AI får e-handeln att rekordväxa i Norden

3 maj, 2019

Genom att använda sig av AI kan man ge sin e-handel en rejäl skjuts. Det framgår i en ny rapport, som visar att de nordiska länderna drar ifrån säljstatistiken just mot bakgrund av att man snabbt anammat tekniken. Nu hakar Google på och erbjuder småföretagare en ny AI-driven kundtjänst.

Den 2 maj berättade energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman (S) att regeringen tagit beslut om att satsa på AI och öppna data för att stärka välfärden och Sveriges konkurrenskraft.

LÄS OCKSÅ: MISSTAGET SOM FICK FÖRETAGET ATT VÄXA

– Vi har stora mängder högkvalitativa data i Sverige. Genom att öppna upp tillgången till datan, skapar vi nya möjligheter för till exempel minskad energianvändning, bättre behandlingsmetoder och kortade handläggningstider, sa Ygeman.

Kortare tid att vinna kunden

Men det är inte bara välfärdssamhället som kan öka nyttan med AI. Genom att utnyttja maskininlärning kan man göra allt bättre personaliserade erbjudanden. Något som inte minst kan vara viktigt med tanke på att tiden som en kund är beredd att lägga på en webbshop minskat med 30 procent på fem år. Nu har man 4,2 minuter på sig – första klick till utcheckning i kassan.

Det kommer även att bli vanligare att köpa med hjälp av röstkommandon.

Men även om det är många som har långt kvar tills man kan dra full nytta av AI, så ligger Sverige tillsammans med övriga Nordiska länder trots allt i framkant, visar en ny rapport från Salesforce (Shopping Index Q1 2019).

När man granskat 500 miljoner kunder världen över har man kunnat konstatera att tillväxten bland nordiska handlare ökar snabbare än någon annan stans. Under första kvartalet i år låg tillväxten på 25 procent, jämfört med samma period 2018. Det kan sedan jämföras med Tyskland och Frankrike, där tillväxten “bara” var 12 procent.

Google satsar på småföretag

En viktig faktor vid sidan av AI är att vi här uppe i norr varit så snabba med att gå över till mobilen från dator och surfplattor.

För att få med småföretagarna på AI-tåget lanserar Google nu en tjänst riktad till småföretag som har svårt att hinna med kundtjänsten. Calljoy heter tjänsten, som till exempel ska hjälpa kunderna att boka en frisörtid.

Foto av: ADOBE STOCK
Riksbankens nya rapport: Här är största risken för ekonomin
6 tips när du ska starta en startup