Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Semlor - grädde på moset

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 12 februari, 2018 2 minuters läsning
Semlor

Foto: Semlor skapar högtryck. Foto: Getty Images

Nu är det semlefest! Under fettisdagen förväntas 6 miljoner av svenskarna äta minst en semla. För att kunna möta efterfrågan krävas 6000 bagare som bakar semlor. Men de kunde vara fler.


Det råder högkonjunktur i fikabranschen och en extra skjuts får bageri och konditorier under fettisdagen.  Då äter vi mellan fem och sex miljoner semlor under en dag. Men det är inte bara semlorna som får bageriugnarna att gå varma.

LÄS OCKSÅ: Stor guide: Så lyckas du med ditt kafé

De tre senaste åren har bagerierna ökat omsättningen med 26 procent i snitt men enbart anställt 4 procent mer personal. Det innebär att bagerierna anställt mindre än en sjättedel så många som de skulle kunna gjort med den omsättningsökning som skett. Nu efterlyser branschen skänka arbetsgivaravgifter för ungdomar.

– I dag råder det högkonjunktur i Sverige, men när lågkonjunkturen kommer riskerar bageri- och konditoribranschen att drabbas av stora nedskärningar vilket gör att ännu fler jobb hamnar i fara, något som ofta drabbar unga. Då blir det extra viktigt med instegsjobb. Den typen av jobb kan skapas i bageri- och konditoribranschen, men då är det helt nödvändigt att arbetsgivaravgiften återställs till nivån den hade innan den fördubblades 2016, säger Martin Lundell.

Fakta om semlor:

  • På fettisdagen, den 13 februari i år, äter 58 procent av svenskarna minst en semla (källa GfK).
  • 94 procent av semlorna säljs under januari till mars.
  • Under fettisdagen äts mellan 5 och 6 miljoner semlor. Det går åt smör och mjölk från totalt 98 000 kossor.
  • Under fettisdagen ägnar Sveriges bagare ungefär 50 000 timmar åt att baka semlor. Motsvarande 5 500 timmars arbete krävs för att arbeta ihop till arbetsgivaravgifterna bara under fettisdagen.
  • Arbetskraftskostnaden på ett bageri och konditori är cirka 50 procent (hälften av det kunden betalar går till att betala för personalens löner). I andra varuproducerande branscher är motsvarande siffra ofta mellan 10 och 15 procent.
  • Varannan arbetsplats inom svensk livsmedelstillverkning är ett bageri eller konditori.
  • Ungdomar har ofta svårt att få sitt första arbete. Fram till 2016 hade alla Sveriges företag därför rabatt på arbetsgivaravgiften för personer upp till 25 år. Syftet var att skapa låga trösklar för ungdomar att få jobb så de kan lära sig arbetslivets villkor såsom att vara del av arbetslag med både rättigheter och skyldigheter.
  • Arbetsgivaravgiften för ungdomar utgjorde fram till 2016 15,49 procent. År 2016 dubblerades den till 31,42 procent.
  • Antal anställda i bageri- och konditoribranschen är 37 000 personer (källa SCB).
  • Bageribranschen består av ungefär 1 000 företag spridda över hela landet.
  • Branschen har haft en omsättningstillväxt på 26 procent de senaste tre åren medan tillväxten i antal anställda bara är 4 procent. Det innebär att anställningarna motsvarar mindre än en sjättedel av omsättningsökningen (källa Valuation Företagsvärderingar).


ANNONS

Innehåll från Mynt

Partner

Så gör 12 000 andra företagare för att spara tid och pengar

Vill du också slippa krånglet med kvittohantering och utgiftsrapporter? 12 000 företag har redan gjort valet som förenklar företagarens vardag avsevärt – nyfiken?

myntab_logo
Mynt 10 februari, 2025 4 minuters läsning
Native-februari_Drivaeget

Foto: Mynt

Tips: Här är svenska företaget som revolutionerar kvittohanteringen

Att driva företag innebär att jonglera hundratals uppgifter samtidigt. Kundrelationer, produktutveckling, personalansvar – och inte minst att samla in kvitton och administrera långa utgiftsrapporter. De flesta entreprenörer vill ägna tid åt sin kärnverksamhet och inte på kvitton och administration kring ekonomihantering. 

Därför finns det många lösningar som kan förenkla detta. Däribland Mynt, en lösning för att automatisera kvittohantering som används av över 12000 företag.

Mynt brinner för att förenkla och sänka tröskeln för entreprenörer genom att minimera den administrativa bördan som ofta följer med utgiftshantering. Med en djup förståelse för SME-företagens behov utvecklar Mynt ständigt nya smarta funktioner – som Smarta kvitton, vilket automatiskt matchar kvitton med rätt transaktion.

– Vår lösning med företagskort, kredit och utgiftshantering integrerat med bokföringssystem löser stora problem för företag i alla storlekar, berättar Baltsar Sahlin, vd och medgrundare på Mynt.

Tips! Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt du också! Läs mer här.

Ett självklart val för smartare utgiftshantering

Ekonomiansvariga på företag av alla storlekar som behöver en helhetslösning för företagskort, kvittohantering och automatiserad bokföring vänder sig till Mynt för att göra sin administration så enkel som möjligt.

Istället för att samla in kvitton manuellt, hantera privata utlägg och krångla med pappershögar, kan företag nu sköta allt i en digital plattform med automatiserade processer. Ett av 12 000 företag som använder Mynt är kommunikationsbyrån Shomei: 

– Mynt hjälper oss att effektivisera vår administration, från kvittohantering till bokföring. Det har verkligen minskat huvudvärken och sparat oss tid på rapportering, berättar Shomeis vd.

Full kontroll och automatiska påminnelser

Utan ett bra digitalt system för utläggshantering kan det vara svårt att veta hur mycket som spenderas varje månad för företagets räkning. Med Mynt kan alla anställda få tillgång till ett företagskort och ekonomiansvariga får full kontroll genom att sätta individuella köpgränser.

Dessutom skickas automatiska påminnelser och notiser så att kvitton laddas upp direkt i Mynt-appen. Resultatet? Mindre strul, färre missade kvitton och en betydligt smidigare administration. 

Företagskort med kvittohantering – anpassat för din verksamhet

Användare av Mynt kan välja ett betalsätt som passar dem bäst, kredit eller debit. Använder man debit så kan man även slå på funktionen auto-top up som säkerställer att viktiga betalningar aldrig avbryts.

Det är en särskilt hjälpsam funktion för annonsköp, prenumerationstjänster och andra digitala betalningar, och ni som företag kan känna er trygga i att alltid ha täckning på era konton.

Självklart erbjuder även Mynt smart kvittohantering oavsett kortlösning ni väljer, vilket är gynnsamt vid köp av digitala annonser – som ofta genererar en mängd transaktioner varje månad. För den digitala byrån Search Intent har Mynts lösning för annonskvitton varit särskilt värdefull:

– Förutom den traditionella kvittohanteringen med resor och representation, använder vi Mynt för att hantera våra kunders annonskvitton, vilket tidigare varit en väldigt tidskrävande och krånglig uppgift. Nu kan vi enkelt dra och släppa alla kvitton direkt in i plattformen, där de matchas med rätt transaktion helt automatiskt, berättar Search Intents vice vd. 

Slipp jaga kvitton och utlägg – kom igång med Mynt

Vill du också slippa krånglig kvittohantering och få bättre kontroll över företagets utgifter? Kom igång med Mynt idag och upptäck hur smidigt det kan vara att driva företag när ni slipper ödsla tid på administrativa uppgifter som kvittohantering och privata utlägg.

Tips! Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt du också! Läs mer här.

Om Mynt
Mynt erbjuder en helhetslösning för företag. Med företagskort kopplade till bokföringen minimeras tiden som behöver läggas på administration kring utlägg. Användaren kan fota kvittot och skicka in det, eller aktivera funktionen för smarta kvitton så matchas alla onlineköp automatiskt.

Med Mynt kan användaren välja olika nivåer av betalansvar för krediten och lägga till privata utlägg i systemet. På så sätt hanteras samtliga utlägg, oberoende av källa, i samma system och ekonomiansvarig får en översikt i realtid.

Mynt är ett licensierat e-pengainstitut under Finansinspektionen och har samarbeten med etablerade aktörer som Visa, Fortnox och Visma Spcs.

Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt nu! 



Personlig Utveckling & Hälsa

Fem nattvanor som förändrar ditt företagarliv – testa detta!

Tänk om du kunde vakna upp supermotiverad varje dag – redo att ta dig an alla utmaningar i ditt företag. Vi använder oss av fem enkla knep för att få den bästa starten på dagen. Vilka använder du?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 22 maj, 2025 3 minuters läsning
Nattvanor

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.