Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Satsa på det du älskar – om du vill lyckas

23 maj, 2018 5 minuters läsning
Hitta din passion

Foto: Om du känner passion för företaget är det lättare att lyckas. Foto: Getty Images

Drömmer du om att starta eget inom det du älskar? Att drivas av sin passion kan ge klara fördelar – men också leda till risker. För man måste ju kunna leva av verksamheten också.AV EBBA ARNBORG

Ofta hör man att nyckeln till att lyckas är att följa sitt hjärta. ”Framgång kräver mycket tid. Men framför allt kräver det passion”, har till exempel Martin Isaksson, OS- och VM-guldmedaljör med kocklandslaget och grundare av Chokladfabriken sagt i tidningen Bakers. Han är i gott sällskap: Enligt Steve Jobs är enda sättet att lyckas att älska det du gör.

Varför? Vägen till framgång är sällan spikrak, och passionen hjälper dig att inte ge upp, menar Anette Klingeborn Skoglund, diplomerad rådgivare på Nyföretagarcentrum. Hon driver eget inom kultursektorn, och var medgrundare av sopvaruhuset Container i Nacka som sålde återbrukade möbler och prylar, något de var först med i Sverige och som blev framgångsrikt.

LÄS OCKSÅ: Liv Sandberg lever på tårtor

– Men vi mötte också massor av motgångar. Hade vi inte haft en brinnande passion hade vi inte klarat av det. Företag tar tid, kraft och pengar, så envishet och glöd är dina bästa vänner, säger hon.

Modet att våga


Anette framhåller att man kan ha olika drivkrafter och mål. Det måste inte vara en hobby utan kan även till exempel vara en vilja att bli framgångsrik. Men med passion följer ofta modet att våga fånga möjligheter och kreativiteten att hitta lösningar på problem. Dessutom blir du trovärdig.

– Passion är a och o när man driver eget. Om du ska kunna övertyga kunder, samarbetspartners och finansiärer att jobba med dig måste du brinna för det du gör, säger hon.

Men räcker det med bara passion? Nej, som multientreprenören och artisten Petter Alexis Askergren slagit fast i Veckans affärer: ”Att drivas av passion är ingen match – problemet är att få det lönsamt”. Så hur lyckas man då?

– Jag tror man måste vara lite nyfiken och halvt galen, samtidigt som man måste ha magkänsla, ödmjukhet, balans, väldigt mycket fingertoppskänsla och affärssinne, säger Anette.

Visst kan det vara bra att starta eget inom något man kan väl; det ger fördelar att vara insatt. Men det gäller att se upp så att man inte blir så förblindad av sitt eget driv att man glömmer bort att vara rationell och underskattar risker. Ett vanligt men stort fel, enligt Anette, är att bara tänka: ”det här är jag bra på, så det ska jag göra” i stället för att utgå från vad människor vill köpa. Det gäller att lyssna på kunderna – och hitta en säljande affärsidé.

– Byt perspektiv och zooma ut. Titta på vad folk vill ha och hur du kan möta behovet. Det räcker inte att du gör du ett jättesnyggt armband som du är bäst på, du måste också tänka igenom hur konkurrensen ser ut – och efterfrågan. Utan kunder, inget företag.

Var lyhörd


Lösningen är att vara lyhörd. Fråga potentiella eller befintliga kunder vad de tycker, gissa inte. Finslipa inte för länge utan få gärna snabbt ut en produkt eller tjänst som du kan testa för att se hur den tas emot. Den behöver inte vara helt perfekt från början, utan se den som något du kan fortsätta förfina.

– Våga vrida och vända på din idé och ta in synpunkter. Jag tror att det är de som är lite ödmjuka som överlever. Ibland får man släppa sina babies för att se nya idéer komma, säger Anette.

Många som startar eget inom sin hobby, upplever att det är svårt att sälja sig själv. Det gäller att sluta se det som att kränga och i stället inse att man hjälper kunden. Och: en fördel med passion är att ens engagemang smittar av sig, och smittar du kunden med entusiasm ökar chansen att de vill köpa.

– Många avskyr kalla samtal, då kan man testa andra sätt att nå ut, som att nätverka.

Ett annat tips är att även här ta in synpunkter: följ upp säljinsatser, som utskick eller pitchmejl. Kontakta de du hört av dig till, fråga vad de tyckte och är de inte intresserade så våga fråga varför.

– Det är så man kommer vidare. Man lär sig mest på nejen och det som går emot. Se det som en sporre och lär av dina misstag. Vad kan göras bättre? Skruva ännu mer på din affärsidé ifall det inte funkar från början.

Fixa inte allt själv


På samma sätt gäller det att inte tänka att du lika gärna kan fixa allt själv – ”för du gör det ju ändå bäst”. Känner du igen dig i det gäller det att tänka om, menar Anette.

– Fokusera på det du är bra på och delegera sådant som du behöver hjälp med. Då blir det en högre nivå, och då når man sitt mål. Förringa inte heller att ha en styrelse, se den som människor som ska hjälpa företaget vidare. Och skaffa gärna en mentor.

Samtidigt som passion får en att orka lägga i en högre växel gäller det att se upp så att man inte kör slut på sig själv. När man har roligt är det lätt att missa varningssignalerna på utbrändhet. Men det måste inte vara så. Anette berättar att när hon drev Container hade de redan från början lagt upp företagandet utifrån premissen att de skulle jobba lite mindre.

– Det var första gången jag hade balans mellan yrkesliv och privatliv för det var så vi hade skräddarsytt det. Men ett råd är att ta sig tid för reflektion och utveckling. Det är när man reflekterar över det man upplevt som man lär sig mest. ι


ANNONS

Innehåll från Billo Företag

Partner

Äntligen lanseras företagens digitala brevlåda – för alla bolagsformer

Att vara företagare är ett pussel av mejl, papperspost, fakturor och möten. Men hur hittar du balans i vardagen och frigör mer tid till det som faktiskt skapar värde för företaget? En lösning är att sköta all sin företagspost digitalt – hur mycket tid kan du och ditt företag spara med en digital brevlåda?

billo
Billo Företag 3 februari, 2025 4 minuters läsning
Digital-brevlada-for-foretag-1400x788

Foto: Billo

Den som har drivit företag ett tag känner igen sig i den ständiga strömmen av papperspost: fakturor, myndighetsutskick, försäkringspapper och allt däremellan. Detta blir lätt en källa till både stress och felhantering.

Nu lanseras Billo Företag, Sveriges första digitala företagsbrevlåda för alla bolagsformer (även enskild firma!). Med Billo Företag blir det möjligt att samla alla viktiga dokument på ett ställe – direkt i mobilen eller på datorn. Du slipper klipp-och-klistra-lösningar med olika system och kan hantera hela ditt administrativa flöde från samma plattform. Värt att läsa mer om va? Det gör du här.

En ny undersökning från IPSOS (på uppdrag av Billo), visar att 47 procent av svenska småföretagare känner frustration kring administrationsarbete och hantering av fakturor och dokument. I många fall spenderas upp till en dag på administrativa uppgifter.

I praktiken är det här tid som kan läggas på kärnverksamheten, kundkontakter eller helt enkelt en välbehövlig paus. Då blir en smart digital brevlåda mer än bara en bekvämlighet – den kan faktiskt ge konkurrensfördelar.

– Vår undersökning visar att över 82 procent av svenska småföretagare behöver spendera minst en dag i veckan på att arbeta med administration och papperspost. Vi vill hjälpa till att minska tiden, stressen och risken för påminnelseavgifter genom att samla all post och dokument på ett ställe, och samtidigt göra det enkelt att betala fakturor direkt i appen, säger Billos vd Johan Eklöf.

Tips! Vill du också testa Billo Företag? Just nu kan du prova första månaden för 0 kronor, utan bindningstid. Läs mer här.

Första digitala brevlådan för alla bolagsformer

Billo har redan etablerat sig på den privata marknaden, och nu har de tagit klivet in på företagsarenan. Billo Företag är Sveriges första digitala företagsbrevlåda som stödjer alla bolagsformer, inklusive enskilda firmor, aktiebolag och handelsbolag. Det här är en avgörande skillnad mot andra aktörer på marknaden som ofta riktar in sig på större bolag eller förutsätter att användaren redan är privatkund hos dem.

Så funkar Billo Företag

Billo Företag går ett steg längre än traditionella digitala brevlådor. Tack vare automatisk tolkning av innehåll, oavsett om du laddar upp ett digitalt dokument eller skannar in en pappersfaktura, blir hanteringen betydligt enklare. Systemet kan hjälpa dig att sortera och kategorisera dokument, vilket sparar tid och minskar risken för att missa viktiga deadlines.

En annan fördel är att du kan betala fakturor direkt i brevlådan. Du slipper alltså hoppa mellan olika bank- och bokföringssystem för att sköta ekonomin. Den här helhetslösningen är en av anledningarna till att många företagare anser att de sparar både tid och administration när de går över till Billo.

Vad skiljer Billo Företag från konkurrenterna?

  1. Direktbetalning av fakturor:
    I Billo kan du betala dina fakturor direkt i tjänsten, vilket innebär att du slipper logga in i banken separat varje gång.
  2. Stöd för enskild firma:
    Billo är unika med att erbjuda en digital brevlåda för enskilda firmor – något som andra större aktörer ännu inte har.
  3. Automatisk tolkning av uppladdade dokument:
    Oavsett om du fotar av eller skannar ett papper, eller får in en PDF, tolkar Billo innehållet automatiskt. Detta ger en smidigare översikt och sparar tid.
  4. Inget krav på privatkonto:
    Många konkurrenter kräver att du först blir privatkund för att kunna använda deras företagslösning. Billo kräver inte det. Du kan alltså köra igång med ditt företag direkt.

Så blir du mer effektiv med digital brevlåda för företaget

Så vad är fördelarna med att ha en digital brevlåda där allt hänger ihop? Och vad ska jag tänka på när jag väljer lösning?

  1. Samla allt på ett ställe:
    Se till att dina fakturor och papperspost finns i samma digitala ekosystem. Slipp pappershögar och separata system som inte pratar med varandra.
  2. Automatisera så mycket som möjligt:
    Använd inbyggda automationsfunktioner för att få aviseringar när fakturor förfaller, eller när nya myndighetsbeslut trillar in i brevlådan.
  3. Integrera med bokföringen:
    Rätt digital brevlåda kan samarbeta med ditt bokföringsprogram. Då behöver du inte dubbelregistrera uppgifter eller riskera missade verifikationer.
  4. Se över säkerheten:
    Säkerställ att tjänsten du väljer har stark kryptering och lösningar för att uppfylla GDPR-krav. På så sätt kan du undvika dyra säkerhetsincidenter.

Sammanfattning – varför ska mitt företag ha en digital brevlåda?

Digitala brevlådor har blivit ett självklart inslag för många privatpersoner – och nu är det hög tid för företagare att haka på tåget. Billo Företag sparar inte bara tid, utan kan också ge en bättre översikt över verksamhetens ekonomi och skriftliga kommunikation.

Genom att automatisera rutinuppgifter, samla all post på ett ställe och slippa krånglet med pappershantering kan du lägga mer fokus på det viktiga: att utveckla ditt företag.

Tips! Vill du också testa Billo Företag? Just nu kan du prova första månaden för 0 kronor, utan bindningstid. Läs mer här.

Om Billo
Billo Företag är den första digitala brevlådan som låter alla typer av bolag – inklusive enskilda firmor – lägga mindre tid på administration och mer tid på det de gör bäst: sitt jobb! Billo är en statligt godkänd digital brevlåda (Digg) med tillstånd hos Finansinpektionen (FI).



Ekonomi & Skatt

Gör tvärtom – och spara 30-50 % av företagets kostnader!

Genom små, enkla knep kan du spara stora pengar och massor med tid. Vi gissar att fyra smarta förhållningssätt kan minska företagets löpande kostnader med 30-50 % per år. Vill du också prova?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 12 maj, 2025 3 minuters läsning
Göra tvärtom

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.