Jobba inte hela tiden. Foto: Getty Images

Sluta vara perfektionist

Samuel Karlsson

Publicerades: 24 september, 2018

Flexibel arbetstid kan ses både som frihet och fälla. Det gäller att kunna balansera jobb och allt annat som är viktigt...

Flexibel arbetstid kan ses både som frihet och fälla. Det gäller att kunna balansera jobb och allt annat som är viktigt i livet. Och våga sluta vara perfektionist i sitt eget bolag …

Som småföretagare är det lätt att låta tankarna på företaget bli ens ständiga följeslagare och jobba lite hela tiden. Det vet Folke och Elisabeth Brinckmann, företagarcoacher med fokus på utveckling av medarbetare, ledare och grupper. De driver företaget ViljaLysa tillsammans – och är gifta.

– Vi älskar ju vårt jobb så det är lätt hänt att det kryper in överallt, säger Folke.

Men de vet också att det går att hitta en balans.

– Det handlar om att sätta gränser och vara lyhörda för hur vi mår. Märker vi att den andra är trött eller stressad pratar vi inte jobb utanför arbetstid, och säger en av oss stopp då är det stopp, säger Elisabeth.

Flexibel arbetstid

Precis så behöver du tänka även gentemot dig själv. Märker du att stressen blir för stor kan tydliga gränser mellan jobb och fritid vara avgörande. Även om flexibiliteten är den stora fördelen för dig med att driva eget behöver du reda ut hur du ser på ditt företagande och hur mycket du vill jobba.

– Det gäller att vara bra på att leda sig själv och veta vart man vill. Att vara tydlig mot sig själv och omvärlden och skilja på privatliv och arbetet. Annars kan flexibiliteten bli en fälla, säger Folke.

Red ut vad som passar dig: Behöver du kontorstider för att få något gjort? Stressas du av att aldrig känna dig riktigt ledig? Eller blir du tvärtom mer produktiv av frihet? Har du kontoret hemma kan jobb och fritid flyta ihop ännu mer. Folke tipsar om att ta en promenad före och efter jobbdagen precis som om du skulle gå till jobbet.

– Då blir det lite avlastning för huvudet och som en markering mellan fritid och jobb. En annan viktig sak är att inte bara gå på lust och börja med det roligaste, för då är det lätt att fastna i det som är kul. Börja med det som är jobbigast medan du har energi på förmiddagen. Det är ett jättejobbigt val men blir bäst i längden, säger han.

Jobba lagom

Men vad är då egentligen att jobba lagom? Det beror på ens mål och i vilken fas man är med företaget och livet, menar Elisabeth.

– För mig är det att jag kan utöva mitt arbete med kvalitet och vara nöjd med min tid för återhämtning och påfyllnad av det som är lustfyllt och kul. Det gäller att hitta nivån när vi mår bra och kan leverera med hög kvalitet. Det här låter vackert, men livet är inte alltid vackert. När Folke kom in i bolaget jobbade vi väldigt mycket. Det var lagom då eftersom det inte gick att ha ekonomi i varje uppdrag utan vi fick jobba mer för att få in mindre pengar, säger hon.

I vissa perioder kan du behöva planera in mer bufferttid, så att du till exempel kan vabba under småbarnsåren utan att oroa dig för deadlines. Även om det beror på typ av uppdrag är det ovanligt att kunna jobba aktivt mot kund alla timmar du kan vika åt företaget. Risken blir att du får jobba kvällar och helger om du räknar för optimistiskt.

– Det är så mycket runt omkring som också behöver sin tid: administration, ekonomi, att förbereda, efterarbeta, marknadsföra, sälja. Och ställtid kan man inte komma ifrån som människa, vi behöver den, tid att låta tankarna flöda, säger Elisabeth.

Ofta slits vi mellan viljan att inte jobba för mycket och oron att inte få fler uppdrag, vi behöver ju få ekonomi i företagandet. Elisabeths råd är att inte utgå från timpeng och räkna hur många timmar du måste jobba utan tänka tvärtom.

– För mig är det hållbart att vända på det. Utgå från hur du mår och hur stort energiuttaget blir per dag. Skulle vi vara ute hos kund fem dagar i veckan skulle vi gå in i väggen. Var stolt över din kunskap och våga ta betalt så att du inte har kniven mot strupen och måste vara belagd 100 procent av din tid, säger hon.

Tänk långsiktigt

Ibland dyker det upp möjligheter vi vill ta, trots att vi inte riktigt hinner. Men tänk långsiktigt, råder Elisabeth och Folke.

– Backa tillbaka till din plan och dina mål innan du säger ja. Blir det för många tillfällen du måste flytta på administrationen blir du till slut sjuk. Lyft gärna frågan med någon annan, då får du lite betänketid och kan se det utifrån. Det är lätt att gå på impuls och säga ja till än det ena och än det andra, men det gäller att utgå från visionen: varför du är företagare och vad du vill med ditt företag, säger Elisabeth.

Skapa en plan och sätt tydliga mål, utifrån vad du vill med företaget men också ditt privatliv. Fundera gärna över det här minst en gång om året. Gör du rätt saker? Vad är du stolt över? Finns det något du vill förbättra? Vad har du lärt dig? När känner du dig som mest levande – vad gör du då?

LÄS OCKSÅ: Skit i balansen och få mindre stress

Skatta mellan ett och tio hur nöjd du är med din hälsa, glädje i livet, relationer, vänskap,
familj, utmaningar. Men också ekonomi, arbetstid, antal kunder och olika uppdrag.

– Blir det låga siffror någonstans kan du välja
att jobba på det. Vi har också veckomöten där vi utifrån våra mål bestämmer vad som är det viktigaste att göra innan det får komma något nytt på agendan, säger Folke.

Men, sedan är det ju det här med att överarbeta för sin egen skull … Kan man sluta vara perfektionist i sitt eget företag?

– Det är en utmaning och något vi själva jobbar med, men överarbete är ett riktigt slöseri med sig själv. Man får påminna sig om vad kunden har beställt, och ha tydliga offerter med vad som ingår. Vill de ha mer än så får man starta en prisdiskussion, säger Folke.

Elisabeth fyller i:

– Egentligen är pengar en resurs som är oändlig, det kommer nya, men tid är inte det. Var omtänksam om din tid så att du gör rätt sak med den. Bestäm hur många timmar något får ta, ställ klockan och när den ringer så sluta. Lita på dig själv att det du har gjort är tillräckligt bra.

AV EBBA ARNBORG
FOTO JÖRGEN INERSJÖ och Getty Images

5 tips på vägen till balans i livet

  • Börja allitd med jobb-igaste uppgiften.
  • Planera in bufferttid.
  • Tänk innan du säger ja.
  • Sätt tydliga mål för dig – och företaget.
  • Ta en promenad före och efter  jobbet.

Så påverkas familjen av jobbtelefonen

Att alltid vara nåbar stressar inte bara dig, utan även dina närstående. Dessa siffror gäller tjänstemän i privat sektor, men är sannolikt överförbara på egenföretagare också. 

  • 42  % har barn som någon gång bett dem att lägga undan sin jobbmobil.
  • 20   % har en partner eller annan närstående som regelbundet ber dem lägga undan jobbmobilen.
  • 50  % har en partner eller annan närstående som någon gång bett dem lägga undan jobbmobilen.
  • 43   % är alltid tillgängliga för arbete utanför ordinarie arbetstid.
  • 61  % känner sig generellt stressade av sitt jobb.

Källa: Unionen.