Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Guider

Så värderar du ditt livsverk

17 januari, 2009 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Vill du sälja ditt företag? Då är det viktigt att sätta ett realistiskt pris på ditt företag – och dig själv. Det får du hjälp med här.  

Både för den som ska överlåta sitt företag och den som ska överta är det viktigaste att först skaffa sig en realistisk bild av vad rörelsen är värd. Nexxt Företagsförmedling arbetar med en värderingsmodell som kan ge en bra bild av vad just ditt företag är värt. Modellen är en värdering i fyra steg:

1. Utgå ifrån vinst.2. Justera.

- Boksluten för små företag stämmer sällan överens med verkligheten, eftersom man som företagare vill undvika att skatta bort pengarna. Därför återinvesterar man i stället i företaget eller i sig själv, berättar Anders Kårfeldt, vd på Nexxt Företagsförmedling.

En del företagare ger sig själv höga löner, andra jobbar hårt själva men tar inte ut någon lön alls. Ibland görs det stora pensionsavsättningar eller investeringar i en onormalt dyr firmabil. Vinsten bör justeras upp eller ned med hänsyn till sådant.

- Vi sålde en elfirma med sju anställda, där säljaren betalat pensionsförsäkringar på 1,7 milj kr på ett enda år. Och det är ju inte rimligt. Det gäller att ta bort sådana ovidkommande kostnader och höja vinsten, men även justera ned vinsten för kostnader som saknas.

3. Summera.

När justeringen är gjord tar Nexxt de tre senaste årsboksluten, summerar dem och dividerar med tre. Det ger en genomsnittlig årsavkastning.

4. Multiplicera.

- Vad rörelsen sedan är värd beror till stor del på vilken kostnad som ligger bakom att starta den. Om det är en liten rörelse, med små startkostnader, kan konkurrenssituationen påverkas snabbt. Då har du som köpare en högre risk, och vill därför få tillbaka dina pengar snabbare.

En sådan rörelse är i normalfallet värd mellan en och två årsvinster.

- För en stabil byggfirma, med maskinpark och kanske fastighet, är riskpremien lägre. För en sådan rörelse landar köpeskillingen normalt mellan två och fyra årsvinster.

Svårare för enmansföretagare

En stor del av Sveriges företag är små enmansbolag. Där är värderingsfrågan ofta mycket krångligare.

- Företag som är ägar- och kunskapsberoende, där all kunskap sitter hos ägaren, är i princip omöjliga att sälja. Att köpa ett sådant företag är många gånger som att flytta in i någon annans hem utan att möblera om, och bära hans kläder. Och det påverkar värdet i allra högsta grad, säger Anders Kårfeldt.

Men det finns lösningar även på den problematiken:

1. En variant är att den nuvarande ägaren tar in en framtida köpare i bolaget och under en övergångsperiod agerar mentor till denne.

2. En annan möjlighet är att den förre ägaren under en period är kvar i företaget, och att köpeskillingen stafflas.

- Det innebär att exempelvis 50 procent betalas vid tillträdet, 25 procent om ett år, och resterande ett år senare, under förutsättning att kunderna finns kvar. Men de här företagen måste bedömas var för sig, det går inte att ge någon allmän formel. Det är otroligt viktigt att hitta rätt köpare, säger Anders Kårfeldt.

Här hittar du 15 tips inför företagsaffärerna.

Få här råd från Mats Gabrielsson, riskkapitalist känd från TV-programmet Draknästet, om hur du värderar ditt företag.


ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 6 oktober, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Ekonomi & Skatt

Ny brytpunkt för statlig skatt 2026 (och nytt prisbasbelopp) – här är siffrorna

Som företagare är det viktigt att ha koll på skattegränserna för att kunna planera löner, utdelning och privata uttag. Här går vi igenom vad som gäller från och med inkomståret 2026: brytpunkten för statlig skatt, prisbasbeloppet och vad du bör tänka på.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 15 november, 2025 Uppdaterades 15 november, 2025 2 minuters läsning
Ny brytpunkt fo¨r statlig skatt 2026

Foto: Unsplash

Vad är brytpunkten för statlig skatt?

Brytpunkten, eller den gräns där du börjar betala statlig inkomstskatt (för inkomst av tjänst), är ett viktigt riktmärke för privatekonomi – och för dig som aktiebolagsägare med lön eller utdelning. Om din beskattningsbara inkomst överstiger brytpunkten så tillkommer statlig skatt på delar av inkomsten.

Prisbasbeloppet för 2026

För inkomståret 2026 har Regeringen fastställt prisbasbeloppet till 59 200 kronor. Prisbasbeloppet används bland annat vid beräkning av socialförsäkringsförmåner – men påverkar indirekt även skatteplanering.

Bryt­punkten för statlig skatt 2026

Brytpunkten för statlig skatt för inkomståret 2026 blir då, om vi utgår från prisbasbeloppet, 660 400 kronor för personer som inte har fyllt 66 år vid årets ingång. Det motsvarar en månadslön på ungefär 55 033 kronor. För personer som fyllt 66 år vid årets ingång blir brytpunkten beräknad till 751 100 kronor, motsvarande cirka 62 590 kronor/månad. 

Vad innebär det för dig som företagare?

Planera lönen

Om du driver företag och tjänar nära eller över brytpunkten påverkas hur mycket du ”behåller” efter skatt. Exempelvis:

  • Om du har en årslön på 700 000 kronor och brytpunkten är 660 400 kronor, så börjar statlig skatt tillkomma på ca 39 600 kronor.
  • Genom att hålla lönen precis under brytpunkten (t.ex. 655 000 kronor) slipper du betala statlig skatt på lönen — vilket kan frigöra utrymme att plocka ut pengar på annat sätt (som utdelning) med lägre marginalskatt.

Utdelning och bolagsägare

För dig som ägare i ett aktiebolag handlar det om att kombinera lön och utdelning på ett skatteeffektivt sätt. Om lönen trycker upp dig över brytpunkten kan utdelningen bli ett viktigare verktyg för att undvika hög marginalskatt. Samtidigt behöver du följa reglerna för lön, gränsbelopp och underlag för utdelning.

Praktiska tips

  • Följ löneuttaget under året – om du når upp mot brytpunkten kan det vara dags att se över hur du strukturerar uttag det resterande året.
  • Om du har flera bolag eller kombinerad inkomst måste du se helheten – brytpunkten gäller total tjänsteinkomst.

Sammanfattning

  • Prisbasbeloppet för 2026: 59 200 kronor.
  • Brytpunkt för statlig skatt 2026 (baserat på orisbasbeloppet): 660 400 kronor (under 66 år) och 751 100 kronor (66 år eller äldre).
  • Som företagare är det centralt att planera lön och utdelning utifrån hur nära gränsen du ligger.
  • Genom aktiv planering kan du optimera efter skatt samtidigt som du följer regelverket.


Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.