Småföretagare i Japan

Mohammed Said

Publicerades: 6 juli, 2014

 

Min dröm plötsligt blev en verklighet! Jag har drömt om att få besöka Japan ända sedan jag var liten och såg fram emot att få åka dit så fort jag hade tillräckligt med pengar. För tre år sedan satte jag upp som mål i min mållista att resa till Tokyo inom 10 år.

Ärligt talat så trodde inte jag att det skulle ske så snabbt men ibland behöver man utmana sig själv och våga göra nya saker i sitt liv för att utvecklas som person. Jag har alltid gillat citaten av Joseph Campbell ”The cave you fear to enter holds the treasure you seek.

De första två dagarna i Tokyo var lite tråkiga och jag kände mig blåst på hela resan. Drömmen om drömlandet kändes bara som en illution. Allt var helt nytt för mig och folk kunde knappt engelska. Jag visste inte vart jag ska ta vägen och om det var verkligen hit jag ville resa. Men efter några dagar började jag upptäcka Tokyo och jag är fortfarande chockad över hur stort det var och hur artiga och hövliga människor som bor i denna häftiga staden.

Tokyo består av 23 stadsdelar och varje område har sitt eget liv och egen upplevelse. Den har också världens största metropol med närmare 30 miljoner invånare.

Jag kan snabbt nämna elektronikstaden Akihabara som ligger i Tokyo. En stad där du känner dig 10 år i framtiden. Det fanns också spelhallar i en hel byggnad med flera våningar med pachinko, vanliga arkadspel och helt nya varianter där du kan spela med kort på ett bräde framför skärmen.

Under hela min resa i Japan och framför allt Tokyo har jag undrat över hur kunde Japaner och småföretagare utvecklas som personer och hur kunde dem bygga upp sitt lilla land till ett av världens bästa länder? Den här frågan har jag undrat under hela min resa och precis två dagar innan jag skulle åka hem till Sverige så upptäckte jag svaret!

Jag upptäckte att Japaner och framförallt småföretagare är otroligt organiserade och fokuserade människor. De arbetar hårt varje dag med mycket fokus och organisation. De sätter även kunden i fokus och ger kunden 110% god service. Det har hänt många gånger att en småföretagare lämnar sitt jobb och följer med mig för att visa mig den rätta vägen.

Jag tror alla företagare kan lära sig av dessa härliga och organiserade människor och läsa av och förstå kundernas behov så att de i sin tur blir nöjda kunder som aktivt rekommenderar andra att anlita till ditt företag.