driva eget logo
  • Nyheter
    Alla de senaste nyheterna inom egenföretagande.
    • Ekonomi
    • Företagande
    • Politik
    • Inspiration
    • Klimat & Hållbarhet
    • Pengar
  • AI för företagare
    AI för småföretagare – här finns verktyg, tips och trix för att komma igång och växa ditt företag med artificiell intelligens.
    • ChatGTP
    • AI-verktyg
  • Starta Eget
    För dig som vill få ditt bolag att växa till nya höjder. Här hittar du allt för att växa.
    • Starta Eget
    • Affärsidé & Affärsplan
    • Bolagsformer
    • Patent, Varumärke & Design
    • Skatter & Avgifter
    • Ekonomi & Bokföring
  • Driva
    För dig som driver bolag idag och vill fylla på med kunskap och inspiration.
    • Affärsjuridik & Avtal
    • Ekonomi & Bokföring
    • Försäljning & Lönsamhet
    • Sociala Medier
    • Marknadsföring & PR
    • Skatter & Avgifter
    • E-handel
    • Fakturaskojarna
    • Hållbarhet
    • Digitalisering
    • Personlig utveckling
    • Privatekonomi
  • Växa
    För dig som vill få ditt bolag att växa till nya höjder. Här hittar du allt för att växa.
    • Finansiering & Riskkapital
    • Internationalisering
    • Rekrytering & Personal
    • Ledarskap & Styrelse
    • Patent, Varumärke & Design
  • Kalkyler
    Här har vi samlat verktygen som underlättar för dig och ditt företag.
  • Mallar & Avtal
    Här hittar du mallar och avtal för allt möjligt du kan behöva som företagare.
  • StartUp-resan
    Följ ett bolag från idé till succé!
  • Poddar
    Här hittar du våra senaste podcast avsnitt, lyssna hur mycket du vill!
    • Starta Eget-Podden
    • Business Hacks
    • Ordinary People who do Badass Things
  • Annonsera
    Annonsera hos oss och nå 200 000 entreprenörer och företagare
Logga in
Aktuellt
  • 29 november
    Lovisa Hahn Falkman: 3 insikter för att bli framtidens superföretag!
  • 28 november
    Damiana är entreprenör i Nairobis slum – hur kan vi hjälpa fler som henne?
  • 28 november
    Gränsen för statlig inkomstskatt höjs inte 2024 – se hur det påverkar ditt företag
  • 27 november
    Maxa pensionen som företagare – gör detta innan 31 december 2023
  • 27 november
    Mät ditt företags hållbarhet – så här gör du i sex steg!
  • 24 november
    10 sätt att kapa kostnader i ditt företag – så här sparar du pengar!
  • 23 november
    Alla företag kan bli cirkulära (även ditt) – börja med de här 3 stegen
  • 22 november
    Victor Halvarssons framgångsrika affärsidé kom i frieriet till blivande frun
  • 20 november
    Elstöd för företag även i vinter – spana in nytt beslut från EU
  • 20 november
    Så skriver du rätt pris när du gör prissänkning – se viktigt lagkrav!
  • 16 november
    Kan man verkligen få betalt för att sköta företagets bokföring och bankärenden?
  • 15 november
    Hur mycket behöver jag sätta av till tjänstepension som företagare?
  • 15 november
    Camilla och Maxim är duon bakom Musse & Helium – så bygger du en succé som deras
  • 14 november
    Finansiera företaget med lån eller riskkapital – vad är skillnaden?
  • 13 november
    Så blir du ekonomiskt oberoende – se vinnartipsen här!
  • 10 november
    Brott som vi företagare är mest rädda för – se hela listan!
  • 9 november
    Får du lönen du förtjänar som företagare? Så här kan du höja den…
  • 8 november
    Per Lange: "3 hemliga steg för att skapa snabbväxande bolag"
  • 7 november
    Ska ditt företag låna kapital? Detta bedömer Almi och bankerna
  • 2 november
    Hur fungerar personaloptioner och teckningsoptioner? Detta måste du veta
driva eget logo
Logga in
  • Nyheter
    Alla de senaste nyheterna inom egenföretagande.
    • Ekonomi
    • Företagande
    • Politik
    • Inspiration
    • Klimat & Hållbarhet
    • Pengar
  • AI för företagare
    AI för småföretagare – här finns verktyg, tips och trix för att komma igång och växa ditt företag med artificiell intelligens.
    • ChatGTP
    • AI-verktyg
  • Starta Eget
    För dig som vill få ditt bolag att växa till nya höjder. Här hittar du allt för att växa.
    • Starta Eget
    • Affärsidé & Affärsplan
    • Bolagsformer
    • Patent, Varumärke & Design
    • Skatter & Avgifter
    • Ekonomi & Bokföring
  • Driva
    För dig som driver bolag idag och vill fylla på med kunskap och inspiration.
    • Affärsjuridik & Avtal
    • Ekonomi & Bokföring
    • Försäljning & Lönsamhet
    • Sociala Medier
    • Marknadsföring & PR
    • Skatter & Avgifter
    • E-handel
    • Fakturaskojarna
    • Hållbarhet
    • Digitalisering
    • Personlig utveckling
    • Privatekonomi
  • Växa
    För dig som vill få ditt bolag att växa till nya höjder. Här hittar du allt för att växa.
    • Finansiering & Riskkapital
    • Internationalisering
    • Rekrytering & Personal
    • Ledarskap & Styrelse
    • Patent, Varumärke & Design
  • Kalkyler
    Här har vi samlat verktygen som underlättar för dig och ditt företag.
  • Mallar & Avtal
    Här hittar du mallar och avtal för allt möjligt du kan behöva som företagare.
  • StartUp-resan
    Följ ett bolag från idé till succé!
  • Poddar
    Här hittar du våra senaste podcast avsnitt, lyssna hur mycket du vill!
    • Starta Eget-Podden
    • Business Hacks
    • Ordinary People who do Badass Things
  • Annonsera
    Annonsera hos oss och nå 200 000 entreprenörer och företagare

Annons: I SAMARBETE MED VISMA SPCS

mechanic technician on a garage

Få koll på debiterbar tid och lönsamhet – så här gör du

Sponsrad artikel

Uppdaterades: 7 juni, 2022
Publicerades: 11 december, 2020

Går det att få koll på företagets debiterbara tid genom smart uppföljning och rätt tidredovisningssystem? Och hur gör jag vardagen mer effektiv och spar tid med smarta digital verktyg? Här går vi igenom stegen till att få koll på debiterbara timmar och, förhoppningsvis, ökad fakturering.

Tips! Innan vi kör igång vill vi tipsa dig om en sak du kan göra innan eller efter du läser den här guiden.

Prova ett komplett tidredovisningssystem kostnadsfritt i 14 dagar och se skillnaden. Här kan du prova Visma Tid.

Okej, tillbaka till guiden. Vi har alla blivit del av en helt ny världsbild under coronapandemin och den ökade digitaliseringen. Som företagare behöver du förstå och hantera allt som händer just nu, men också blicka framåt. Vad kan göra störst skillnad för ditt företag på lite längre sikt?

Något av det viktigaste är att få kontroll över din och medarbetarnas tid. Varför då? Jo, genom att ta makten över tiden och jobba med rätt systemlösningar får du inte bara en smidigare och effektivare vardag, du får också koll på arbetsbelastningen så att du kan göra rätt prioriteringar och sätta lönsamheten i fokus. Du får helt enkelt bättre förutsättningar att skapa ett välmående företag.

Låt oss gå igenom fyra sätt att få koll på företagets debiterbara tid och göra vardagen mer tidseffektiv.

Steg 1: Få koll på antalet debiterbara timmar genom smart tidrapportering

Om ni vill öka antalet debiterbara timmar behöver ni förstå hur timmarna fördelas idag. Med ett tidredovisningssystem kan ditt företag mäta exakt antal debiterbara timmar och hitta förbättringspunkter. Var tjänar vi pengar och var behöver vi göra förändringar?

Börja med att kartlägga företagets behov innan ni väljer system. Anpassa verktyget efter företaget, inte företaget efter verktyget! Välj ett system som företaget kan växa med och som hjälper er att ta affärsmässiga beslut på rätt grunder.

Ställ rätt frågor när ni väljer tidredovisningssystem:

Vad ska systemet göra åt företaget?
Vad vill ni ha svar på?
Vad förväntar ni er?
Vilken uppföljningsmöjlighet ger systemet?
Vad vill ni ha underlaget till?
Vilket färdigt material behöver ni i slutändan?

Vad ska ett bra tidredovisningssystem innehålla?

Här är några exempel på vad ett komplett system bör innehålla. Det viktigaste är att du får ett bra underlag för både faktura och lön, och samtidigt en tydlig överblick över dina projekt.

Rätt registrering av tid och material

Ett komplett tidredovisningssystem bör ha tidsregistrering av fakturerbar tid, körjournal och rapportering av materialåtgång.

Smidig projekthantering

Systemet bör kunna hantera kontakter, checklistor och arbetsplatsbeskrivningar. Det är också bra om systemet ger möjlighet att bifoga bilagor till respektive projekt.

Ge rätt löneunderlag

Systemet ska också ha funktioner för tidsregistrering av interntid, utlägg, kvitton och traktamente. 

Om du också har behov av system för resursplanering och projekthantering, berättar vi om det lite längre ned.

 Läs också: Här kan du kostnadsfritt prova tidredovisningssystemet Visma Tid i 14 dagar.

Steg 2: Förbättra likviditeten med smartare fakturering

När du har hittat ett bra system för tidrapportering, behöver du se till att det integreras med ditt faktureringssystem. Därför är det smart att välja samma leverantör för både tidredovisningssystem och fakturering. Ett exempel är att kombinera Visma Tid med Visma eEkonomi.

När dessa system pratar med varandra spar du och företaget mycket tid, och framförallt blir det rätt. Se till att välja program som ger smarta och tydliga rapporter till kunderna.

Fakturera regelbundet

Många småföretagare slarvar med att fakturera regelbundet. Ofta väntar man tills exempelvis ett projekt är klart och det kan leda till negativa konsekvenser.

  • Kunden minns inte vad ni kommit överens om och kan ha glömt bort vad “timmarna har gått till”. Med snabb fakturering och ett bra tidredovisningssystem undviker ni det.
  • Ditt företags likviditet blir lidande när du agerar “bank för kunden”.
  • Risken att inte få betalt ökar ju längre du väntar med att fakturera. Många smarta företag fakturerar i förskott eller löpande under arbetet.

Kom redan i offerten överens om när ni ska fakturera och att ni kommer att fakturera löpande. Ange också i offerten att ni kommer att skicka med tidrapporter i de fall de behövs.

Läs också: Därför ska du fakturera digitalt.

Steg 3: Hjälp medarbetarna till rätt arbetsbelastning

Många av oss lever i en stressig vardag där ohälsa och för hög arbetsbelastning är vanligt. Därför är det din uppgift som företagsledare att hjälpa medarbetarna att ta kontroll över sin tid. Börja med att sätta regler och gränser för hur mycket en medarbetare kan och får jobba. 

Här kan du också sätta förväntningar kring tillgänglighet. Ska medarbetaren vara tillgänglig även på fritiden? Ska ni ha en policy om att ingen får störas på semestern? Vad gäller kring kvällar och helger?

Helene Struthers, affärsområdeschef inom digitala ekonomiprocesser på Visma Spcs.

– Det ska ju vara roligt att jobba i ditt företag och om du får koll på medarbetarnas tid så frigör du också tid för annat. På lång sikt innebär det att ni kan lägga mer tid på att till exempel utveckla affären eller kanske umgås med familj och vänner, säger Helene Struthers som är affärsområdeschef inom digitala ekonomiprocesser på Visma Spcs.

Så kan medarbetarna få koll på sin tid

När företaget börjar tidrapportera ser du i ett tidigt skede avvikelser som kan resultera i hög arbetsbelastning. Då kan du göra åtgärder redan innan stress och ohälsa infinner sig.

Med ett system för tidredovisning får du bättre kontroll och överblick gällande personalens redovisade tider. Vill du utnyttja resurserna på bästa sätt bör du ha ett tid- och projekthanteringsverktyg med resursplanering, så att du snabbt ser vilka anställda som har en hög arbetsbelastning och vilka som inte har tillräckligt att göra. Detta är speciellt viktigt om ditt företag ofta jobbar i stora eller små projekt med fler personer inblandade. Du kan också hjälpa medarbetarna att förstå “när de är lönsamma” och när de lägger fokus på fel saker.

Ett komplett tid- och projekthanteringssystem innefattar ofta, förutom resursplanering, även funktioner som offerthantering med e-signatur och kan dessutom hjälpa dig att smidigt få koll på löneunderlaget och nyckeltalen.

Tips! Ett annat sätt att hjälpa medarbetarna att prestera bättre är tydliga arbetsorder, som innefattar den information som är nödvändig för att kunna utföra en uppgift. Detta sammanfattas ofta i en checklista.

Ladda ned: Här kan du ladda ned en gratis mall för arbetsorder.

Steg 4: Öka lönsamheten och prioritera tiden rätt

Utan rätt underlag och statistik kan du inte öka lönsamheten i företaget. Och allt börjar med att se vad som fungerar och vad som inte fungerar. Med rätt rapportering får ni underlag för att fatta rätt beslut, så att ni kan bli ännu mer lönsamma och lyckas bättre tillsammans. Många medarbetare uppskattar att få hjälp att prioritera sin tid.

Ställ frågor som:

  • Lägger vi tid på rätt saker, som i slutändan betalar sig? 
  • Tar vi tillräckligt betalt för våra tjänster?

Tidsregistreringen visar företagets verklighet, inte antaganden. Det kan också vara ett bra verktyg för att skapa en kostnadsmedvetenhet i bolaget. Ett tidredovisningssystem som levererar ett bra underlag gör att ni kan diskutera prioriteringar i arbetet. Det passar extra bra för företag med många projekt igång samtidigt. Vilket är mest lönsamt?

Läs också: 5 sätt att göra lönearbetet effektivt.

Koppla lönen till debiterbar tid

Många företag kopplar debiterbar tid till medarbetares lön. Vare sig du gör det eller inte, är det viktigt att dina medarbetare förstår hur väl de levererar. 

Låt medarbetaren logga all sin tid, även den tid som läggs på annat än kunder. Rätt och tydlig statistik hjälper både dig och din medarbetare att utvecklas. Dessutom blir det enklare att löneförhandla och visa var utvecklingspotentialen finns.

Läs också: Vanliga (och roliga) lönefrågor – och svaren!

I orostider är det extra viktigt att stötta varandra och vi är starkare tillsammans! Varje dag hjälper Visma Spcs Sveriges företagare och blivande entreprenörer att starta, driva och utveckla sina företag. Med hjälp av kunskap, digitala lösningar och smarta ekonomiprogram vill Visma Spcs ge dig möjlighet att göra det du gör bäst – driva ditt företag framåt. I Sverige väljer flest småföretagare Visma Spcs för sin bokföring, fakturering och lönehantering.





Från idé till succé på 365 dagar Se StartUp-resan här!
Så blir du ekonomiskt oberoende (få miljonärernas hemligheter här)
Privatekonomi

Så blir du ekonomiskt oberoende (få miljonärernas hemligheter här)

Vill du också skapa ett liv med frihet att kunna göra vad du vill, när du vill, med vem du...

Så här kan du sänka företagets skatt – se expertens bästa tips
Skatter & Avgifter

Så här kan du sänka företagets skatt – se expertens bästa tips

Hur sänker jag skatten som företagare? Vilka avdrag borde jag göra i mitt företag? Hur undviker jag att bli granskad...

Hitta finansiering till en StartUp – 7 bästa sätten att få in kapital
Finansiering & Riskkapital

Hitta finansiering till en StartUp – 7 bästa sätten att få in kapital

Vilka är de bästa sätten att finansiera en Startup? Stina berättar hur SmakShare har gjort för att få in kapital...

Lyckas med Influencer Marketing – expertens 9 steg till framgång
Sociala Medier

Lyckas med Influencer Marketing – expertens 9 steg till framgång

Hur lyckas jag med Influencer Marketing? Vad kostar en influencer-kampanj? Och ska man satsa på stora namn som Therese Lindgren...

Spara 126 arbetsdagar per år – 10 superknepen för att bli mer effektiv
Personlig utveckling

Spara 126 arbetsdagar per år – 10 superknepen för att bli mer effektiv

Du kan spara 126 arbetsdagar per år och bli dubbelt så effektiv – genom att använda superknepen från världens främsta entreprenörer....

Topp 5 - Andra läser även

  • 10 sätt att kapa kostnader i ditt företag – så här sparar du pengar!
  • 25 superheta affärsidéer att starta i år
  • Dra av resan på firman? Det här gäller!
  • Gränsen för statlig inkomstskatt höjs inte 2024 – se hur det påverkar ditt företag
  • Sveriges 10 största influencers – vilka följer du på Instagram?
Hur mycket behöver jag sätta av till tjänstepension som företagare?
Gränsen för statlig inkomstskatt höjs inte 2024 – se hur det påverkar ditt företag
Hur mycket behöver jag sätta av till tjänstepension som företagare?
Smarta spartips inför årsskiftet!
Så här kan du sänka företagets skatt – se expertens bästa tips
Hitta finansiering till en StartUp – 7 bästa sätten att få in kapital
Företagets viktigaste budgetar och nyckeltal – så vet du hur det går!
Spara 126 arbetsdagar per år – 10 superknepen för att bli mer effektiv
Automatisera företagets bokföring och spar tid – här är checklistan
driva eget logo

Avdelningar

  • Nyheter
  • AI för företagare
  • Driva Eget
  • Växa
  • Kalkyler
  • Poddar

Kalkyler

  • Snabbaste sättet att räkna ut momsen
  • Vad kostar en anställd?
  • Sätt rätt pris på dina tjänster – och höj det
  • Se din lönsamhet och marginal
  • Se alla våra smarta kalkyler

Kontakt

  • Driva Eget (We are Business Nordic AB)
  • Box 1086, 101 39 Stockholm
  • Kontakta & om oss
  • E-post: support@driva-eget.se

Våra populära poddar

  • Business Hacks
  • Starta Eget-Podden
  • Ordinary People who do Badass Things
Copyright © 2005-2023 We are Business Nordic AB (publ). All rights reserved. Org nr: 559180-0742.