Till huvudinnehållet

❤️ Just nu: Testa Driva Eget Plus för 19 kr/mån i tre månader. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Bli medlem
ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Ekonomi & Skatt

Få uppskov med deklarationen 2022 – här är reglerna och datumen som gäller

Visma Spcs 11 april, 2022 5 minuters läsning
Få uppskov med deklarationen 2022

Om du inte hinner deklarera privat och din enskilda firma till 2 maj kan du begära uppskov med din inkomstdeklaration. Här går vi igenom hur du kan få uppskov och vilka undantag som är godkända, samt hur länge du kan få uppskov.

2022 ska inkomstdeklarationen och deklarationen för enskild firma vara inne hos Skatteverket den 2 maj. Det finns dock flera olika sätt att få anstånd med att lämna in inkomstdeklarationen. Hur du ska göra för att få uppskov beror på din situation.

  • Om du endast är privatperson kan du begära anstånd till 1 juni (eller ännu längre om du är ute i god tid).
  • Om du ska lämna in din privata deklaration och deklarationen för din enskilda firma samtidigt, gäller samma regler som för dig som privatperson.
  • Om du driver ett aktiebolag, kan du få anstånd med din privata deklaration (enligt ovan) men inte med aktiebolagets deklaration.
  • Om du har en redovisningsbyrå som hjälper till med din inkomstdeklaration, kan du få anstånd via dem till 15 juni.

Vi går såklart igenom alla detaljer nedan. Innan du börjar läsa – rekommenderar vi dig att spana in de viktigaste avdragen i deklarationen 2022.

En deklaration, tack!
Fixa deklarationen själv. Just nu ingår deklarationstillval gratis när du köper bokföringsprogram – läs mer här.

Få anstånd med inkomstdeklarationen – här är datumen som gäller

Det finns tre olika sätt att få anstånd med deklarationen hos Skatteverket. Här går vi igenom vilka datum som gäller för respektive sätt och ser vad som är aktuellt för dig.

Anstånd till och med 1 juni

Om du är sent ute kan du maximalt få anstånd med din deklaration till 1 juni. Som senast kan du ansöka om detta digitalt den 2 maj.

  • Ansökan sker via Mina Sidor på Skatteverket.se.
  • Korttidsanstånd får du direkt när du har gjort ansökan.

Obs! Tänk på att momsredovisning och momsinbetalning för din enskilda firma inte omfattas av uppskov med inkomstdeklarationen.

Gör rätt från början och slipp behovet av uppskov
Med en smart digital bokföring – med exempelvis Visma eEkonomi och deklarationstillval – får du stenkoll på företagets dagliga ekonomi. Det förenklar inför deklarationen och hjälper dig att göra rätt avdrag. På så sätt minskar du behovet av uppskov med din inkomstdeklaration.

Om du dessutom skulle bli granskad av Skatteverket hjälper en digital bokföring dig att ge rätt svar. Dessutom blir det enkelt att följa reglerna med rätt program, och det är väldigt svårt att göra fel.

Anstånd längre tid än 1 juni

För att få anstånd längre än till 1 juni 2022 behöver du vara ute i god tid – minst två veckor innan 2 maj bör din ansökan skickas in till Skatteverket. Ansökan måste vara godkänd senast 2 maj och Skatteverket har cirka två veckors handläggningstid.

Ansöka om anstånd som redovisningsbyrå – t o m 15 juni

En redovisningsbyrå som hjälper fysiska personer med inkomstdeklarationen, kan ansöka om anstånd med att lämna in dessa. Sista datumet kan då bli 15 juni 2022. Som byrå ansöker du om detta på Skatteverket senast den 2 maj. Om du som företagare har en redovisningsbyrå som hjälper dig med ekonomin, be dem (om du vill) att ansöka om anstånd för din privata deklaration.

Vad krävs för att få anstånd med deklarationen?

Skatteverket kräver att särskilda skäl föreligger för att du ska få anstånd med deklarationen. En veckas charterresa till Medelhavet duger inte, eftersom den räknas som kortvarig.

Här är exempel på några skäl som har ansetts vara godkända:

  • En längre resa – exempelvis om du bor utomlands under ett halvår.
  • En längre tjänsteresa
  • Om du arbetar på annan ort och har svårt att besöka din hemort under deklarationsperioden.
  • Komplicerade inkomstförhållanden – till exempel om den som hjälper dig med deklarationen blir sjuk.
  • Du får inte in underlag för uppgifterna till deklarationen i tid.

OBS!Det här får du INTE dra av i deklarationen – se listan här!

Kan aktiebolag få anstånd med deklarationen?

Nej. Aktiebolag och handelsbolag får (som regel) inte anstånd med inkomstdeklarationen. Aktiebolag deklarerar ju ofta flera gånger om året och därmed anser inte Skatteverket att undantag ska göras. Däremot kan ditt företag automatiskt få en månad extra tid för varje deklaration – om ni deklarerar elektroniskt istället för med pappersblanketter.

Läs också!Skattekalender 2022: När ska ditt företag deklareras?

Speciellt coronaregler kan ge anstånd med betalningen

Några speciella coronaregler gäller vid just denna deklarationen. Om du har fått betalningsproblem (som är direkt kopplade till Covid-19), kan du ansöka om anstånd med betalningen av skatten hos Skatteverket. Normalt kan du få anstånd i två månader och maximalt i fyra månader (i särskilda fall).

Du måste då kunna visa att:

  • Dina betalningsproblem är tillfälliga
  • Du kommer att kunna betala när anståndstiden löper ut

Obs! Även om du får anstånd med betalningen behöver du lämna dina skattedeklarationer som vanligt. Och om du vill ha anstånd med inkomstdeklarationen behöver du ansöka om detta separat.

Känner du dig osäker inför din deklaration?
Visma Spcs kostnadsfria deklarationsguide är för dig som vill lära dig att deklarera, utan att behöva gå en kurs eller utbildning i deklaration.
Här hittar du guiden.

Om Visma Spcs
Det ska vara enkelt att deklarera – oavsett om du har enskild firma, aktiebolag eller redovisningsbyrå. Det är utgångspunkten för Visma Spcs. Med självkörande bokföring kan du enkelt rusta dig inför deklarationen. I Sverige väljer flest småföretagare Visma Spcs för sin bokföring, fakturering och lönehantering.



Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.