<![CDATA[Linda Hörnfeldt. Foto: Istock och Emily Dahl]]>

Därför ska du samarbeta med bloggare – och på vilket sätt

Emilia Arvidsson

Publicerades: 14 juni, 2016

Linda Hörnfeldt är entreprenören och PR-konsulten som skapat nätverket Better Bloggers. Ett av hennes mål är att göra bloggbranschen medveten och professionell – och det finns många som vinner på det.

Att samarbeta med bloggare är i dag vardagsmat för de stora företagen. Men det finns även fördelar för de mindre bolagen, och de mindre bloggarna. Linda förklarar:

– Gå inte på Blondinbella för att hon är top-of-mind och den enda bloggaren som du känner till, utan gör din research för att hitta den rätta matchningen.

Senare under året lanserar Linda tjänsten Better Match. Namnet skvallrar om vad som är i görningen: Tjänsten ska underlätta för företag att inleda samarbeten med bloggare. Och störst betyder alltså inte alltid bäst.

Läs Lindas guide till varför du ska samarbeta med bloggare – och hur du gör!

  • Du bygger varumärke. Fokus har länge varit på räckvidd och konvertering, vilket är helt andra mål. Det du gör när du anlitar en bloggare är att du köper in dig på en persons varumärke och publik. Undersökningar visar att en rekommendation från en bloggare är lika stort som om den kom från en vän. Och då kan det räcka bra om den bloggare som du samarbetar med har 2 000-3 000 kompisar. Är ditt fokus konvertering och räckvidd så ska du snarare jobba med Facebook eller Adwords.

Läs mer: Det funkar bäst i Facebook-annonseringen

  • Du kan nå rätt publik – genom att du syns rakt in i målgruppen. Din målgrupp och bloggarens målgrupp ska alltså matcha.
  • Du får en innehållskreatör. Istället för att anlita skribenter och fotografer, har du nu ett proffs på content.

Så gör du som företagare när du inleder ett samarbete

  • A och O: Du måste veta vad som gäller och ha koll på marknadsföringslagen. Är det ett samarbete mellan dig och en bloggare så ska det märkas ut, längst upp. Mer om det kan du läsa om på Konsumentverkets webbplats.
  • Gör ordentlig research och se till att kontakta relevanta bloggare som matchar din målgrupp och ditt behov. Skjut inte brett, utan passa på att nyttja de nischade bloggar som finns.
  • Respektera bloggarens arbete. Bakom varje professionell blogg ligger ett stort engagemang. Det betyder att det ska vara en win för både dig och bloggaren.