Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Sälj inte allt på en gång - låt kunden köpa DIG först!

Ulla-Lisa Thordén 2 februari, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 2 minuters läsning
Ibland är vi så begeistrade över allt vi har att erbjuda och allt vi kan göra för våra kunder att vi vill berätta allt på en gång. Fälla!

Ett bra samtal med en kund väcker vår entusiasm för allt vi kan bidra med för att göra dem mer effektiva, glada, lönsamma, vackra, hälsosamma etc. Det är då lätt att att glömma bort att kunderna behöver känna förtroende och trygghet innan de vågar släppa sin köptrötthet och säga ja. De vill troligen testa först för att se om de är tillräckligt nöjda för att fördjupa ert samarbete.
Av det skälet vill jag ge ett råd som jag märkt många behöver fundera över ordentligt inför sina säljmöten.

Sälj en sak i taget.
Om du "bereder ett smörgåsbord" så att säga, gäller det att först kolla om kunden är a) hungrig och b) vad de är sugna på. Fokusera på det och tänk på att det är där du ska inrikta ditt samtal.
När du fått ett första ja, är det för kunden ett stort steg att släppa in dig bland sina leverantörer, medan det för dig kanske inte känns som ett lika stort steg, du vill väl helst ha en större affär, eller hur?
Betänk att det är just nu du har chansen att bevisa att du kan levererera på topp. Först därefter har du möjligheten att gå vidare och utveckla eller utvidga ditt erbjudande så att ni får ett mer långsiktigt förhållande (om det är det du söker vill säga. Vill du kränga iväg en container med grejer så är det väl bara att köra på tills du får ja eller nej).
Det här är särskilt viktigt om kunden redan har en leverantör - du kan bli ett viktigt komplement eller alternativ om kunden känner att det du vill är att den ska köpa DIG och därefter själv får bestämma om fortsatta affärer.  Och då gäller det för dig att finnas där med all din visdom och ditt engagemang. Du måste alltså bli insläppt.

Alltför mycket information på en gång bäddar endast för att kunden känner sig överväldigad och "vill tänka på saken". Varje gång du får ett sådant svar av en kund bör du fundera över om du har gett:
1 för mycket information
2 eller helt enkelt inte varit tillräckligt tydlig i ditt budskap
3 eller vågat fråga vad det är den vill tänka över.

Det är inte den stackars kunden som ska behöva vaska fram något på ditt stora smörgåsbord. Lyssna, smalna av, erbjud, be om ordern.
Gör det enkelt för kunden att säga sitt första ja! Nu!

Lycka till.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Vilka lån kan mitt företag få hos Almi 2025? Och vad är villkoren?

Vilka lånemöjligheter finns via Almi 2025? Hur hög är räntan? Och hur mycket kan företaget låna? I den här guiden går vi igenom möjligheterna till Almi-finansiering för ditt företag.

Almi 21 april, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 7 minuters läsning
Lån hos Almi 2025

Foto: Vilka lån finns hos Almi



Rekrytering, Personal & Anställda

Den Bisarra Delegerings-Hetsen!

Sedan jag fick min första kollega för sådär 8 år sedan så får jag någon gång i veckan en variant på meningen "Du tänker väl på att delegera?".

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 18 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Delegerings hets

Foto: Unsplash/Författaren

Jag förstår att det är sprunget ur kärlek, men rätt ofta tror jag man delegerar utan att tänka på varför man gör det, eller vad det ska leda till. Man känner sig helt enkelt överbelamrad med saker, och då skyfflar man över lite på någon stackars kollega som i värsta fall åker på en uppgift där de ändå behöver ditt godkännande/din feedback dag efter dag, och ni blockerar bara varandras flow.

Rent krasst anser jag att folk verkar delegera saker de inte är redo att delegera, antingen för att de saknar kollegor de verkligen litar på, eller för att deras system inte är redo.

Om jag nu delegerar ansvaret för lagret till just lagret då vill jag inte spendera varje vecka med uppföljande möten och ständiga kontroller, för då har jag dels inte släppt ansvaret, dels tar det massor av tid, dels försenas beslut, och dels kommer folk känna sig kontrollerade.

Jag älskar att lämna bort områden, men min filosofi är att jag i princip bara lämnar bort områden som folk kan hantera helt utan min inblandning. Jag behöver inte vara delaktig i att lägga upp nya produkter för vi har ett system kring hur vi prissätter, lägger in bilder, skriver, etc. Och behöver det ändras så är det inte jag som ändrar det.

Jag behöver inte lägga mig i kundtjänstens öppettider, chattar, reklamationssystem, etc. För de som hanterar kundtjänsten har utvecklat det själva - precis som lagret har utvecklat sina mottagningsrutiner, packrutiner, etc.

Och genom att i princip inte lägga någon tid alls på kontroller, möten och uppföljningar så kan jag rodda en hela 'ledningsgruppen' själv. Vilket dels gör beslutsvägen extremt kort, men det är givetvis också en trevlig besparing ekonomiskt. 

Det kan säkert låta stressigt att hantera inköp, kontakt med Marknadsföring/IT-konsulter, leverantörer, produktutveckling, VD-jox, strategi-tjafs, förhandlingar, ingående och utgående fakturering, etc på en person, men det handlar snarare om att bygga enkla kommunikationsformer så att information flödar smidigt. Och med det på plats är det faktiskt inte så farligt.

Det finns massor av invändningar här som är fullt rimliga:

  • Bolaget blir givetvis personberoende av mig
  • Det blir begränsat av min kunskap och mina visioner
  • Vi saknar senior kompetens
  • Vad händer om jag ska sälja
  • Tänk om någon missköter sig inom de områden som är frigående, etc etc...

Rimliga invändningar, men så som jag vill bygga Gymkompaniet så är det egentligen inga större problem.

Och i slutändan bygger vi ju bolagen på vårt sätt. Varför ska vi annars ha dom?

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.