Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Sociala Medier

Sveriges 10 största influencers – vilka följer du på Instagram?

Karolina O¨stervald
Karolina Östervald 4 april, 2022 5 minuters läsning
Sveriges 10 största influencers – vilka följer du?

Influencer marketing fortsätter att expandera och blir en alltmer framträdande marknadsföringsstrategi. Vi ser dem överallt, deras följarantal växer dagligen och vi älskar att köpa deras produkter – men vilka följer du egentligen? Här listar vi Sveriges 10 största influencers på Instagram.

Tips! Följ Driva Eget på Instagram och få våra bästa framgångstips varje dag. 1 000-tals följer redan.

1. Felix Kjellberg – @pewdiepie

Den som överlägset kammar hemma första platsen för Sverige största influencer är Felix Kjellberg. Felix, som går under namnet Pewdiepie, började sin framgångsresa med att kommentera dataspel. Hans följarskara växte raskt och han blev ett internetfenomen. Idag är han en av Sveriges inflytelserikaste influencer och driver sina sociala kanaler på heltid. 

Hur många följare har Pewdiepie på Instagram? 21.8 miljoner

2. Anna Nyström – @annanystrom

Hon är idag Sveriges största kvinnliga träningsinfluencer med över åtta miljoner följare. Anna började 2013 lägga upp träningsbilder på sin Instagram och hennes bilder fick snabbt stor spridning på appen. Intresset blev hennes yrke och idag är hon utbildad personlig tränare. Förutom hennes sociala kanaler så har hon skapat och driver träningsklädesmärket Ryvelle. 

Hur många följare har Anna Nyström på Instagram? 8.1 miljoner

3. Linn Löwes – @linnlowes

Linn är fitnessprofilen som har en tuff historia kantad med cancer, strålning och cellgifter. Hon förklarar att sjukdomen ligger bakom hennes driv och senare framgång då det stora fokuset efter tillfrisknandet blev hälsa och träning. Förutom att driva Athli Store som säljer träningsplaner så har Linn även utvecklat träningsklädmärket Stacci Athletics.

Hur många följare har Linn Löwes på Instagram? 2.9 miljoner

4. Hanna Öberg – @hannaoeberg

Fitnesscoachen som blev influencer och som har satsat stort på e-handel. Hanna Öberg driver Ownuapp som utvecklar digitala träningsprogram med en tillhörande träningsapp. Företagets vision är att ge dig som kund allt du behöver för att nå sina personliga tränings – samt hälsomål.

Hur många följare har Hanna Öberg på Instagram? 2.2 miljoner

5. Matilda Djerf – @matildadjerf

Matildas bilder fyller kanske din Pinterestboard eller är din inspiration? Det är du inte ensam med om, hon är för många en riktig modeikon. Hon driver, förutom sin stora Instagramkanal, även klädmärket Djerf Avenue. Märket har på kort tid haft en stor utveckling och spridning utomlands. Produkterna är etiskt framtagna och fokus ligger på hållbarhet både vid produktion och användning.  

Hur många följare har Matilda Djerf på Instagram? 2.2 miljoner

6. Rachel Bråthén – @yogagirl

Känner du till namnet ”Yogagirl”? Då är det svenska Rachel Bråthén du har hört talas om. Hon är yogaläraren som blev hälsoinspiratör och författare. Hon är bland annat känd för boken ”Yoga girl” som utkom i november 2014 och blev en New York Times-bästsäljare. Idag driver hon sidan yogagirl.com som innehåller bland annat yogaguider, en webbshop och ett stort community. 

Hur många följare har Yoga Girl på Instagram? 2 miljoner

7. Kenza Zouiten – @kenza

Kenza började sin influencerkarriär som 15-åring när hon drev en av Sveriges största bloggar. Nu är en hon av Sveriges största influencer och arbetar även som entreprenör och modell. På hennesIinstagram får vi följa hennes entreprenörsskap, magiska resor men också hur livet ser ut som tvåbarnsmamma. Under sin föräldraledighet grundade hon tillsammans med sin make hårvårdsmärket The Every som släpptes 2021. 

Hur många följare har Kenza Zouiten på Instagram? 1.7 miljoner

8. Janni Olsson Delér – @jannid

Janni är en av Sveriges främsta influencer. Hon började sin karriär som bloggare 2013 för att sysselsätta sig under resorna med sin nuvarande man skidproffset Jon Olsson Delér. Bloggen växte fort och likaså hennes Instagramkanal. Nu får vi följa både familjelivet, magiska resor och entreprenörskapet på hennes kanaler. Tillsammans med sin man Jon och pappa Rickard Delér driver hon även klädmärket C'est Normal.

Hur många följare har Janni Olsson Delér på Instagram? 1.3 miljoner

9. Bianca Ingrosso – @biancaingrosso

Namnet som finns på alla läppar just nu. Kändisbarnet som nu driver ett av Sveriges största sminkmärke, medverkar som jury i Talang och är en av stjärnorna i realityserien ”Wahlgrens Värld”. Bianca började sin karriär som bloggerska och är nu en mycket etablerad entreprenör. Hon är en av skaparna bakom det framgångsrika sminkvarumärket CAIA Cosmetics som idag finns i över 30 länder.

Hur många följare har Bianca Ingrosso på Instagram? 1.3 miljoner

10. Therése Lindgren – @therese

Therése driver sedan 2013 en av Sveriges största youtubekanaler. Hennes fokus har sedan start legat på att lyfta fram psykisk ohälsa och djurrättsfrågor. Therése driver även skönhetsvarumärket Indy Beauty som säljer veganska och cruelty-free skönhetsprodukter (vi gillar!). Under 2022 planerar discovery+ att sända dramaserien ”Dumpad” som hon är en av manusförfattarna till. 

Hur många följare har Therése Lindgren på Instagram? 1 miljon

Intresserad av att veta hur Sveriges största influencers bolag går? Läs också: Sveriges största influencers på Instagram – så här går deras bolag



Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.