Besöka obekanta ”affärsplatser”

Lisbet Olofsson

Publicerades: 18 november, 2009

Bästa sättet att marknadsföra sig är att finnas med på de mest märkliga och ovana platser där man inte förväntas finnas med. Lägg sedan till att mingla runt, ta i hand och med några meningar säga vad man gör för att sedan lyssna av vad den man minglar med gör.

Men det är jobbigt. Helst när jag dykt upp i sammanhang där man tycker att mitt ämne är urbota tråkigt och hemskt. Vilket jag brukar få höra rätt fort och byrskt. En av dessa var när jag träffade folk från gruvindustrin uppe i Norrbotten. Där människor är kärva, rätt nedlåtande samt är väldigt negativa. Men kommer ingenstans med att vara trevlig utan man bör även vara sträng också. Roligt, nyttigt och man är totalt slut efter dem.

Direkt det bjuds in för allmänhet på föreläsningar, lunchmöten etc så hakar jag på när tid finnes. Allt för at tvisa upp mig.

Jag har även börjat att besöka något som kallas för Company Matchmaking, en variant av speedating. Jag har förut varit på två heldagar med detta koncept och det har varit läroroikt och intressant. En gång per år är bra för mig eftersom många företag kommer varje gång så har man till slut träffat alla. Flertalet företag har även flera representanter.

Så här går det till:
Man anmäler att man vill vara med och registrerar företaget. När anmälningstiden har gått ut så går man in och tittar på alla företag som är representerade och man väljer 30 företag som man vill träffa.

Nu kommer en dator att matcha ihop alla som i första hand valt varandra, i andra hand att någon har valt att träffa dig eller att du har valt att träffa dem.

Några dagar innan så kan du gå in och titta på vilka företag du kommer att träffa under 20 minuter. Du kan ta rätt på en massa om företaget genom att hoppa in på deras hemsida och få ett underlag.

Man infinner sig på dagen och det finns bord uppsatta med nummer. Du får dina ?besök? på ett papper samt bordsnumret. Sedan körs det igång och man byter bord efter 20 minuter för att träffa nästa företag etc.

Med enkla ord så skapar man kontakter med andra företag och tar sedan kontakt med dem som hade något att erbjuda dig som man är intresserad av.

Lisbet
HälsoZam