Undvik misstagen som sabbar din sajt. Foto: Getty Images

6 fällor på din sajt – som kostar pengar

Samuel Karlsson

Publicerades: 14 maj, 2018

Skräm inte bort kunden! Se till att undvika de här vanliga missarna som gör att dina kunder lämnar din hemsida utan att köpa eller ta kontakt.

 När kunden kommer till din sajt gäller det att göra det lätt för dem att ta nästa steg – oavsett om det är att handla, ta kontakt, skicka en offertförfrågan eller besöka din butik. Råkar du istället gör det svårt för besökaren riskerar du att missa dem som kund.

Här är några vanliga hemside-misstag som är lätta att fixa till – så att du kan öka din försäljning.

  1. Du tvingar kunden att scrolla i onödan
    Sätt ett mål för din sajt – om kunden bara skulle göra en enda sak där, vad vill du att det är? Se sen till att dina sajtbesökare lätt hittar detta steg. En vanlig fälla är att råka lägga uppmaningar om att kunden ska ta kontakt eller skicka en offert för långt ner på sidan – risken finns att de struntar i att scrolla och lämnar din sajt utan att ha gjort det du vill (eller ens sett att det går).
  1. Dina knappar syns inte
    Se till att dina knappar är tydliga. Stå emot impulsen att det är snyggt att lägga en genomskinlig knapp med vit text på en bild – det viktigaste är att dina kunder hittar var de ska klicka.
  2. Du har för många fält i dina formulär
    Har ni formulär för att skicka in en offertförfrågan, göra beställningar, köpa eller prenumerera på ert nyhetsbrev? Fundera över vilka fält ni ber kunden fylla i och om alla verkligen behövs. Skala bort alla du inte måste ha svar på, underlättar du för kunden kommer troligtvis fler att fylla i formuläret.
  1. Du är anonym
    Tror du att du framstår som ett större och mer professionellt företag om du inte syns som person på hemsidan? Tänk om! Att visa vem du är, gärna med bild, och berätta lite om din bakgrund och varför du valt att starta ditt företag ökar trovärdigheten för dig och bygger dessutom ditt varumärke. Det är en fördel du har som småföretagare – ta vara på den. Läs mer här: Våga visa dig och sälj mer
  1. Du har för mycket text
    Visst har du säkert massor du vill berätta för kunden, men precis som du inte kan överfalla någon på ett mingel och snacka snabbt och oavbrutet om dig själv i en kvart kan du inte lägga in all info om dig på en lång och tätskriven sida.
    Blir kunden översköljd av en stor textmassa när den kommer in på din sajt blir det svårt för dem förstå vad sidan handlar om – om de alls stannar och läser. Gör det lätt att snabbt få en överblick, väck nyfikenheten och berätta mer i nästa steg. Överväg punktlistor.
  1. Det tar för lång tid att ladda in din sida
    Att ha riktigt stora läckra högupplösta bilder eller filmer kan kännas säljande, men se upp! För stora bild- och filmfiler kan göra att din sajt laddar in långsamt. Tar de för lång tid att ladda in kommer inte kunden orka vänta utan drar vidare någon annanstans… kanske till en konkurrent?

Av Ebba Arnborg