Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Inspiration

"Sluta älta misstag – gå vidare och väx!"

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 2 maj, 2019 4 minuters läsning
LOVISA SANDSTRÖM

Man måste misslyckas för att kunna lyckas. Det vet Lovisa "Lofsan" Sandström, är träningsstjärnan med tusentals följare.
Men poängen är att inte fastna i misstaget och börja älta, menar hon.

Här berättar Lofsan själv om hur misstagen gjorde att hon letade nya lösningar – och fick bättre lönsamhet:

”Jag jobbade som anställd personlig tränare på en stor gymkedja, men kände mig styrd av hur det stora systemet var uppbyggt och hade behov av större flexibilitet.

Började med licens-app

Som anställd var jag tvungen att be om lov för att göra tv-inslag och hade ingen flexibilitet kring mina egna idéer och behov, till exempel att kunna coacha pt-klienter som inte var medlemmar i kedjan. Mitt egna personliga varumärke hade helt enkelt blivit större än värdet i att vara anställd.

LÄS OCKSÅ: DÄRFÖR ÄR DE SVERIGES MEST HATADE FÖRETAG

När jag ville börja arbeta med digitala lösningar för träning provade jag att jobba med en så kallad licens-app, det vill säga en app man själv inte äger utan ”hyr in sig” i.

Det visade sig vara riktigt tungrott och alldeles för långa och många steg mellan vad slutanvändarna, våra PTonline-klienter, ville ha och vad app-utvecklarna kunde leverera. Dessutom med låg kompetens hos de som ägde plattformen.

När kundflödet ökade och omsättningen boomade ökade samtidigt vårt behov av att kunna lyssna på kunderna, att utveckla appen, att jobba flexibelt och att kunna hantera stora volymer digitalt. Att då hela tiden få höra att ”det går inte”, att det stora hindret var tekniken, var oerhört frustrerande.

Jag bröt samarbetet och sökte i mitt eget nätverk efter
kontakter som jobbat apputveckling och träffade några olika aktörer som
berättade om sin verksamhet och hur de jobbar. Efter att ha samlat in offerter
valde vi Understandit AB, en Göteborgsbaserad app-leverantör med mycket goda
referenser och nytänkande projekt i portföljen.

Äger apparna själv nu

Idag äger vi våra egna appar och köper in app-programmering
direkt från ett företag, utan mellanhänder, det funkar jättebra! Att ha makten
över sina kritiska resurser är superviktigt om man vill lyckas, och slippa vara
beroende av andra.

Detta gav mig trygghet i att våga satsa stort digitalt. De jobbade snabbt och bara efter några månader kunde vi lansera vår första app, till alla kunders stora nöjdhet! Sedan dess har vi utvecklat ytterligare en app, Mized, som är en Netflix-liknande träningsapp. Även den har blivit en stor succé.

Jag har en bra dialog med min företagsbank men har också ett bra nätverk som hjälper mig analysera min verksamhet och min målgrupp. Chefen för mina bolag har stor erfarenhet av digitalisering och i ett av mina bolag har jag dessutom 30 kvinnliga coacher som sitter på en grym, samlad kunskap som jag har stor nytta av – i synnerhet i mitt utvecklingsarbete.

Jag var väldigt tidig med att jobba med digital träning och PT Online i ett app-system, och på sitt sätt var det kanske bra att mitt första steg inte var jättestort. Lärdomen av detta gupp på vägen skedde inte på bekostnad av min business, bara på HUR:et.

Växer på eget kapital

Jag har alltid varit mån om att skynda långsamt och att hela tiden utveckla mina företag klokt och strategiskt, där man börjar med små steg och sedan successivt växlar upp och satsar vidare. Vi har alltid kunna växa med så gott som till 100 procent med eget kapital. Det ger trygghet och styrka.

Jag vill alltid äga mina egna plattformar och kanaler och är
noga med att kunna finansiera mina projekt med eget kapital. Jag vill inte
behöva stå med mössan i handen och be någon annan om lov. Jag är också mån om
att vara väldigt noga med vilka jag samarbetar med och tackar idag nej till
kanske nio av tio olika externa förslag.

Jag tycker att jag var modig som satsade tidigt och mycket och lärde mig mycket. Jag är stolt över att jag trodde på mig själv och mina idéer och att jag tuffade på, men på annat sätt - utan att slås ner av problemet med dåligt vald affärspartner. Sådan har jag alltid varit, och jag tror att det är en avgörande egenskap för alla som vill lyckas.

Jag tror att många egenföretagare kan bli bättre på att gå vidare efter analys – inte älta i det oändliga. Ofta vet man ganska snabbt vad som funkat och inte. Dessutom är det viktigt att hålla isär sak och person. Business är business.

Nu har jag startat ytterligare en podcast efter min första, Träningspodden, som jag har med Jessica Almenäs och som är Sveriges största podd inom träning och hälsa.

Min nya podcast heter Pro Bono och är en intervjupodcast där jag träffar olika spännande personer och intervjuar dom om deras träning, kost och syn på hälsa. Jag släpper också en ny bok i sommar och dessutom en ljudboksversion av Lofsans Underverk nu under våren.”

TEXT: CAROLINE ENGVALL



Ekonomi & Skatt

Så sänker du företagets kostnader radikalt – följ de 9 tipsen!

Hur sänker jag företagets kostnader snabbt? Vi hjälper dig, och har tagit fram nio sätt att minska kostnaderna när ditt företag hamnar i tuffa tider.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 18 mars, 2025 2 minuters läsning
Sa¨nka kostnader

Foto: Unsplash

Steg 1: Planera för det värsta, sikta på det bästa

De flesta små företag har ingen plan för tuffa tider. Nu är det tuffa tider för många, och du måste börja med att skapa kontroll. Gör en extremt noggrann likviditetsbudget för de kommande månaderna. Glöm inte att räkna in skatter. Gör likviditetsbudgeten i tre olika varianter – worst case, troligt case, best case.

Tips! Här hittar du en mall för likviditetsbudget

Steg 2: Inför en kostnadspolicy

Se till att sätta en tydlig policy för företagets kostnader. Det går inte, och är inte ekonomiskt försvarbart, att analysera kostnader varje gång de dyker upp. Sätt istället principer för vad som gäller vid olika typer av kostnader – ”vi annonserar inte i den typen av tidningar” till exempel.

I tuffa tider rekommenderar vi att ta bort alla kostnader som inte direkt skapar intäkter.

Steg 3: Går det att sänka hyran tillfälligt?

Prata med din hyresvärd och var extremt tydlig med er situation. Är det tufft så är det. De kommer att vilja ha er kvar som hyresgäst, så fråga om ni kan få sänkt hyra tillfälligt? Eller kanske betala lite mindre nu och lite mer i höst? Förmodligen tycker hyresvärden att det är bättre än att ni måste säga upp ert avtal.

Steg 4: Gör samma sak med andra leverantörer

Om det krisar – slå en signal till alla dina leverantörer. Säg som det är är – förhoppningsvis finns det förståelse och ingen vill ha uppsägningar. Kan du skjuta på betalningen? Betala lite nu och mer senare?

Steg 5: Förhandla om amorteringsfrihet

För dina företagslån – fråga banken eller Almi om du kan få tillfällig amorteringsfrihet. Det kan gå om du har en tydlig återbetalningsplan. 

Gör samma sak privat om du behöver.

Steg 6: Ändra preliminärskatten

Om du har enskild firma och förväntar dig lägre intäkter, se till att gå in på Skatteverket och ansök om att sänka din preliminärskatt. Det gör du här.

Steg 7: Prata med dina anställda, och försök hitta lösningar tillsammans

Alla förstår situationen, ingen vill bli av med jobbet. Prata ihop er. Kan någon gå ned 20 %? Är någon villig att minska lönen nu och få mer sen? Kan någon tänka sig att avstå lön en period i utbyte mot personaloptioner eller delägarskap?

Steg 8: Säg upp alla abonnemang

Om leverantörerna inte går med på att du pausar betalningarna – säg upp det du måste säga upp. Allt som inte direkt skapar intäkter, till exempel.

Obs! Tänk på att dina sänka kostnader betyder sänkta intäkter för någon annan. När du har möjlighet, försök se till att det inte drabbar någon annan småföretagare. Vi klarar tuffa tider bäst om vi hjälper varandra!

Steg 9: Marknadsför ditt företag gratis

Varje måndag kan medlemmarna i Facebook-gruppen Driva Eget marknadsföra sina företag, helt utan kostnad. Har du testat? 33 000 är redan medlemmar!



Ekonomi & Skatt

Hur undviker jag betalningsanmärkning, inkasso och Kronofogden?

Många företag har det tufft just nu, och kanske har du hamnat i ett läge där du inte kan betala företaget leverantörsfakturor och skatteskulder. I sex enkla steg hjälper vi dig att reda ut situationen så att du kan undvika betalningsanmärkning, inkasso och Kronofogden.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 18 mars, 2025 3 minuters läsning
Kronofogden

Foto: Unsplash

Jag kan inte betala företagets fakturor, vad gör jag?

Det första och viktigaste steget om företaget inte kan betala en faktura, är att kontakta leverantören och berätta som det är. Var helt ärlig, det vinner du på i långa loppet. Presentera en plan på hur och när du tänker betala. Leverantören vill ju att du ska betala (hellre än att ditt företag går i konkurs) och därför kommer de att lyssna istället för att direkt sikta på en betalningsanmäkrning.

Ofta finns det möjlighet att undvika en betalningsanmärkning eller inkasso om ni direkt gör upp en avbetalningsplan med betalningsuppskov. Kom ihåg att inte vara för positiv när ni gör upp planen – det är bättre att du har lite svängrum om det blir ännu tuffare än du hoppas.

Skaffa koll på läget och slipp betalningsanmärkning – gör en ekonomisk prognos

Självklart bör du ta fram löpande resultat- och balansräkningar i ditt företag, men i tuffa tider är det också extremt viktigt med en likviditetsbudget.

Tips! Här hittar du en mall för likviditetsbudget

Om det går så långt, kan du också ta hjälp av Kronofogdens modell. Här får du hjälp att undvika skulder och andra ekonomiska program i ditt företag.

Ta hjälp: Här kan du få koll på läget med Kronofogdens modell för skulder

Hur fungerar betalningsföreläggande?

Om det går så långt att ditt företag inte kan betala sina skulder, kan en leverantör ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden. Då skickar Kronofogden ut kravet, ett betalningsföreläggande, till dig. Se upp – du som företagare kan få en betalningsanmärkning redan när någon skickar in en ansökan om ett betalningsföreläggande.

Hur bestrider jag ett felaktigt krav?

Om ditt företag har fått ett betalningsföreläggande och du anser att det är felaktigt, måste du motsätta dig kravet. Detta ska göras inom 10 dagar. Om du inte gör det, kan Kronofogden meddela att kravet är korrekt, eftersom du inte motsatt dig det.

När skulden sedan har fastställts görs det en utredning för att se om du/företaget har tillgångar som kan betala av skulden. Även här rekommenderar vi att ha kontakt med leverantören och Kronofogden och komma överens om en betalplan. Det är alltid bättre än att sticka ned huvudet i sanden.

Hur kan jag undvika en betalningsanmärkning?

När ditt företag inte betalar fakturor i tid kan det leda till betalningsanmärkningar. Dessa sätts av ett kreditupplysningsföretag, som i sin tur inhämtar informationen från Kronofogden.

Vad innebär en betalningsanmärkning?

När ditt företag har fåt en betalningsanmärkning, kan alla som tar en kreditupplysning se detta. Det innebär ofta att du har svårare att:

  • Få krediter
  • Hitta leverantörer där du kan betala mot faktura
  • Få banklån och andra lån

Hur länge har företaget en betalningsanmärkning?

Om företaget har fått en betalningsanmärkning tas den normalt ur systemet efter fem år. Om du som privatperson har fått en, är motsvarande siffra normalt tre år.

Det spelar ingen roll om du betalar skulden efter att Kronofogden har meddelat sitt utslag, anmärkningen kommer ändå att registreras.

Vad händer om vi har underskott på skattekontot?

Varje månad gör Skatteverket en avstämning av företagets skattekonto. Om det finns ett underskott kan Skatteverket ge företaget en betalningsuppmaning eller ett betalningskrav. Så snart det blir underskott på skattekontot börjar en kostnadsränta beräknas.

Ett smart sätt att undvika detta är att anlita en duktig redovisningsfirma som har som ansvar att ha koll på skattekontot.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.