<![CDATA[]]>

"Hur ska jag tänka när jag köper en webbshop?"

Cecilia Ingvarsdotter

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 15 januari, 2016

Driva Egets läsare Isabelle vill börja sälja sin produkt i en webbshop – här får hon råd av affärsutvecklare.

Fråga från Isabelle:

Jag har funderingar på att sälja min produkt också via nätet. Men hur ska jag tänka om jag ska köpa en befintlig webbshop? Jag har hittat en som ännu inte varit aktiv, som jag funderar på att köpa. Informationen som finns är en ”färdig sida”, klar att använda med bilder, lagerhantering och betalsystem med både faktura och kort. Vad ska jag ställa för frågor? Är det något jag bör kolla upp någonstans med någon?

Läs också: Letade efter skidvalla – köpte ett helt företag

Expertsvar från Anders Gränsmark, affärsutvecklare:

Det är viktigt att du försöker ta reda på hur mycket ”varumärket” är värt. Men butiken har ju inte kommit i gång ännu, så varumärket verkar inte ha något större värde?

Det är också viktigt att du tittar på systemet, hur det är uppbyggt och om det är något som du kommer att kunna administrera på ett bra sätt själv.

Försök också få en kostnadsbild för varje del av det du köper. Hur mycket är varulagret värt, hur mycket vill säljaren ha betalt?

Var också extra noga med att kolla så att det inte finns några obetalda fakturor till leverantörer eller andra ouppklarade affärer.

Kolla gärna med olika leverantörer av system och produkter för att försöka bedöma kostnader och annat. Kanske skulle du i stället kunna bygga upp webbshopen själv?
Hör gärna med kolleger i liknande branscher.
Försök helt enkelt att utvärdera om köpet av den befintliga verksamheten är en bra affär för dig eller om du i stället ska försöka bygga upp detta från scratch på egen hand.

Läs också: Så ökar du försäljningen i din webbshop