Därför är de Sveriges mest älskade – och hatade – företag

Yasemin Bayramoglu

Publicerades: 30 april, 2019

Förmågan att säga en sak, men göra en helt annan, går som en röd tråd bland de företag som är Sveriges mest hatade.
Här är hela listan.

Sifo Kantar har i tio års tid listat vilka svenska företag som har högst respektive sämst tilltro i befolkningen, men också vilken kvalitet som vi tillskriver företagen

Så vad väger extra tungt? Det är egentligen rena självklarheter för alla som på ett seriöst vis jobbat med sitt varumärkesarbete: Företag som håller vad de lovar och företag som bidrar positivt till bilden av Sverige.

Nyligen skrev vi just om hur människors förväntningar på bland annat sin egen arbetsgivare växer. Man vill känna att man jobbar på ett ställe som har bra värderingar och som gör något bra för samhället. Läs mer om det här: Så ska du förändra världen.

Att vi gillar företag som sätter Sverige i ett bra ljus utomlands förklarar förstås varför Ikea och Volvo har så starkt anseende.

10 mest älskade företagen

  • Ikea och Volvo Cars på delad förstaplats
  • AB Volvo
  • Ica
  • Scania
  • Max Hamburgare
  • Nordic Choice
  • Avanza
  • Länsförsäkringar
  • Klarna

Det här är första mätningen där nischbolag som Klarna och Avanza är med, det kan vara en förklaring till varför de placerar sig så högt. Med tanke på kritiken mot Klarna blir det intressant att se hur de mäter sig nästa år. Sjunker de på listan eller stiger de med kraft av att de blir allt mer etablerade på marknaden.

Volkswagen gjorde en stor dipp på listan för några år sedan när det uppdagades att man fuskat med utsläppssiffror. Det man ser nu är en snabb återhämtning, som man menar hänger ihop med att man visar att man vidtar åtgärder och är transparent.

Det går att återhämta sig även från katastrofsiffror, förutsatt att man gjort rätt saker.

Med det i bakhuvudet blir det förstås väldigt intressant att se hur Swedbank kommer att placera sig på nästa års listan. Nu ligger man i gott sällskap på botten av förtroendelistan tillsammans med flera andra banker ett telekombolag och ett kraftbolag.

Swedbanks tidigare vd Bonnesen gjorde ju en konst av att låtsas som om de hade allt under kontroll, att man var jätteduktiga på att kontrollera eventuell pengatvätt och att man inte hade den typen av kunder som sysslade med sådana saker.

Hon skickade fram sin kommunikationschef för att understryka just detta gång på gång, när hon inte själv gjorde det.

Tio minst älskade företagen

  • Danske Bank
  • Nordea
  • Swedbank
  • 3
  • Vattenfall
  • Fortum
  • McDonalds
  • E.On
  • Telenor
  • H&M

Vattenfall å sin sida har hävdat att man ska vara ledande i klimatomställningen, samtidigt som man inte slipper undan det faktum att man köpt brunkolsanläggningar i Europa.

Kunderna gillar inte när man säger en sak och gör en annan. Hur svårt kan det vara?

Just detta drabbar telekomföretaget 3 också, som fått kritik av kunderna för att inte leverera det som man ansett sig blivit lovade.

5 124 personer i åldrarna 18–79 år deltog i undersökningen och intervjuades i mars 2019.

Vill du läsa hela undersökningen så hittar du den här.