Vad är Metaverse och hur påverkar det ditt företag? Lär dig här

Josefin Wallin

Uppdaterades: 3 februari, 2022
Publicerades: 7 februari, 2022
Foto av: Adobe Stock

Alla pratar om det, men vad är Metaverse egentligen? Och hur påverkar det dig och ditt företag de kommande åren. Det lär vi dig i den här guiden.

Vad är Metaverse?

Metaverse är någonting som tros vara framtidens sociala medier, en plattform där VR och AR slås samman med den fysiska världen. Här ska man med hjälp av sin avatar både kunna testa en ny jacka, gå på after work eller varför inte uppleva en konsert? Det här är nästa kliv där gränsen mellan sociala medier, videosamtal, e-handel och vårt fysiska liv suddas ut. Det här kommer innebära ett helt nytt sätt att förhålla sig till den digitala världen kontra den fysiska. Metaverse tros vara en etablerad del av våra liv om bara tio till femton år och resan dit har redan börjat. Det påverkar förstås både privatpersoner – men också dig som företag.

Läs mer om Metaverse här: Facebook byter namn – bolaget blir ett ”metaversum”

Hur påverkar det dig som företag?

Givetvis så öppnar Metaverse upp många nya möjligheter för dig som företagare, och för företag generellt. Exempelvis så kan man jobba tillsammans på helt andra sätt än förr. Att mötas i ett virtuellt kontor och i en virtuell värld gör det mindre viktigt att befinna sig på samma fysiska plats. Avståndet mellan dig och din kollega eller kund blir helt enkelt ännu mindre viktigt när Metaverse har etablerats. Då ni både kan jobba och ses på en drink efter jobbet – utan att lämna Metaverse. Det blir också en arena för en helt ny digital marknad.

  • Enklare att skapa sammansvetsade team även om man inte befinner sig i samma stad – eller för all del, land.
  • Större marknad på kompetens till till företag när du vill rekrytera. Eftersom man nu inte längre behöver dela ett fysiskt kontor på samma sätt.
  • Virtuella utbildningar och möjlighet att lära sig olika tekniker – utan att behöva vara på någon specifik fysisk plats.
  • Metaverse byggs just nu och är man tidigt ute – har man all möjlighet att vara en del av utvecklingen.
  • Företag kan skapas för att finnas i den verkliga världen precis som vanligt, men det finns också företag som skapas för att finnas enbart här. Virtuella valutor, VR-upplevelser, digitala tillbehör till spel etc.

Hur gör jag som företagare?

  • Det här kommer bli en stor möjlighet för företag som är snabbfotade i sin utveckling mot Metaverse. Här gäller det att vara innovativ och hänga med i den snabba utveckling som just nu sker.
  • Metaverse kommer byggas av tusentals olika företag och entreprenörer. Där alla är en del av att skapa och bygga upplevelsen utifrån vad företaget erbjuder.
  • Fundera på vart ditt företag skulle kunna finnas i allt det här. Det finns redan nu viktiga komponenter att se över som kommer bli centrala i Metaverse som VR, AR och liveshopping. Hur kan denna teknik bli en del av att förlänga ert företags erbjudande? Svaret på detta är era första steg mot Metaverse.
  • Oavsett vad man tycker om utvecklingen så är det i den här riktningen vi går. Att aktivt ställa sig utanför kan vara riskfyllt – så var nyfiken, håll dig uppdaterad och våga testa.

Hur påverkar det dig som privatperson

Med den här tekniken så kan du träffa alla dina vänner enkelt hemma vid köksbordet en tisdag utan att någon behöver lämna hemmet, ordna barnvakt eller sätta sig i bilen. Upplevelsen skulle dessutom vara nästintill verklig, vilket man idag inte lyckas med helt i ett vanligt videosamtal. Du kommer också kunna ta del av ett rikt kulturutbud även om du bor på landsbygden, testa hur kläderna ser ut på dig innan du beställer och mer fritt välja vad du vill jobba med – mer oberoende av vart du bor.