Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Så gjorde de en gammal idé superhet

Yasemin Bayramoglu 1 mars, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Uttänkt design och smart försäljningsstrategi gör att Steamery lyckats snabbt.

Allt fler går på export från dag ett. Så även Steamery, som lyckats göra en klädångare så het att Museum of Modern Art hör av sig och vill ha den i sin butik? Nu växer affärerna så det knakar.

[caption id="attachment_29724" align="alignright" width="191"] Petra Ringström.[/caption]

Det har pratats mycket om born globals-företag. Vi behöver fler företag som direkt går på export, säger man och pekar snabbt på företag som Spotify och det svenska dataspelsundret.
På Södermalm i Stockholm sitter Steamery, som visserligen har en bra bit kvar till Spotify-nivå, men som också hör till kategorin born globalsföretag.
Idén kom när de tre grundarna Petra Ringström, Martin Lingner och Frej Lewenhaupt bodde och jobbade i Shanghai.

LÄS OCKSÅ: HITTA DIN EXPORTMARKNAD

Resultatet är en steamer, en, ja vad ska man kalla det, klädångare som du håller i handen och med vilken du kan ånga bort skrynklorna på kläderna medan de hänger kvar på galgen. Det går fort och man slipper pressveck. (Hej då strykjärn och strykbräda!)

Proffsen i modebranschen har använt steamers i åratal och själva idén med att vårda kläder med ånga går ända tillbaka till 1800-talet, men det är först nu som steamern börjar nå ut till privatkonsumenter.
Både Petra och Frej har rötterna i modebranschen (Petra som designer och marknadsförare inom retail och Frej som textilingenjör) medan Martin jobbade på Exportrådet. De såg genast
potentialen i produkten. På plats i Kina gick det snabbt att hitta tillverkare eftersom de redan hade kontakter och kände kulturen väl efter tio år i landet.

Nu har det gått fyra år sedan start och de kan nöjt konstatera att omsättningen fördubblats varje år. Ja, den ökade till och med från 11,5 miljoner 2017 till 38 miljoner 2018.
Trots att en Steamery steamer är dyrare än många andra går den som tåget. Varför?

Valde bort självklara återförsäljare


En av förklaringarna är antagligen att ägarna kom just från modebranschen och inte elektronikbranschen. När det gällde att hitta återförsäljare var de ense från start. De skulle inte gå via de vanliga kanalerna för liknande produkter, hemelektronikkedjorna.

– Vi har medvetet valt att gå via modebutikerna i stället. Där kan man på ett naturligt sätt prata om klädvård. Många plagg som man köper i dag vet man inte hur man ska vare sig tvätta eller vårda. Vi vill att människor ska bli bättre på att ta hand om sina kläder – och att de ska kunna använda hela sin garderob. Vi sliter inte ut våra kläder genom att bära dem, utan genom att tvätta dem för ofta, medan andra plagg knappt används alls. Förr var man mycket bättre på klädvård, men nu är det ingen som vet hur man gör.

När man ångar kläderna kan man fräscha upp dem utan att tvätta, menar hon. Ångan dödar bakterier och tar bort lukt. Med andra ord – man kan använda den där blusen eller skjortan någon dag till innan den åker ner i tvättkorgen.

En designpryl också


Men det är inte bara försäljningsställena som skiljer sig mellan Steamery och andra liknande produkter. Tanken är att steamern ska vara så snygg att den kan ligga framme utan att man behöver skämmas. Och uppenbarligen har det funkat riktigt, riktigt bra. Så bra att den legendariska designbutiken på Museum of Modern Art i New York hörde av sig och ville ta in steamern. Mycket bättre designstämpel än så kan man inte få och då blev det snabba ryck för att anpassa steamern efter amerikanska voltgränser.

Numera finns steamern även hos trendiga Mr Porter, en onlinebutik för herrkläder som säljer både i USA och Storbritannien. En smygstart kan man säga, inför den stora lanseringen under första kvartalet i år.
– Det är jättespännande och samtidigt utmanande. USA är en oerhört stor marknad, säger Petra.

Försök få med den hos Oprah, sa jag, skribenten, lite på skoj.
– Jag fick faktiskt mejl från Ellen DeGeneres som ville ha med steamern i sitt program inför julen förra året! Men då finns vi ju inte ute där än. Jag kanske får be om att få återkomma till nästa jul, säger Petra och konstaterar samtidigt att de har fullt upp med att räkna på hur mycket dyrare det eventuellt blir att exportera till USA efter Trumps handelskrig, med tanke på att de levererar direkt från fabrikerna i Kina.

Kinesiska marknaden på tur


Försäljning i Kina är också på gång. Där har grundarna förstås fördelen att de bott där. Men regelverket där är tuffare och än är inte alla registreringar klara. Men Europa då?
– Vi har 670 återförsäljare i 25 olika länder och egen onlineförsäljning på 60 marknader. Men det är otroligt vilka skillnader det är mellan olika länder inom Europa. I Tyskland har det varit jättelätt att få ut vår produkt. Men i Frankrike är man väldigt konservativa. En elektrisk produkt i en klädbutik? Nej, där köper man bara kläder, säger Petra.
Målet för i år? Att dubbla omsättningen.


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.