser mot en gratis övernattning.

Sugen på att haka på?
Utgå från vilka som är dina superfans. Brainstorma sedan om hur de kan samarbeta med ditt varumärke på ett mer meningsfullt sätt. Vad kan de erbjuda ditt företag – och vad kan du erbjuda dem som en belöning?

Det kan vara så enkelt som att tillhandahålla en plattform för att hjälpa användare att visa upp sina färdigheter, ekonomisk ersättning eller rabatter på produkter.

Tänk på att det tar tid, ledarskap och engagemang för att aktivera superfans. Du behöver ha en bra plattform och möjlighet att besvara frågor. Men det bygger ditt varumärke.

Läs också:
Driva Eget, DEG, Fraktmetod, Erik Wallin, Baghitch

Gör som Erik – haka på delningstrenden


Den nya delningsekonomin – att hyra, låna, dela eller byta varor och tjänster med varandra – är hetare än någonsin. Gör som Erik Wallin i Stockholm, som med sitt företag Bag Hitch vill utnyttja alla halvtomma bilar på vägarna – och haka på trenden.Läs också:driva-foretag

Varsågod! Ladda ner din Driva Företag-bok helt gratis!


Äntligen är den klar, årets upplaga av Driva Företag-boken. Ladda ner den direkt, så har du massor av bra tips och fakta om ditt företagande direkt i din telefon, läsplatta eller dator.


ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Vilka lån kan mitt företag få hos Almi 2025? Och vad är villkoren?

Vilka lånemöjligheter finns via Almi 2025? Hur hög är räntan? Och hur mycket kan företaget låna? I den här guiden går vi igenom möjligheterna till Almi-finansiering för ditt företag.

Almi 21 april, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 7 minuters läsning
Lån hos Almi 2025

Foto: Vilka lån finns hos Almi



AI

Hur kommer AI påverka våra tankar - och hur nyttjar vi det?

Sociala medier har ju redan fått rätt mycket kritik när det kommer till hur det påverkar människor. Men en av de mest underskattade nackdelarna jag ser är hur starkt det påverkar folks uppmärksamhetsspann.

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 11 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Allt numer behöver en 'hook' både online och offline. Vilket väl kanske framförallt skapat en verklighet där allt behöver förenklas, snabbas på och polariseras för att det överhuvudtaget ska fånga vår uppmärksamhet.

Enter AI

Det finns såklart mängder med positiva och negativa effekter med AI, men en effekt som vi högst troligen kommer få uppleva är att folk helt enkelt blir sämre på att ta sig igenom mödosamma uppgifter. 

Att söka, organisera, manuellt analysera, föra över från kolumn a till kolumn b. Allt sånt kan redan nu tas bort med lite teknisk fallenhet, och om 5-10 år. Var är vi då?

Och vad händer när vi som population dels har ett extremt kort uppmärksamhetsspann, och dels inte orkar tänka mödosamma tankar.

Ska vi göra någon sorts gissning på en värld där underhållning, dopaminkickar och 'good enough' blir de nya ledorden. Där fake news blir så lätt att producera och så svårt att granska att vi helt enkelt skiter i det och bara väljer att lita på de vi hoppas har rätt. Och en värld där allt framstår som möjligt men där verkligheten alltid är deprimerande jämfört med det påhittade.

Det är vad det är. Man kan skrika på folk att läsa mer böcker och lära sig meditera samtidigt som de bojkottar teknik, och man kan tvärtom hävda att AI kommer lösa allt. 

Men, man kan också vara cynisk och nyttja det. Så låt oss snacka affärer.

Jag tror man kan nyttja det på två sätt. Ett 'lite godare' och ett lite ondare'.

Det "ondare" sättet att nyttja AI

Den person/varumärkes-kults-kultur som vi sett växa fram senaste decenniet tror jag inte är någonting jämfört med vad vi kommer se framöver. Människor kommer törsta efter de sanna svaren, någon som visar vad lycka är, och någon som visar vägen.

Och att positionera sitt varumärke rätt där kan nog göras rätt framgångsrikt av många i allt från Second Hand till Bitcoin-trading.

Det "godare" sättet att nyttja AI

Att faktiskt stå för någonting på riktigt och inte bara medialt kommer skapa en djupare koppling till dina kunder. Att faktiskt uppleva ett riktigt värde i det äkta sociala samspelet, och att bli värderad som människa och få verklig kontakt med någon som bryr sig kommer vara någonting ovanligt. Och något man kan erbjuda där folk faktiskt är okej med att betala mer. 

Allt ovan är såklart rena spekulationer. 

Men, jag tror det är nyttigt att inte bli för fast i tankarna kring vilken ny funktion som finns idag, utan snarare fundera på hur det påverkar oss om 10år.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.