Orka kundens krav – så hanterar du stress

8 mars, 2018


				Lär dig hantera stress: Illustration Göran Uggla

Hur hanterar du stressen över kundernas krav och rädslan för att bli utbränd? Vår expert ger dig handfasta råd.

I varje nummer av Driva Eget hjälper psykologen och psykoterapeuten Madeleine Gauffin Rahme en läsare med företagarlivets mänskliga sidor
– känslorna, relationerna och välmåendet.
Den här gången oroas Ayse över att hon håller på att bli utbränd – och är rädd att det ska gå ut över kundrelationerna.

“Jag är en egenanställd konsult som tar både uppdrag helt själv och i samarbete med andra småkonsulter i ett nätverk som vi har ihop.

I vanliga fall tycker jag lever i den bästa av världar, men nu är jag i en situation där jag känner att jag inte räcker till. Och jag vet inte hur jag ska berätta det för kunder utan att riskera att förlora dem.

Dels är det stökigt hemma med tonåringar i huset. Många sitta uppeoch-vänta-kvällar på ungar som är ute sent, som gör att jag inte sover som jag borde. Dels har jag en åldrad förälder som kräver mer och mer tillsyn. Det är helt enkelt mycket krav från alla håll rent privat.

LÄS OCKSÅ: Så tar du kontroll över hjärnstressen

När sedan kunder hör av sig med sina krav är det som att allt ska brista. Allt som ligger utanför det som från början var avtalat gör mig arg och förtvivlad. Och jag är rädd att detta ska gå ut över mina affärskontakter.

Det är naturligt att det dyker upp saker efter hand under ett konsultuppdrag, saker som man kanske inte förutsåg från början. I vanliga fall hade jag bara sagt okej och löst det. Men nu har jag liksom inte tålamod.

Jag har inte rasat ut och blivit arg så där riktigt tydligt, men jag gissar att jag låtit kort i tonen. Och nu är jag rädd att andra ska prata negativt om mig.

Vad ska jag göra? Ska jag öppna upp om kraven hemma och riskera att bli dömd som svag och oprofessionell, eller bara gå på som vanligt och riskera att tappa humöret på ett sätt jag inte önskar?”

/Ayse

Madeleine Gauffin Rahmes råd:
”Inventera vad du mår bra av”

Arbetet som EGEN företagare har sina fram-och baksidor. Bland fördelarna finns förstås det som kan sammanfattas i rubrikerna självständighet och självbestämmande, med allt härligt som det kan ha med sig.

Baksidan av medaljen är naturligtvis att den sköna trygghet som en anställning innebär saknas. Det är oftast komplicerat att vara sjukskriven. Den ekonomiska ersättningen brukar saknas eller vara mycket låg och konsekvenserna av att tvingas släcka ner verksamheten helt eller delvis kan vara förödande. Kunderna kan söka sig andra vägar för sina behov och inte återvända när man själv är frisk och arbetsför.

Rädslan för att befinna sig utan arbete –och inkomst – kan vara förlamande. Oavsett vad man känner och hur stor rädslan än är kan man plötsligt befinna sig i ett läge där man helt enkelt inte orkar mer. När kraven utifrån är högre och fler än vad man klara av börjar stressen riva inombords och symptomen kan börja uttrycka sig.

LÄS OCKSÅ: Ta stressen på allvar – 6 verktyg för att varva ner

Stressrelaterade symptom kan vara sömnbesvär, enorm trötthet, fysiska besvär som huvudvärk, värk i kroppen, nedsatt immunförsvar och därmed upprepade infektioner, magbesvär, spänningar i kroppen, yrsel med mera. Andra besvär är kognitiva problem som minnes- och koncentrationsbesvär, irritation och kort stubin, isolering från sociala kontakter och ojämnt humör.

På din beskrivning av hur du mår låter det som att du har en stressnivå som tär på dig. Du har krav, ansvar och förväntningar på dig både från familjen och uppdragsgivare. Sömnen blir lidande, tröttheten ett faktum liksom oron för hur det ska fortsätta.

Det är säkert viktigt att du gör det du kan för att må bättre det vill säga känna dig piggare och lugnare.

Hur kan situationen hemma åtgärdas? Är du den enda som håller dig vaken för tonårsbarnens hemkomst? Kan ni dela på vakenheten på helgen? Det är förvisso viktigt att se till att alla barn kommit hem men att ensam vaka alla helger blir i längden utmattande. Det kan gå att hitta en annan lösning så att du får sova i lugn och ro.

Kanske är det inte alltid optimalt att berätta hur man har det på hemmaplan. Det beror naturligtvis på hur man tror att kollegor och andra i arbetet kan handskas med att man en period är skör. Om du tror att det kan innebära något negativt för dig att berätta hur du har det får du försöka hitta andra vägar. Sova ordentligt är viktigt samt att kanske ta ledigt ett par dagar?  Det kan tyckas omöjligt att vara ledig men ett par dagar i samband med helgen kan göra skillnad.

Det bästa är nog att du inventerar vad mer exakt du behöver för att må bra. Identifiera vad du skulle må bra av. Bättre och mer regelbunden mat, mer sömn, lägre krav på hemmaplan, träning eller annan friskvård  är exempel på vad vi kan behöva. Vad är det som gör att du har börjat må dåligt? Har du svårt att själv både ställa dig frågorna och svara på dem så be en vän om hjälp.

Låt inte situationen fortsätta utan ta itu med det som är besvärligt. Stressituationer löser inte sig själva. Vi behöver hitta andra sätt att leva på som inte tröttar ut oss och gör livet svårt.

Lycka till! 

Madeleine Gauffin Rahmes

Foto av: Göran Uggla
Psykologen svarar: Så vågar du tro på dig själv
Foto av: ADOBE STOCK
7 tips som skapar kundupplevelser i världsklass
Sätt gränser – och behåll kunden