Till huvudinnehållet

❤️ Just nu: Testa Driva Eget Plus för 19 kr/mån i tre månader. Kolla in!

Bli medlem
ANNONS

Innehåll från Swedbank

Driva Eget

Vem tar över din pension när du dör?

Sponsrad artikel 2 september, 2020 7 minuters läsning

Vem som tar över din pension när du dör beror på. Antingen är det dina anhöriga, staten eller andra pensionssparare som får pengarna. Till en del kan du själv bestämma hur det ska gå. Här reder vi ut begreppet efterlevandeskydd och vad du kan göra för att öka tryggheten för dina nära och kära.

Efterlevandeskydd är ett samlingsnamn för olika lösningar, som är till för att den försäkrades anhöriga ska få ekonomisk trygghet när personen avlider. Uppläggen kan variera beroende på vem som tillhandahåller försäkringslösningen.

Efterlevandeskydd i tjänstepensioner/privata pensionsförsäkringar

De vanligaste formerna av efterlevandeskydd är:

  • Återbetalningsskydd
  • Garanterat efterlevandeskydd/familjepension

1. Återbetalningsskydd

Det innebär att dina närstående får det som är kvar av din pension när du dör. Vanligtvis betalas pengarna ut månadsvis, som en vanlig pension.

Vad kostar det?

Svårt att säga. Du betalar ingen avgift för att ha återbetalningsskydd kopplat till din försäkring, men eftersom du inte får ta del av arvsvinsterna kan du få en lägre pension om du har ett återbetalningsskydd.

Arvsvinst innebär att när en försäkringstagare som inte har återbetalningsskydd avlider, så fördelas de pengar som finns kvar i hens försäkring mellan andra försäkringstagare som inte heller har återbetalningsskydd.

Läs mer:Så här fungerar pensionen

Vad ska jag tänkta på?

Ju äldre du blir desto större blir de arvsvinster som du går miste om, eftersom det av naturliga skäl är fler som dör. Om dina anhöriga med åren inte har samma behov av ekonomiskt skydd, kan du fundera över att ta bort återbetalningsskyddet när du närmar dig pensionsåldern. Det kan göra en hel del för din pension.

Vem får pengarna?

Den som får pengarna kallas förmånstagare. Det vanligaste är att man har sin make/maka, sambo eller registrerad partner som förmånstagare i första hand, och sina barn i andra hand. Om du vill byta förmånstagare ska du kontakta ditt försäkringsbolag.

Om du avlider efter att din pension har börjat betalas ut, kommer försäkringsbolaget att fortsätta betala ut pengarna till dina förmånstagare. Om du inte hunnit börja ta ut din pension, får förmånstagarna hela beloppet som finns i försäkringen utbetalat under minst fem år.

Läs mer:Så kommer du igång med ett sparande

Kan jag lägga till och ta bort återbetalningsskyddet när jag vill?

Ja, det kan du göra. Väljer du återbetalningsskydd inom ett år efter att du har gift dig, blivit sambo eller fått barn behöver du inte lämna någon hälsodeklaration. Gör du det senare, måste du genomgå en hälsoprövning och få den godkänd. När tjänstepensionen väl har börjat betalas ut kan du inte välja till återbetalningsskydd.

2. Garanterat efterlevandeskydd/familjepension

Det innebär att dina efterlevande, under minst fem år, löpande får ett förutbestämt belopp, om du skulle dö innan du börjat ta ut pension. Det garanterade efterlevandeskyddet/familjepensionen betalas ut månadsvis under ett antal år och ska tas upp till beskattning av den som får pengarna.

När du börjar ta ut din pension, upphör det garanterade efterlevandeskyddet och dina efterlevande skyddas istället av återbetalningsskyddet, om du har ett sådant. Storleken på återbetalningsskyddet är beroende av hur mycket pengar som finns i din försäkring, medan det garanterade efterlevandeskyddet/familjepensionen är ett garanterat belopp. Har du pensionsförsäkringar hos Swedbank Försäkring kan du inte ha ett garanterat efterlevandeskydd om du inte också har ett återbetalningsskydd. Andra försäkringsgivare kan ha andra regler.

Vad kostar det?

Kostnaden för det garanterade efterlevandeskyddet tas ut som en månatlig avgift, som dras från din pensionsförsäkring. Avgiftens storlek beror på hur stor den månatliga utbetalningen ska vara och hur länge utbetalningarna ska pågå. Väljer du att ha ett garanterat efterlevandeskydd/familjepension i din pensionsförsäkring blir din pension lägre än den annars skulle ha blivit.

Läs mer: Riskerar du minuspension?

Vad ska jag tänka på?

Utgå från din egen och din familjs situation och fundera igenom vad som är det bäst i ert fall. Ett garanterat efterlevandeskydd/en familjepension ger en trygghet i form av ett förutbestämt belopp, som betalas ut till dina anhöriga, oavsett hur mycket du har hunnit spara i din pensionsförsäkring. Ett alternativ till ett garanterat efterlevandeskydd/en familjepension kan vara en livförsäkring. Prata med en försäkringsrådgivare om vad som passar dig och din familj bäst.

Vem får pengarna?

Den som får pengarna kallas förmånstagare. Det vanligaste är att man har sin make/maka, sambo eller registrerad partner som förmånstagare i första hand och sina barn i andra hand. Om du vill ändra förmånstagare ska du kontakta ditt försäkringsbolag.

Kan jag lägga till och ta bort det när jag vill?

Om du väljer att ha ett garanterat efterlevandeskydd måste du genomgå en hälsoprövning och få den godkänd. Du kan ta bort skyddet när du vill.

Tips:Läs mer om bankens pensionslösningar här

Efterlevandeskydd i pensionen från staten

Din pension från staten består av två delar: inkomstpension och premiepension. När det gäller inkomstpensionen, den som baseras på din lön, finns inget att göra – när du dör slutar utbetalningarna och har de inte börjat blir det inga. För den mindre delen av den allmänna pensionen, premiepensionen, kan du däremot välja till ett efterlevandeskydd.

Efterlevandeskydd för premiepensionen

Skyddet innebär att om du dör, efter att du har börjat ta ut pensionen, kommer din make/maka/sambo att få din premiepension utbetald till sig under resten av livet. Väljer du att lägga till efterlevandeskydd omvandlas din premiepension till en försäkring som gäller för två personer och beräknas utifrån både din och din make/maka/sambo ålder.

Läs mer:Därför får kvinnor ofta lägre pension

Vad kostar det?

Det är svårt att säga. Väljer du efterlevandeskyddet kommer utbetalningarna från din premiepension att bli lägre, eftersom pengarna på ditt pensionskonto även ska räcka till din make/maka/sambo om du dör före honom eller henne. Det innebär också att tilldelningen av arvsvinster blir lägre.

Vem får pengarna?

Din make/maka/sambo eller registrerade partner, eller den du tidigare har varit gift med om ni båda är ogifta och bor ihop eller den du har eller har haft barn tillsammans med, om ni båda är ogifta och bor ihop.

Kan jag lägga till och ta bort det när jag vill?

Du tecknar efterlevandeskyddet när du ansöker om att börja ta ut pension och du kan inte ändra dig. Om du skulle skilja dig eller separerar, ska du däremot anmäla det till Pensionsmyndigheten, så räknar de om premiepensionen och dina utbetalningar höjs.

Efter att din premiepension har börjat betalas ut kan du teckna efterlevandeskydd om du gifter dig eller inleder ett samboförhållande med någon som du tidigare varit gift med eller har/har haft barn med, och du tecknar efterlevandeskyddet inom tre månader från det att äktenskapet eller samboförhållandet inleddes.

Det gäller under förutsättning att du inte var gift/sambo med samma person när du första gången ansökte om att ta ut premiepension.

Tips: Läs mer om premiepensionen här

Pensionsrådgivarnas bästa tips för efterlevandeskydd

  1. Återbetalningsskyddet är oftast förvalt i pensionsförsäkringar – du måste aktivt välja bort det om du inte vill ha det. En förutsättning för att det ska vara relevant för dig är givetvis att du har någon nära anhörig som kan behöva ekonomiskt stöd om du dör. I annat fall blir återbetalningsskyddet bara en kostnad, i form av lägre pension.
  2. Se alltid över efterlevandeskyddet i dina pensionsförsäkringar när din familjesituation ändras, till exempel om du gifter dig, skiljer dig, köper bostad, dina barn bli självförsörjande, om din partner avlider och innan du går i pension.
  3. Utgå från din egen och din familjs situation när du väljer mellan en livförsäkring och ett garanterat efterlevandeskydd/
    familjepension. Vad är bäst för er?

Har du frågor eller funderingar kring efterlevandeskydd eller din pension kan du få hjälp av Swedbanks pensionsrådgivare. Ring Kundcenter Företag på 0771-33 44 33 och fråga efter pensionsrådgivarna.

Bonus: Så skapar du en trygg företagarekonomi – med Sarah Lindholm

En gång för alla går vi igenom hur du skapar en trygg ekonomi som företagare. Tillsammans med Swedbanks Sarah Lindholm, som har hjälpt massor av företag med dessa frågor, går vi bland annat igenom:

Vad lär jag mig i poddavsnittet?

  • Vilka försäkringar du och ditt företag borde ha.
  • Hur du minskar den ekonomiska risken.
  • Fördelar och nackdelar med AB och enskild firma.
  • Hur du får ordning på pensionen.
  • Vilka juridiska dokument varje företagare borde upprätta.
  • Hur du får en riktigt bra relation med banken och mycket mer.

Lägg till avsnittet på din spellista!
Lyssna direkt här nedanför eller spara avsnittet på din favoritplattform för poddar. Klicka här för att välja Apple Podcast, Spotify eller Acast.



Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.