Maktbarometern 2022 – de är mäktigast i sociala medier

Josefin Wallin

Uppdaterades: 5 oktober, 2022
Publicerades: 6 oktober, 2022
Foto av: Pressbild, Indy Beauty

Maktbarometern 2022 har släppts och ritar en karta över vart makten i sociala medier finns. Är den där du tror? Vi plockar ut några av entreprenörerna på topplistorna – och snabbtolkar resultatet ur en företagarvinkel.

Maktbarometern 2022 ges ut av Medieakademien som är en ideell organisation. Detta gör de för att öka förståelsen om hur vi påverkas av exempelvis sociala medier. Själva beskriver de det så här: ”Medieakademin sammanställer årligen data över vilka svenska konton som lyckas bäst på Twitter, Instagram, Facebook och Youtube – oavsett om det är företag, mediehus eller personer. Resultatet blir en unik karta över ett samtida medielandskap.” Nu har den senaste släppts – och här är vad den visar.

Utvalda företagare listade i Maktbarometern

Det finns mycket spännande läsning i Maktbarometern 2022. Det är en nyttig överblick att göra om man vill bilda sig en uppfattning om vad som dominerar i det offentliga rummet. Maktbarometern baseras på saker som räckvidd, följare och engagemang på kontot. Det skiljer sig lite hur mätningen genomförts mellan de olika plattformerna men syftet är att mäta samma sak – kontonas dominans och avtryck hos svensken.

Smakprov (några av) entreprenörerna på listan

  • Daniel Ek, entreprenören bakom svenska stoltheten Spotify kan sträcka på sig. Spotify som företag hamnar på listan över de mäktigaste företagen på Twitter.
  • Bianca Ingrosso: Influencer och entreprenör – en av de absolut hetaste namnen på Instagram.
  • Snackar vi Instagram är det kanske ingen skräll att vi även hittar de digitala entreprenörerna och sociala medier-personligheterna Joakim Lundell och Therese Lindgren här (båda på topp 5-listan).
  • Jesper Caron – humörtränare, föreläsare och inspiratör. Jesper hittas på topplistan över mäktigast på Facebook. Delar med sig av igenkännande citat och är en entreprenör som lyckats väl här.
  • Thomas Gunnarsson, entreprenör och föreläsare. Stor på Facebook där en del av framgången bestått av att dela med sig av inspirerande citat.
  • Merch Sweden är ett företag som lyckats på TikTok – Ta rygg på dem! Det är nämligen inte allt för många företag på topplistorna i Maktbarometern (än).

Maktbarometern återspeglar vår samtid

Maktbarometern är en återspegling av vår samtid. Politik och nyheter ses som ett solklart tema i maktbarometern. Mängder av politiker, nyhetskanaler och debattörer fyller topplistorna. En effekt av riksdagsvalet – men också även den oroliga utrikespolitiken och kriget? Information om kris är för övrigt också någonting som speglas i barometern. Genom att exempelvis sajten Folkhälsomyndigheten finns med på listan.

Vill du se alla topplistor på Maktbarometern 2022? Du hittar dem här!

Driva Eget snabbtolkar Maktbarometern

  • Influencers fortsätter dominera i maktbarometern – primärt på de mer kreativa kanalerna som YouTube och Instagram. I företagarperspektivet innebär det att digitala entreprenörer som Influencers lämnar stort avtryck. För andra entreprenörer innebär det insikten att deras roll att bära fram varumärken (kanske ditt?) är fortsatt klockren.
  • Målgrupperna (de som även du vill nå med ditt företag) återspeglas i maktbarometern. Det är ju den gemene svenskens beteende som återspeglas här. Det innebär att du översiktligt kan se vad som går hem ”i stugorna”. Vi noterar att exempelvis konton som ”Snabb fakta” på YouTube (som är vad det heter, en kanal som levererar snabb och enkel fakta) är något som uppskattas (och liknande format).
  • Instagram växer (men här lyckas färre renodlade företag). Facebook fortsätter att dominera men användarna tycks bli äldre – och kommentera allt mindre.
  • Underhållning lyckas på sociala medier – så enkelt är det!

Läs också: Svenskarna och internet 2021: Så här ser svenskarnas nätvanor ut