Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Sociala medier i all ära - men hur säljdrivande är din webbplats

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 22 februari, 2013 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Webbplatsstrategi - en del i en Inbound Markeing



Idag tänkte jag prata lite om hur viktig ditt företags webbplats är för att öka din försäljning. Sociala medier driver mer trafik till webben. Men väl där, vad gör besökaren? Behålls de förväntningar han/hon byggt upp om dig i ett socialt medium.


Ett av de viktigaste syftena med att ha en tydlig social mediastrategi är att driva trafik till företagets webbplats. Och rätt använt med intressant innehåll i statusuppdateringar och länkar in till olika landningssidor på din webbplats lockar du fler att besöka webbplatsen. Men… lyckas du konvertera besökare till leads, dvs. är din webbplats och dess information och landningssidor så pass attraktiva att besökaren tar initiativ att ladda ner material, kontakta dig, anmäler sig till nyhetsbrev etc. Eller har t om svårt att förstå vad det är företaget erbjuder eller t o m att hitta kontakt uppgifterna?



Social medier i all ära… men hur har du det med din webbplats?

Jag ser ofta småföretagare som är aktiva i sociala medier utan strategi och mål samt utan att länka in (lotsa in målgruppen man skriver till) till rätt ställe på webbplatsen utan bara rakt in till www.dindomän.se. Och på Facebook Sidor ser många småföretagare inte så särskilt professionella ut. Omslagsbild och profilbild är inte varumärkesbyggande och det man skriver lockar inte folk självklart att klicka på länken, gilla, kommentera eller dela.



5 tips för att få ut mer av din webbplats, ökad trafik och leads1. Budgetera för bättre resultat  500 kr/månad räcker långt



Avsätt en budget för att skapa en professionell webbplats. Låt inte någon sons bästa kompis bygga ett eget verktyg till ditt företag. Använd dig av en professionell leverantör som har ett bra CMS (Content Management System), dvs. publiceringsverktyg för din webbplats. Och där rubriker, texter, bilder och s.k slugs (länkar till olika rubriker på din webbplats) är professionellt uppbyggda. Det finns ett antal sådana företag och de vet oftast också hur webbplatsen ska byggas upp för att bli "Google Friendly" - vilket är helt avgörande för att du ska kunna ha få en bra sökordsoptimering (SEO).



En webbplats kan ses som att jämföra snabbmatsrestauranger med lyxrestauranger. På en snabbmatsrestaurang är det billigt, du får det du betalar för, service och kvalitet är inte särskilt hög medan det på en lyxrestaurang är många delar som skapar en härlig lyxkänsla, lokal, mottagande, menyer, personal, att det är vackert upplagt (men oftast lite mat) men du är ändå beredd att betala extra för att få hela den där upplevelsen. Precis så är det med webbplatser.



Så vilken känsla, pris, service och kvalitet vill du ge dina besökare och blivande kunder? Fin och professionell webbplats ger ett professionellt första i intryck av ditt företag och dina tjänster och besökaren stannar kvar längre eller hur? Och det gör också du kan ta bättre betalt.



Och låt inte någon sons bästa kompis bygga ett eget verktyg till ditt företag. Använd dig av en professionell leverantör som har ett bra CMS (Content Management System), dvs. publiceringsverktyg för din webbplats. Och där rubriker, texter, bilder och s.k slugs (länkar till olika rubriker på din webbplats) är professionellt uppbyggda. Det finns ett antal sådana företag och de vet oftast också hur webbplatsen ska byggas upp för att gillas av Google - vilket är helt avgörande för att du ska kunna ha få en bra sökordsoptimering (SEO) - utan att betala allt för mycket pengar.



2. Driv trafik från sociala medier till webbplatsen - men sen då?



Titta på din webbplats utifrån kundögon, eller be någon trovärdig person i din närhet göra det. Vad ser de, saknar de, första intrycket? Lista detta och förändra och förbättra så att du lättare kan få en säljdrivande webbplats. Använd Google Analytics för att se hur många besökare du har, vilka sidor de tittat på. Lägg in anmälningsformulär för saker du vill berätta om eller till nyhetsbrev så får du in namn på personer som visar intresse för dina produkter/tjänster. Glöm inte att lätta upp din webbplats med bilder. Och inte för mycket text på varje sida.

3. Driva trafik in till webben med länkar till rätt ställe

Ett av de viktigaste syftena med att ha en tydlig social media strategi är att driva trafik till företagets webbplats. Och rätt använt med intressant innehåll i statusuppdateringar och länkar in till olika landningssidor på din webbplats lockar du fler att besöka webbplatsen. Dvs har du skrivit om en nyhet, ett nytt blogginlägg eller uppdaterat med en ny tjänst, berätta om det i sociala medier, nyhetsbrev etc och länka in till exakt den platsen på webbplatsen



4. SEO - sökordsoptimering

Ta fram 1-15 sök ord som du vill bli hittad på via Google. Googla dem och se vilka företag och länkar som kommer upp? Är något av dem ditt företag? Grattis - men är det inte det, behöver du se om dessa ord framför allt finns med i huvudrubriker, texter, bildtexter på din webbplats. Google ditt företagsnamn och se vilka rubriker som kommer upp/länkar och vart de länkas. Använder du sociala medier lär ditt företags Facebook, Twitter och LinkedIn konto dyka upp. Om inte så se till att du skapar konton där och integrerar dem.

5. Konvertering

En av de stora trenderna just nu (egentligen ingen trend utan så borde det vara) är det som kallas conversation rate, dvs. hur många av dina besökare konverterar du till leads, till blivande kunder. Och hur fångar du upp dem? Jo genom att de laddar ner material och lämnar t ex namn, epostadress och företag bygger du en lista av intresserade. Men sen då...

6. Lead nurturing eller market automation

En annan teknik som alla pratar om. Jo, skicka bekräftelse och tacka om de t ex anmält sig till nyhetsbrevet. Skicka ut något snabbt som handlar just om det de visat intresse för. Automatisera olika epostutskick beroende på vad någon har visat intresse för. Håll "dem varma" med bra information men inte för mycket sälj... Om du inte skriver nyhetsbrev börja göra det så bygger du automatiskt upp en lista med intresserade prospekts

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.