Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Varför medarbetarägt företag?

23 oktober, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
[caption id="attachment_13252" align="alignnone" width="470"]Mike Blixt Mike Blixt[/caption]

Jag är väldigt förtjust i tanken att en grupp personer med olika kompetenser tillsammans bygger upp ett stort företag från scratch. Ett företag där alla är delägare.


Vi kan inleda med att se det hela ur en investerares ögon.

Om jag får erbjudandet att investera en större summa pengar i en idé där en ensam person leverear den och har för avsikt att bygga upp den helt utan team, skulle jag välja att inte investera. Oavsett hur duktig denna ensamma person är, har jag svårt att se att företaget ska lyfta. Så många kompetenser kan inte en person besitta. Sedan beror det så klart på vad det är för typ av idé men om en person ensam skulle kunna bygga upp den, är den för liten i mina ögon.

Jag skulle vilja se att affärsidén innehåller personer som tydligt täcker alla de kompetensområden jag ser att företaget behöver. Är det ett företag där en produkt ska säljas, lär man naturligtvis ha en person som kan sälj med i teamet. Det är totalt orimligt att exempelvis en tekniker eller grafiker ska skissa fram en säljprognos och budget. Helt utan kunskap eller erfarenhet.

Det fungerar på samma sätt åt det andra hållet. Hur skulle det se ut om en säljare börja knacka programmeringskod utan kunskap? Jag tror inte att plattformen skulle blir speciellt funktionell.

Har du en bra affärside och en brinnande vision och har för avsikt att starta ett företag? Då har du förmodligen 100% ägarskap inledande.

Om du sedan ringar in de kompetenser du faktiskt behöver, är det troligt att du landar på minst en handfull personer.

Vad skulle det vara värt att ha en grafiker med i teamet? Eller att ha en person som är riktigt kunnig när det kommer till bokföring och hela den ekonomiska biten?

Jag har själv provat på att “ta hand” om saker vilka jag hade väldigt lite kunskap i på egen hand. För mig har det aldrig fungerat. Ambitionen och viljan har det inte varit något fel på men hur rimligt är det egentligen att tro att jag ska lära mig all den ekonomiska kompetens som krävs på kort tid? Det handlar om kunskaper som ekonomerna har studerat under flera år och förmodligen arbetat med under några år till. Är det rimligt att en helgkurs på nätet ger mig den kompetens jag behöver i mitt företag? Kan jag göra en riktig budget efter den kursen? Jag trodde det förr, men tror det inte längre.

Skulle det inte vara värt att ge bort en viss procentsats av din idé  till någon som besitter dessa kunskaper? I utbyte mot tid, engagemang och kompetens.

Och hur duktig är du egentligen på Photoshop och In Design? Kan du verkligen ta hand om allt det grafiska i profileringen av ditt företag? Eller tänker du använda ClipArt? Tänker du driva din företagshemsida som en Wordpressblogg?

Om du nu väljer att ge bort delar av ditt företag, ska procentsatsen du ger bort ligga i fas med värderingen och en branschmässig timpenning.

Exempel:

Ditt företag värderas till 1 000 000. Det betyder att varje procentandel inledande är värd 10 000. Låt säga att en timpenning på 500 kronor är marknadsmässigt och att du ger bort 5%. Det motsvarar alltså 50 000 kronor vilket betyder 100 arbetstimmar som du "får" av personen i gengäld för procentsatsen du nu gav bort. Sedan ska man även tänka på att denne nu är delägare. Det betyder förmodligen också att denne förväntas lägga ett antal timmar som delägare. Detta har aldrig varit ett problem för oss i vårt team. Problemet har snarare varit att mina kollegor arbetar för mycket.

 Idag väljer jag att ge bort en del av mina företag och har för avsikt att göra varje gång jag startar något nytt projekt eller företag då jag känner att jag själv inte behärskar all den nödvändiga kompetensen.


Föreställ dig hur mycket du kan lära dig genom att ha alla dessa kompetenser i din närhet varje dag. Din utvecklingskurva slår i taket varje vecka och du slipper lägga tid på att göra saker du egentligen inte kan.

Om vi nu återvänder och ser på affärsplanen genom en investerares ögon igen. Då blir det väldigt tydligt att affärsplanen inte innehåller några hål, inte när det kommer till kompetenser. Så länge affärsplanen och budgeten ser trovärdiga ut, skulle jag nu investera.

Jag investerar alltså inte i idén. Jag investerar i teamet bakom idén. Utan teamet är idén näst intill värdelös. Bra idéer är det knappast ont om. Bra team däremot, de växer inte på träd.


ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Nyheter

Från källarklippning till 45 000 följare: vad en självlärd 19-åring kan lära oss

För två år sedan klippte Sven Zetterberg, 19, sin första kund i källaren. Det blev ett fiasko. Idag reser kunder från hela Sverige för att sätta sig i hans frisörstol i Göteborg.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 10 november, 2025 Uppdaterades 10 november, 2025 3 minuters läsning
2026 (7)

Foto: sz.blends profil på TikTok

Svens historia säger någonting om att starta företag 2025. Tröskeln för att komma igång är lägre än någonsin, men vägen till framgång kräver, som vanligt, dedikation. I en intervju med TV4:s Nyhetsmorgon berättar Sven hur resan började.

Blev frisör – med hjälp av YouTube

Sven kollade på Youtube och tänkte: det här ser enkelt ut! Han köpte en klippmaskin och bjöd in en gammal klasskompis. Hur frisyren blev? Katastrofal. Men Sven fortsatte ändå.

– Jag är väldigt mycket så att när jag ger mig på någonting så blir det bara att jag fortsätter, berättar han i TV4:s Nyhetsmorgon.

Här finns den första lärdomen till dig som funderar på att starta eget. Misslyckanden ska aldrig stoppa dig. Det är den naturliga startpunkten.

45 000 följare på TikTok

Det tog två år att gå från första klippningen i källaren till 45 000 TikTok-följare, vilket kan låta snabbt. Men zoomar vi ut kan vi se vilka beteenden som bidrog till framgången. Vi bryter ner det i fyra steg. Kanske kan du göra samma sak med din dröm?

1. Hundratals repetitioner. 

Varje kund blev en övning. Varje misstag gav erfarenhet. Youtube visade tekniken, men färdigheten kom från repetition.

2. Konsekvent innehållsskapande. 

TikTok-följare kommer inte av sig själva. Sven behövde lära sig två yrken samtidigt: frisör och Content Creator.

3. Förståelse för målgruppen

Hans unga kunder vet exakt vad de vill ha. "Textured fringe med low-taper" är inte slumpmässiga ord utan specifika trender. Sven behövde förstå kulturen, språket och preferenserna.

4. Uthållighet 

Efter den första motgången i källaren hade han kunnat sluta. Istället såg han det som en utmaning och fortsatte utvecklas.

Vad kan vi lära oss av Sven?

Det viktigaste först. Gratis utbildning finns överallt. Youtube, TikTok och Internet i stort har demokratiserat kunskap. Vill du lära dig bokföring, webbdesign, copywriting eller matlagning? Allt finns där. 

Skillnaden mellan att titta passivt och att aktivt lära sig ligger i handling. Hur ofta omvandlar du teori till handling?

Sven behövde heller ingen salong i cityläge. Hans TikTok-konto blev hans skyltfönster, marknadsföring och kundcase samtidigt – allt som behövdes var en mobil. 

Men: 45 000 följare krävde två års kontinuerligt arbete. Algoritmer gynnar konsekvens, inte tur.

Notera att Sven inte klippte "hår för alla". Han fokuserade på herrklippning för unga killar som känner till TikTok-trenderna. Den nischen blev hans styrka. Folk reser till Göteborg eftersom han levererar exakt den stilen de vill ha.

Nischen skapar kunder.

Hur kan du göra samma sak i ditt företag?

Om du funderar på att starta företag visar Svens historia två saker.

Det går att börja med nästan ingenting. En klippmaskin, Youtube och en källare räckte för att starta. Liknande exempel finns inom allt från webbdesign och personlig träning till konsulttjänster.

Men att "börja" och "lyckas" är olika saker. Mellan Svens första klippning och hans 45 000 följare ligger två år av arbete som inte syns på ytan. Misslyckade klippningar, dagar utan kunder och innehåll som floppade. Sven fortsatte ändå.

Sven beskriver sig själv som rastlös, som någon som trivs i press och utmaningar.

– Annars blir det ganska tråkigt för mig, säger han till TV4.

Svens historia visar att alla kan lyckas. Kontinuitet, en tydlig nisch och ständiga förbättringar är något alla kan lära sig av.

Ska du starta företag? Testa Driva Eget Plus – utan kostnad

Vi har gjort det riskfritt för dig som är nyfiken att prova Driva Eget Plus. Testa en månad och se själv vad vi skriver, testa våra verktyg och ta del av våra rabatter och förmåner.

Här är länken till att starta igång ditt medlemsskap.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.