Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Stor guide: Så får du effektiva möten

16 april, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Foto: Anna Sigvardsson

Möten kan upplevas som ett nödvändigt ont. De är långa, många och inte särskilt effektiva. Här är knepen som hjälper dig.

Ett bra möte börjar långt innan den bokade tiden i kalendern, menar David Stiernholm som jobbar som struktör och hjälper sina kunder att få ordning på vardagen.

– Många av dem jag möter klagar på att de sitter i för många möten och i för långa möten. Men det är också vanligt att man upplever att man blivit inbjuden till mötet av slentrian, utan att mötesledaren funderat på vad just jag ska bidra med, säger han.

Enligt honom har den som kallar till ett möte har ett stort ansvar. Vilka personer bjuds in och varför? Framgår inte det får man som tilltänkt deltagare på mötet ställa frågan.

Men fundera först på om du verkligen behöver gå på mötet. Kanske går det du tänkt diskutera lika bra att ta via mejlen eller på telefon.

Nästa steg är att formulera ett syfte med mötet.

– Det är inte alltid ett möte behöver en dagordning, men syftet måste vara tydligt. Syftet hjälper de andra deltagarna att förstå varför de är inbjudna och vad de förväntas att bidra med, säger David Stiernholm.

Vill du ändå ha en dagordning räcker det med en enkel punktlista. I ett mer detaljerat utförande kan varje punkt få en viss tid tilldelad sig och dessutom kategoriserats som informationspunkt, diskussionspunkt eller beslutspunkt.

– Är det en informationspunkt som fått fem minuter förstår man på förhand att man ska lyssna. Är det en beslutspunkt bör man se till att vara påläst när mötet börjar.

När nu det är. Möten som startar efter utsatt tid eller håller på för länge är irritationsmoment i sig.

– Jag besöker alldeles för många arbetsplatser där det blivit legio att mötet faktiskt börjar tio, femton minuter efter utsatt tid. Folk kommer för sent, mötesledaren har inte kopplat sin dator till projektorn. Sådana saker sprider dålig stämning men kostar också pengar.

Ju fler som sitter och väntar desto dyrare är det. Och boka inte timslånga möten bara för att det är standardinställningen i datorns kalender.

– Räcker det med 30 minuter, boka 30 minuter.

Ett annat problem är distraktioner. Mobiltelefonen nämner David Stiernholm som det största problemet. Hans uppmaning är enkel: Bestäm dig i förväg, ska du vara med på mötet eller nåbar via telefon?

– Och tro inte att det räcker med att sätta telefonen på ljudlöst, vibratorn stör även när telefonen ligger i en väska. Sen finns det givetvis undantag från regeln. Någon har kanske jour, andra sjuka barn. Men tala då om det för de andra mötesdeltagarna i förväg.

Hans tips är stör inte-funktionen som finns i många nya telefoner. Med den påslagen släpps bara samtal från utvalda telefonnummer fram. Lägg till barnens, skolans och andra viktiga telefonnummer så att du är nåbar för dem men inte några andra.

Stickspår är en annan sak som David Stiernholm varnar för. De behöver inte vara dåliga eller orelevanta saker, men de har inte sin plats på just det här mötet. Mötesledarens uppgift är att fånga upp dem så snabbt som möjligt för att sedan avsluta mötet med att gå igenom dem och bestämma hur de ska hanteras. Något är kanske närmast ett ämne för en munter lunchdiskussion, annat behöver ett eget möte och så vidare.

Och när det gäller hur mötet avslutas, var konkret. Enligt David Stiernholm duger det inte med “Alla nöjda? Bra, då syns vi igen om en vecka!” Han lyfter fram tre frågor som behöver ett svar innan alla lämnar rummet:
  • Vad har vi kommit fram till?
  • Vad behöver göras?
  • Vem gör vad?

– Det är ett sätt att göra det tydligt för alla vad resultatet av mötet är och vilka förväntningar som finns framöver. Däremot är det inte säkert att det behövs formella protokoll. Särskilt för ett återkommande möte kan det vara ett bättre alternativ med en logg som uppdateras löpande.

I loggen som lagras på ett ställe så att alla kan komma åt den listas alla uppgifter som delats ut, vem som ska göra vad tills när.

Slutligen lyfter David Stiernholm fram det personliga ansvaret. Mötesledaren har stora krav på sig inför och under mötet, men efter är det var och en som måste gå igenom sina anteckningar.

– Det räcker inte att skriva i sin fina mötesbok som man tar med sig till varje veckomöte om man inte tittar i den också. Efter varje möte, gå igenom anteckningarna. Spara det som är referensinformation på ett ställe så att det går lätt att hitta igen. Och det som är saker som ska göras ska skrivas upp på en att göra-lista.


ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.