Från liten start-up till världens högst värderade företag: Så lyckades Nvidia

Ebba Arnborg

Publicerades: 19 juni, 2024
Foto av: Press

Nvidia, grundat av tre killar vid en vägkrog i San Jose, har precis blivit världens högst värderade bolag, med ett marknadsvärde på hisnande 34 biljoner(!) kronor. Vad ligger bakom den otroliga framgången? Här är med- och motgångarna, nära på konkursen, revanschen – och framgångsnycklarna vi alla kan lära av!

När Jen-Hsun Huang, Chris Malachowsky och Curtis Priem, år 1993 vid en vägkrog i San Jose, bestämde sig för att starta Nvidia, hade de bara en vision och 40 000 dollar på fickan. Snart lyckades de dock få in 20 miljoner dollar i riskkapital, vilket blev starten för deras resa mot toppen.

Första stora utmaningen kom när Microsoft valde att inte stödja den teknik som Nvidias valt att använda. Samtidigt hade Nvidia tecknat ett kontrakt med Sega, som de redan jobbat med ett år. Plötsligt stod de inför ett svårt val: fortsätta med en omodern teknik – eller riskera konkurs. Då kom bakslaget: Sega valde att avbryta och byta leverantör.

30 dagar från konkurs

Gav Nvidia upp? Tvärtom. Jen-Hsun Huang lyckades istället få Segas dåvarande vd, Shoichiro Irimajiri, att investera 5 miljoner dollar – kapital nog för att överleva sex månader till.

Nvidia tvingades avskeda mer än hälften av sina då 100 anställda, och fokusera på att utveckla en ny produkt. När den lanserades 1997 hade de bara pengar kvar för en månads löner. Men, de hade satsat rätt. Produkten blev en succé och sålde en miljon enheter på fyra månader! Företaget var räddat.

De glömde inte den tuffa perioden. Istället myntades det inofficiella företagsmottot: ”Vårt företag är trettio dagar från konkurs”, som Huang länge började alla presentationer för sin personal med.

Aktieavkastning på 591 078 procent

1999 börsnoterades Nvidia och fortsatte att växa. De fick även en revansch när de vann kontraktet att utveckla grafikhårdvaran för Microsofts Xbox, vilket också gav dem ett förskott på 200 miljoner dollar.

Under de följande åren expanderade Nvidia genom strategiska förvärv och investeringar inom nya teknologier, inklusive artificiell intelligens och autonoma fordon.

Med en aktieavkastning på otroliga 591 078 procent sedan börsintroduktionen kom kanske den ultimata revanschen när Nvidia nyligen gick om Microsoft som världens högst värderade bolag.

Med ett marknadsvärde idag på över 34 biljoner kronor är deras framgångssaga minst sagt något extra. Nvidia har visat att med rätt strategi, vision och uthållighet kan även de minsta företagen nå enorma framgångar.

5 framgångsnycklar från Nvidia som kan inspirera alla företag

  1. Anpassningsförmåga: När Nvidia stod inför motgångar och riskerade konkurs, tog de beslutet att tänka om kring sin affärsstrategi. De omstrukturerade och fokuserade på en ny produkt. Att kunna anpassa sig snabbt till förändrade förhållanden är avgörande för överlevnad.
  2. Innovation: Nvidia har sett till att ständigt ligga i framkant inom sitt område, och inte vara rädda att tänka nytt. På så sätt har de kunnat skapa unika och banbrytande produkter som tagit företaget framåt.
  3. Ledarskap: Jen-Hsun Huangs ledarskap var avgörande. En tydlig vision och förmågan att inspirera och motivera teamet har varit nyckeln till att övervinna utmaningar och driva företaget framåt.
  4. Finansiell Strategi: Nvidia har visat skicklighet i att hantera sina finanser, från att säkra avgörande investeringar till att göra strategiska förvärv. En stark finansiell strategi och flexibilitet hjälper företag att navigera genom osäkra tider och växa hållbart.
  5. Uthållighet: Det inofficiella mottot ”Vårt företag är trettio dagar från konkurs” påminner ständigt om vikten av att hålla sig på tårna och alltid vara redo att anpassa sig. Det gäller att ha konstant beredskap och fokus på överlevnad, att aldrig ta något för givet och alltid sträva efter förbättring.

Läs också: Mårten Nyléns 5 framgångsnycklar – vilka följer du?