Facebook byter namn – blir ett

Facebook byter namn – bolaget blir ett ”metaversum”

Josefin Wallin

Uppdaterades: 26 november, 2021
Publicerades: 29 november, 2021
Foto av: Facebook

Facebook byter namn. Namnbytet uppges vara är ett steg mot framtiden och ett ”metaversum” – men vad innebär det egentligen? Låt oss reda ut det en gång för alla.

I media och på sociala medier har man kunnat snappa upp nyheten – som hintar om att svenskarnas favorit bland sociala medie-plattformarna – Facebook – byter namn. Egentligen så handlar det inte om att Facebook, så som vi känner igen det, ska byta namn utan själva moderbolaget Facebook får nu det nya namnet Meta.

– We are at the beginning of the next chapter for the internet, and it’s the next chapter for our company too. Den här meningen inleder ett brev signerat Mark Zuckerberg och pinpointar exakt varför Facebooks namnbyte är aktuellt.

Namnet Facebook återspeglar inte längre allt det som bolaget faktiskt arbetar med. Facebook blir istället ett av bolagets andra varumärken såsom WhatsApp och Instagram. Detta är ett steg mot att bli en ännu större aktör och visionen att ”koppla ihop människor med varandra” blir därmed ännu tydligare. Har man följt bolagets utveckling under åren så känns det här steget väldigt naturligt. Att Facebook byter namn är helt enkelt ett steg på vägen i deras utvecklingsresa.

Facebook byter namn – från sociala medier till ”metaversum”

De talar själva om ett ”metaverse”, ett slags metauniversum, där användarna med hjälp av VR och 3D ska kunna möta varandra digitalt – men på ett mänskligare sätt. I ”metaverse” eller ”metaversum” ska man digitalt kunna uppleva händelser från det verkliga livet. Att shoppa, ta en fika med vänner och kommunicera blir någonting som man hoppas människor kommer göra här. Sociala medier har varit en sensation. Ett ”metaverse” tror man blir motsvarande i nästa steg.

Facebook ”förverkligar sin vision”

De är till och med så djärva att de själva uttrycker att förhoppningen med satsningen är att skapa en virtuell värld som ska nå en miljard människor och dessutom bli värd hundratals miljarder dollar i digital handel. Dessutom har de tillkännagett att de har för avsikt att anställa 10 000 personer för att förverkliga sin vision.

Som användare kommer du högst troligt inte märka av någonting alls när Facebook byter namn. I en tid där flera stora bolagsjättar kämpar med att knäcka koden till något slags ”metaversum” känns det givet att en aktör som Facebook, numer Meta, planerar att ge sig in i matchen. Hur det kommer gå med Facebooks namnbyte och deras storslagna visioner? Det får vi helt enkelt låta framtiden utvisa.

We have built things that have brought people together in new ways. We’ve learned from struggling with difficult social issues and living under closed platforms. Now it is time to take everything we’ve learned and help build the next chapter.

Mark Zuckerberg

Intresserad av internet och digitala satsningar? Missa då inte följande artiklar på ämnet: