Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Stor guide: Så lyckas du bäst med ditt café

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 18 juli, 2018 4 minuters läsning
Vill du starta och driva ett eget cafe? Hitta ett bra läge och satsa på att sticka ut, råder experterna. Här är råden som hjälper dig nå drömmen.


– Det tog två år innan vi gick runt och ytterligare ett år innan vi blev lönsamma, säger Christina Pispas, som driver Café Saturnus i Stockholm tillsammans med sin man Christos.

LÄS OCKSÅ: Succé för sommarbageri

[caption id="attachment_16970" align="alignright" width="183"]Christina Pispas Foto: Björn Lejon Christina Pispas Foto: Björn Lejon[/caption]

Idag strömmar dock gästerna till Saturnus och på helgerna ringlar sig kön ut på gatan. Bland dem syns till exempel prinsen och prinsessorna, författare och många andra kändisar.

Även på priserna syns det att Saturnus är något lite extra. En kaffe latte kostar mellan 35 till 42 kronor, en varm smörgås med parmaskinka 130 kronor. Megabullarna på 400 gram som caféet är kända för kostar 45 kronor.

– Ja, vi är nog ett av de dyrare fiken i stan och visst reagerar folk ibland. Men vi har mycket hög kvalitet: Direktimporterade varor från Frankrike, buffelmozzarella och kaffe från Sicilien. Priserna sätts efter vad det kostar att köpa in.

Ps. Du har väl inte missat Business Hacks – årets kanske viktigaste evenemang för oss företagare. Läs mer här.Oavsett vad du väljer att servera råder hon dig att ha koll på ekonomin.

– Vi har inte alls förberedda utan förlitade oss på andra i början. Men det spelar ingen roll om stället går bra om du inte kan dina siffror. Om du inte har koll går du omkull förr eller senare, säger Christina.

Så blev drömmen om caféet som hon tänkt sig? Bättre – men bitvis också jobbigare.

– Saturnus är som ett fjärde barn. Vi älskar att göra det här! Å andra sidan är man så involverad i precis allt. Vi har byggt Saturnus omkring oss som personer och då är det svårt att ibland släppa det.

Så vad är hemligheten bakom att lyckas i branschen?

– Du måste verkligen brinna för att driva café – annars går det inte.

5 nycklar till ett lönsamt café:1. Läget är A och O. Nyckeln är att hitta ett ställe där dina kunder passerar ofta. Exempel: i ett köpcentrum, vid en turistplats eller på en shoppinggata. Se läget från kundernas perspektiv: Är de sugna på att fika just här? Ställ dig utanför din potentiella lokal och räkna antal förbipasserande. Är det 50 i timmen och du räknar med att få in fem av dem, räcker det för att du ska gå runt?

2. Sätt rätt pris.
Kostnaderna för ditt kaffe, fikabröd och annan mat är normalt mellan 20 och 40 procent av det pris du tar ut. Vilken procentsats du väljer beror på hur stora dina övriga kostnader är. Dela därför kostnaden på den procentsats du väljer. Exempel: Ingredienserna i en kanelbulle kostar 6 kronor, då blir det 6 / 0.20 = 30 kr.

3. Sänk kostnaderna.
Jobba regelbundet med att minska utgifterna. Kan du få samma kaffesort billigare hos en annan leverantör? Sänka elkostnaderna? Effektivisera och på så sätt ha mindre personal? Minska portionerna om kunderna inte äter upp? Men gå inte för långt – du vill inte sumpa kvalitén, bara undvika spill.

4. Anpassa försäljningen till antalet sittplatser i lokalen.
Ett litet café med ett fåtal bord kräver mer take-away, och kanske att du hittar fler intäktskällor som catering. Ett större café med många bord utnyttjas bättre om du kan sälja mer än bara bullar och kaffe, till exempel varm lunch.

5. Få stammisar.
Regelbundna kunder som återkommer, helst varje dag, är din bästa inkomstkälla. Extra gott kaffe, en speciell sorts bulle eller elström vid borden till gästernas bärbara datorer – hitta därför just din speciella grej som lockar kunderna gång på gång.

Tänk på det här när du letar lokal:
Åsa Brannestam, fastighetskonsult och VD för Lokalmäklarna, tipsar:

Att köpa en cafélokal är det få som gör. Det allra vanligaste, och lättaste, är att ta över eller köpa ett hyreskontrakt där det redan bedrivs café. Då får du maskiner och inredning på köpet och kan komplettera med eget.

Hyreskontrakt kan variera väldigt i pris, från noll kronor till flera miljoner. Ett inarbetat namn och bra läge höjer priset avsevärt.

Allra bäst är om du kan ta över det gratis, vilket ofta är fallet på landsbygden eller i mindre städer. Även ställen som golfbanor och turistattraktioner kan ge bort ett hyreskontrakt för att de vill ha ett café. Leta i tidningen och på nätet och se till att ha god tid på dig. Om du har kontakter i fastighetsbranschen kan du ha turen att få ta över ett kontrakt gratis även i storstaden.

Månadshyran varierar från några tusenlappar till flera tiotusen. Kom ihåg att den kan vara förhandlingsbar.

Be att få se siffror på den tidigare caféägarens omsättning – det finns ofta att tillgå. Då kan du få en fingervisning om vilken hyra du kan hålla.

Artikel uppdaterad 2018-07-10.


Personlig utveckling

6 smarta tips: Så maxar du din produktivitet i höst

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
så maxar du din produktivitet

När hösten kommer och tempot ökar, är det lätt att känna sig överväldigad. Men tänk om du istället kunde få mer tid över – vad skulle du göra med den? Kanske äntligen ta tag i de där idéerna du har på is, satsa mer på din hälsa, eller bara ta det lugnt? Här är några konkreta tips för att klara höstens hektiska månader (och vinna tid!)

När hösten drar igång med ett stort antal uppgifter att jonglera kan det kännas svårt att hinna med, och hålla verksamheten på rätt spår. Men – du kan både effektivisera din arbetsdag och frigöra tid. Oavsett om du vill lägga den extra tiden på att utveckla nya affärsidéer, förbättra kundupplevelsen eller bara få mer balans i vardagen. Här är några steg du kan testa redan idag.

Så maxar du din produktivitet – här är 6 konkreta tips

1. Planera din vecka i förväg

En tydlig planering är nyckeln till hög produktivitet. Genom att avsätta tid i början av varje vecka för att prioritera dina uppgifter, dela upp dem i mindre delmål, bestämma hur lång tid de får ta och till och med skriva in dem i kalendern, kan du undvika att känna dig överväldigad.

2. Prioritera

Se till att du har en realisttisk plan för vad du ska hinna med på den tid som finns – och se till att du väljer att göra rätt uppgifter först. Ett knep för att få överblick är att inte bara göra en lång lista med att göra-uppgifter. Dela istället in dem i fyra olika rutor utefter hur viktiga de är för ditt företag och hur bråttom det är att utföra dem. Börja sedan med rutan över det som är viktigast och mest bråttom.

3. Sätt tydliga mål och deadlines

Bryt också upp uppgifterna i mindre delar. Att ha tydliga, mätbara mål hjälper dig att hålla fokus. Definiera specifika milstolpar för dina projekt och sätt realistiska deadlines för varje steg. Att uppnå mindre delmål ger dig en känsla av framsteg och gör stora uppgifter mer hanterbara.

Läs också: 3 smarta knep: Så blir du effektivare – och hinner mer (eller blir klar snabbare!)

4. Automatisera och delegera

Som småföretagare är det lätt att fastna i att göra allt själv. Men att automatisera vissa processer, som fakturering och betalningspåminnelser eller kundkommunikation via till exempel chattbotar eller automatiska mejlflöden, kan frigöra tid för att fokusera på mer strategiska uppgifter. Om du har ett team, var inte rädd för att delegera uppgifter och lita på andras kompetens!

5. Sätt gränser för din arbetsdag

Det är lätt att arbeta dygnet runt som egenföretagare, men det kan snabbt leda till utbrändhet. Sätt tydliga gränser för din arbetsdag och se till att du får tid för vila och återhämtning. Produktivitet handlar inte bara om att jobba hårt – det handlar också om att jobba smart och ta hand om dig själv.

Att upprätthålla en balans mellan arbete och vila är faktiskt avgörande för att säkerställa hållbar produktivitet och långsiktig framgång. Så planera även in tid för återhämtning! Dels genom att ta pauser under dagarna när du gör något helt annat än det du just gjorde. Dels genom att ta tid för det du tycker om utöver jobbet i veckorna.

6. Fokusera på en uppgift i taget

Multitasking kan kännas effektivt, men forskning visar att det ofta leder till lägre produktivitet. Genom att fokusera på en uppgift i taget och slutföra den innan du går vidare till nästa, kan du öka både kvaliteten på ditt arbete och din effektivitet.



Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.