<![CDATA[Moa Gurbuzer startade MRG Wines.]]>

"Ingen trodde på min idé" – nu ska hennes succébubbel erövrar världen

Samuel Karlsson

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 16 augusti, 2017

I sitt tidigare yrkesliv som socionom och familjeterapeut såg hon hur barn med alkoholiserade föräldrar for illa. Erfarenheterna gjorde att hon ville förändra våra värderingar om alkohol. Nu saluför Moa Gurbuzer Sveriges mest sålda alkoholfria bubbel och har påbörjat en exportsatsning.

Hon vill inte förbjuda alkoholhaltiga drycker men i sitt tidigare yrkesliv har Moa Gurbuzer sett allt för mycket av alkoholens baksida och främst är det drabbade barnen med missbrukade föräldrar som etsat sig fast i hennes medvetande.

Hon funderade i många år över vad hon kunde göra för att förbättra de utsatta barnens situation och hela hennes företagande bygger på en vilja att förändra samhällets värderingar.

LÄS OCKSÅ: Så får du mest nytta av din finansiering

– Jag ville inte saluföra en produkt utan förändra vår syn på alkohol som norm. Du ska inte behöva be om ursäkt eller behöva förklara dig om du vill ha ett alkoholfritt alternativ. Det ska vara helt självklart fråga om man vill ha med eller utan. Jag ville ta fram en produkt som gjorde att man känner sig inkluderad och helt vanlig, säger hon.

Det går inte att ta miste på Moas passion för att minska alkoholkonsumtionen i samhället men när hon presenterade sin idé för olika investerare så var det ingen som trodde att det skulle lyckas.

– Jag möttes av ett ganska kompakt ointresse. De flesta menade att det är alkoholen som folk betalar för. Det var ingen som trodde att det skulle gå att sälja vin utan alkohol.

Men Moa var fast besluten att förverkliga sin dröm och för att finansiera produktutvecklingen och uppstarten av företaget använde hon sina egna besparingar och lånade av familjen och vänner.

LÄS OCKSÅ: Så fick de in 3,5 miljoner till sin uppfinning

– Vid ett skede var jag till och med tvungen att låna 70 000 kronor av min hårfrisörska för att klara av kostnaden för mitt lager. Som tur var gick det bra och jag kunde betala tillbaka så fort försäljningen kommit igång.

Ett första steg i hennes satsning var att försöka utveckla ett mousserande vin som var likvärdigt i smak som de med alkohol. Hon kontaktade kemister och ingenjörer på olika produktutvecklingsföretag och universitet som var villiga att hjälpa till och i slutet av 2012 hade de lyckats ta fram en teknik för att avalkoholisera vinet på bästa sätt.

Då kontaktade hon Rickard Juhlin som är en av landets största champagne-kännare. Hon ville att han skulle vara frontfigur för hennes alkoholfria viner.

Richard Juhlin blev frontfigur för det nya bubblet.

Richard Juhlin blev frontfigur för det nya bubblet.

– Inledningsvis var han mycket tveksam. Han hade bara druckit jättedåligt alkoholfritt vin och trodde inte på idéen. Men jag lyckades övertala honom. Jag lovade att ta fram det bästa alkoholfria vinet som bara var möjligt. Han såg väl mitt brinnande engagemang och lät sig övertalas. Det var ett helt avgörande ögonblick för att jag skulle lyckas.

Moa ordnade också ett avtal med en fransk producent men med kravet att hon skulle köpa in 25 000 flaskor till en kostnad av en miljoner kronor och i december 2013 fick hon så hem 30 pallar med flaskor av sitt mousserande vin.

LÄS OCKSÅ: ”Jag fick inte en spänn” – snacka om revansch

– Jag fick panik när jag såg alla flaskor och undrade hur ska jag kunna sälja allt? Jag visste inte ens hur man skrev en faktura och fick börja från grunden. Det tog tid men det gick bra.

Systembolaget var en av hennes första kunder och Moa lyckades få flera hotell, restauranger och dagligvarubutiker att sälja hennes vin. Och hennes engagemang och fokus på värderingar gav resultat. Från 2013 till idag har omsättningen ökat från 2 miljoner till 16 miljoner. Nu finns tre olika sorter och de har blivit bästsäljande på både Systembolaget och det norska Vinmonopolet. Nu är nästa målsättning att sprida värderingarna och vinerna till övriga världen. Idag finns MRG Wines online i 17 olika länder.

– Den digitala världen öppnar upp möjligheter att växa väldigt fort. Svårigheten är att digitaliseringen kräver kunskap och du måste vara väl förberedd när du sätter igång.

 Vad är framgångsfaktorn bakom MRG Wines?

– Att vi alltid utgår från våra värderingar. Vi säljer inte en produkt utan vill förändra inställningen till alkohol. Och sedan är det viktigt att vi har ett bra alternativ. När folk dricker våra drycker för första gången så blir väldigt många överraskade och säger ”Oj kan alkoholfritt vara såhär gott”, säger Moa Gurbuzer.

Fakta: Hjälp från Almi
Moa Gurbuzer var helt oerfaren av företagande när hon startade MRG Wines och tog hjälp av Almi för att komma igång.

– Inför uppstarten hjälpte de till med målgruppsanalyser, prisstrategi och kalkyleringar. Det var saker som jag inte kände till när jag började. Det kändes väldigt bra att de nappade på min idé. De trodde på mig och det var ett erkännande och peppade mig verkligen att satsa allt där i början.

Webb Allmi