Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Inspiration

Så gjorde de en gammal idé superhet

Yasemin Bayramoglu 1 mars, 2019 4 minuters läsning

Foto: Uttänkt design och smart försäljningsstrategi gör att Steamery lyckats snabbt.

Allt fler går på export från dag ett. Så även Steamery, som lyckats göra en klädångare så het att Museum of Modern Art hör av sig och vill ha den i sin butik? Nu växer affärerna så det knakar.

[caption id="attachment_29724" align="alignright" width="191"] Petra Ringström.[/caption]

Det har pratats mycket om born globals-företag. Vi behöver fler företag som direkt går på export, säger man och pekar snabbt på företag som Spotify och det svenska dataspelsundret.
På Södermalm i Stockholm sitter Steamery, som visserligen har en bra bit kvar till Spotify-nivå, men som också hör till kategorin born globalsföretag.
Idén kom när de tre grundarna Petra Ringström, Martin Lingner och Frej Lewenhaupt bodde och jobbade i Shanghai.

LÄS OCKSÅ: HITTA DIN EXPORTMARKNAD

Resultatet är en steamer, en, ja vad ska man kalla det, klädångare som du håller i handen och med vilken du kan ånga bort skrynklorna på kläderna medan de hänger kvar på galgen. Det går fort och man slipper pressveck. (Hej då strykjärn och strykbräda!)

Proffsen i modebranschen har använt steamers i åratal och själva idén med att vårda kläder med ånga går ända tillbaka till 1800-talet, men det är först nu som steamern börjar nå ut till privatkonsumenter.
Både Petra och Frej har rötterna i modebranschen (Petra som designer och marknadsförare inom retail och Frej som textilingenjör) medan Martin jobbade på Exportrådet. De såg genast
potentialen i produkten. På plats i Kina gick det snabbt att hitta tillverkare eftersom de redan hade kontakter och kände kulturen väl efter tio år i landet.

Nu har det gått fyra år sedan start och de kan nöjt konstatera att omsättningen fördubblats varje år. Ja, den ökade till och med från 11,5 miljoner 2017 till 38 miljoner 2018.
Trots att en Steamery steamer är dyrare än många andra går den som tåget. Varför?

Valde bort självklara återförsäljare


En av förklaringarna är antagligen att ägarna kom just från modebranschen och inte elektronikbranschen. När det gällde att hitta återförsäljare var de ense från start. De skulle inte gå via de vanliga kanalerna för liknande produkter, hemelektronikkedjorna.

– Vi har medvetet valt att gå via modebutikerna i stället. Där kan man på ett naturligt sätt prata om klädvård. Många plagg som man köper i dag vet man inte hur man ska vare sig tvätta eller vårda. Vi vill att människor ska bli bättre på att ta hand om sina kläder – och att de ska kunna använda hela sin garderob. Vi sliter inte ut våra kläder genom att bära dem, utan genom att tvätta dem för ofta, medan andra plagg knappt används alls. Förr var man mycket bättre på klädvård, men nu är det ingen som vet hur man gör.

När man ångar kläderna kan man fräscha upp dem utan att tvätta, menar hon. Ångan dödar bakterier och tar bort lukt. Med andra ord – man kan använda den där blusen eller skjortan någon dag till innan den åker ner i tvättkorgen.

En designpryl också


Men det är inte bara försäljningsställena som skiljer sig mellan Steamery och andra liknande produkter. Tanken är att steamern ska vara så snygg att den kan ligga framme utan att man behöver skämmas. Och uppenbarligen har det funkat riktigt, riktigt bra. Så bra att den legendariska designbutiken på Museum of Modern Art i New York hörde av sig och ville ta in steamern. Mycket bättre designstämpel än så kan man inte få och då blev det snabba ryck för att anpassa steamern efter amerikanska voltgränser.

Numera finns steamern även hos trendiga Mr Porter, en onlinebutik för herrkläder som säljer både i USA och Storbritannien. En smygstart kan man säga, inför den stora lanseringen under första kvartalet i år.
– Det är jättespännande och samtidigt utmanande. USA är en oerhört stor marknad, säger Petra.

Försök få med den hos Oprah, sa jag, skribenten, lite på skoj.
– Jag fick faktiskt mejl från Ellen DeGeneres som ville ha med steamern i sitt program inför julen förra året! Men då finns vi ju inte ute där än. Jag kanske får be om att få återkomma till nästa jul, säger Petra och konstaterar samtidigt att de har fullt upp med att räkna på hur mycket dyrare det eventuellt blir att exportera till USA efter Trumps handelskrig, med tanke på att de levererar direkt från fabrikerna i Kina.

Kinesiska marknaden på tur


Försäljning i Kina är också på gång. Där har grundarna förstås fördelen att de bott där. Men regelverket där är tuffare och än är inte alla registreringar klara. Men Europa då?
– Vi har 670 återförsäljare i 25 olika länder och egen onlineförsäljning på 60 marknader. Men det är otroligt vilka skillnader det är mellan olika länder inom Europa. I Tyskland har det varit jättelätt att få ut vår produkt. Men i Frankrike är man väldigt konservativa. En elektrisk produkt i en klädbutik? Nej, där köper man bara kläder, säger Petra.
Målet för i år? Att dubbla omsättningen.


Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.