Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Så gjorde de en gammal idé superhet

Yasemin Bayramoglu 1 mars, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Uttänkt design och smart försäljningsstrategi gör att Steamery lyckats snabbt.

Allt fler går på export från dag ett. Så även Steamery, som lyckats göra en klädångare så het att Museum of Modern Art hör av sig och vill ha den i sin butik? Nu växer affärerna så det knakar.

[caption id="attachment_29724" align="alignright" width="191"] Petra Ringström.[/caption]

Det har pratats mycket om born globals-företag. Vi behöver fler företag som direkt går på export, säger man och pekar snabbt på företag som Spotify och det svenska dataspelsundret.
På Södermalm i Stockholm sitter Steamery, som visserligen har en bra bit kvar till Spotify-nivå, men som också hör till kategorin born globalsföretag.
Idén kom när de tre grundarna Petra Ringström, Martin Lingner och Frej Lewenhaupt bodde och jobbade i Shanghai.

LÄS OCKSÅ: HITTA DIN EXPORTMARKNAD

Resultatet är en steamer, en, ja vad ska man kalla det, klädångare som du håller i handen och med vilken du kan ånga bort skrynklorna på kläderna medan de hänger kvar på galgen. Det går fort och man slipper pressveck. (Hej då strykjärn och strykbräda!)

Proffsen i modebranschen har använt steamers i åratal och själva idén med att vårda kläder med ånga går ända tillbaka till 1800-talet, men det är först nu som steamern börjar nå ut till privatkonsumenter.
Både Petra och Frej har rötterna i modebranschen (Petra som designer och marknadsförare inom retail och Frej som textilingenjör) medan Martin jobbade på Exportrådet. De såg genast
potentialen i produkten. På plats i Kina gick det snabbt att hitta tillverkare eftersom de redan hade kontakter och kände kulturen väl efter tio år i landet.

Nu har det gått fyra år sedan start och de kan nöjt konstatera att omsättningen fördubblats varje år. Ja, den ökade till och med från 11,5 miljoner 2017 till 38 miljoner 2018.
Trots att en Steamery steamer är dyrare än många andra går den som tåget. Varför?

Valde bort självklara återförsäljare


En av förklaringarna är antagligen att ägarna kom just från modebranschen och inte elektronikbranschen. När det gällde att hitta återförsäljare var de ense från start. De skulle inte gå via de vanliga kanalerna för liknande produkter, hemelektronikkedjorna.

– Vi har medvetet valt att gå via modebutikerna i stället. Där kan man på ett naturligt sätt prata om klädvård. Många plagg som man köper i dag vet man inte hur man ska vare sig tvätta eller vårda. Vi vill att människor ska bli bättre på att ta hand om sina kläder – och att de ska kunna använda hela sin garderob. Vi sliter inte ut våra kläder genom att bära dem, utan genom att tvätta dem för ofta, medan andra plagg knappt används alls. Förr var man mycket bättre på klädvård, men nu är det ingen som vet hur man gör.

När man ångar kläderna kan man fräscha upp dem utan att tvätta, menar hon. Ångan dödar bakterier och tar bort lukt. Med andra ord – man kan använda den där blusen eller skjortan någon dag till innan den åker ner i tvättkorgen.

En designpryl också


Men det är inte bara försäljningsställena som skiljer sig mellan Steamery och andra liknande produkter. Tanken är att steamern ska vara så snygg att den kan ligga framme utan att man behöver skämmas. Och uppenbarligen har det funkat riktigt, riktigt bra. Så bra att den legendariska designbutiken på Museum of Modern Art i New York hörde av sig och ville ta in steamern. Mycket bättre designstämpel än så kan man inte få och då blev det snabba ryck för att anpassa steamern efter amerikanska voltgränser.

Numera finns steamern även hos trendiga Mr Porter, en onlinebutik för herrkläder som säljer både i USA och Storbritannien. En smygstart kan man säga, inför den stora lanseringen under första kvartalet i år.
– Det är jättespännande och samtidigt utmanande. USA är en oerhört stor marknad, säger Petra.

Försök få med den hos Oprah, sa jag, skribenten, lite på skoj.
– Jag fick faktiskt mejl från Ellen DeGeneres som ville ha med steamern i sitt program inför julen förra året! Men då finns vi ju inte ute där än. Jag kanske får be om att få återkomma till nästa jul, säger Petra och konstaterar samtidigt att de har fullt upp med att räkna på hur mycket dyrare det eventuellt blir att exportera till USA efter Trumps handelskrig, med tanke på att de levererar direkt från fabrikerna i Kina.

Kinesiska marknaden på tur


Försäljning i Kina är också på gång. Där har grundarna förstås fördelen att de bott där. Men regelverket där är tuffare och än är inte alla registreringar klara. Men Europa då?
– Vi har 670 återförsäljare i 25 olika länder och egen onlineförsäljning på 60 marknader. Men det är otroligt vilka skillnader det är mellan olika länder inom Europa. I Tyskland har det varit jättelätt att få ut vår produkt. Men i Frankrike är man väldigt konservativa. En elektrisk produkt i en klädbutik? Nej, där köper man bara kläder, säger Petra.
Målet för i år? Att dubbla omsättningen.


ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 Uppdaterades 29 oktober, 2025 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. LånAlmi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi InvestRiskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. VerifieringsmedelHar du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.