<![CDATA[]]>

Nöjda kunder viktigast för affärerna

Gustaf Brickman

Publicerades: 26 mars, 2012

Återkommande kunder är småföretagens största inkomstkälla och rekommendationer från nöjda kunder är den bästa marknadsföringen. Det framgår av den färska undersökningen ”Småföretagen och marknaden” från Visma Infoline.

Se till att göra dina kunder nöjda, för det verkar vara den säkraste vägen till framgång. När 400 småföretagare fick svara på frågan om var deras intäkter kommer ifrån är svaret tydligt – 66 procent av omsättningen kommer från återkommande kunder.

Återkommande och nöjda kunder gör dessutom mer än att bara handla själva. Enligt undersökningen från Visma Infoline anser 70 procent av småföretagarna att rekommendationer från nöjda kunder är det allra viktigaste sättet att hitta nya kunder. Det är därmed den allra viktigaste källan till nya kunder.

På andra plats i den listan kommer företagets webbplats med 35 procent. Sociala medier kommer långt ner på listan.

– Bra kundrelationer är grunden för allt 
– det hjälper inte hur mycket man annonserar om inte kunderna pratar väl om företagets produkter eller tjänster. Därför är bra kundrelationer grunden för allt framgångsrikt företagande. Inte ens de sociala medierna ändrar på denna sanning, säger Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs.



Här de viktigaste vägarna till nya kunder:

Rekommendationer: 69 %
Webbplatsen: 35 %
Vänner och bekanta: 21 %
Tidningsannonsering: 19 %
Säljmöten: 12 %
Sociala medier: 4 %