Företag och rabattkod – bryter mot reglerna?

Josefin Wallin

Uppdaterades: 16 juli, 2023
Publicerades: 17 juli, 2023
Foto av: canva

Allt fler företag erbjuder sina kunder rabattkoder. Men erbjudandet kan klassas som vilseledande – om en ”rea” pågår mer än totalt två månader om året menar Marknadsdomstolen. Så vad gäller?

Driva Egets podd Ordinary People Who Do Badass Things gästades av e-handlaren Rickard Lyko. Lyko uttalade sig även till SVT Nyheter som rapporterade om tvetydligheten bakom rabattkodernas användande, i förhållande till Marknadsdomstolens reglering. Som ska tilläggas ännu inte omfattar rabattkoderna. Hur ska företag tänka kring sina rabattkoder?

Bryter rabattkoderna mot reglerna?

Rickards e-handel Lyko.se hade i maj samarbeten där kunden kunde få upp till 15 % rabatt under i alla fall 26 dagar – och i juni 18 dagar. Rickard förklarar varför de väljer att använda rabattkoder – istället för att sänka priserna till en rea.

Lyssna: Rickard Lykos resa från frisörsalong till e-handelsjätte – här är hans story och hacks

– Ofta är det för att just den här kunden inte har handlat på länge och den vill vi ska komma tillbaka, och då är det något vi inte vill ge till alla, säger Rickard Lyko, vd på Lyko till SVT Nyheter.

”Då rundar man regelverket”

Däremot säger han också att rabattkoderna är menade mot en specifik målgrupp. Som man exempelvis sålt till förut – och gärna vill locka åter. När rabattkoderna sedan läggs upp på olika sajter och går att ta del av för alla blir det problematiskt. För då går det från att vara ett erbjudande till en specifik målgrupp till en allmän prissänkning.

Han säger att koderna brukar vara menade för en viss målgrupp och tycker däremot det blir problematiskt när rabattkoder ligger öppet på sajt, för alla att ta del av.

– Då rundar man regelverket. Då kan man lika gärna sänka priset på produkterna, säger Rickard Lyko till SVT.