Nu är det slut på oadresserad reklam i brevlådan? Detta behöver du veta

Josefin Wallin

Uppdaterades: 26 september, 2022
Publicerades: 27 september, 2022
Foto av: Peter Phillips/ PostNord

Är du en av de företag som brukar använda dig av oadresserad reklam? Nu är det slut med det! PostNord slutar att dela ut oadresserad reklam och lägger ner sina ODR-terminaler.

Nu ryker oadresserad reklam (ODR) som delas ut av PostNords brevbärare, ODR Standard. Det innebär att ODR-terminalerna läggs ner och reklamen i postlådorna sinar. Företagare som använder denna tjänsten behöver därför tänka om.

Läs också: Komplett ordlista för digital marknadsföring – lär dig alla termer här

Slut på oadresserad reklam?

Bakgrunden till detta är de kraftigt ökade priserna på bland annat papper och att det redan nu är ett prispressat segment. Distributionen av den oadresserade reklamen är helt enkelt inte längre lönsam för PostNord.

– ODR Standard har nästan halverats i volym de senaste fyra åren och sett till detta och kundernas betalvilja, kan vi inte längre fortsätta att erbjuda tjänsten. En mängd kända omvärldsfaktorer har drivit på ökade kostnader och vi konstaterar att tjänsten inte längre är lönsam. Därför tar vi nu ett beslut att avveckla den, säger Mathias Krümmel, vd PostNord Sverige i ett pressmeddelande.

Det här ska de satsa på istället

Den oadresserade reklamen får nu lämna företräde till mer specifikt målgruppsanpassad reklam. Reklam som även går att komplettera och kombinera med mer digitala lösningar. Adresserad reklam och analys får därmed större plats i PostNords erbjudande. Man tar helt enkelt ett kliv från bred masskommunikation – vilket tycks vara en övergripande trend.

Så påverkas du som företagare

Fram tills våren 2023 kommer du kunna boka din reklam med PostNord som vanligt när det gäller ODR Standard. Vilket är namnet på standardlösningen många företagare väljer när de skickar ut oadresserad reklam till kunderna via PostNord. Därefter så försvinner den möjligheten. Du kommer då istället kunna välja att skicka ut reklam med PostNord när det gäller adresserad direktreklam. De har även kvar möjligheten att använda ODR Exklusiv. En lite dyrare och mer lokal valmöjlighet när det gäller reklam ut till brevlådorna.