Gör en livscykelanalys till exempel! BILD GETTY IMAGES

Glöm USP – nu ska du hitta din SSP!

Yasemin Bayramoglu

Publicerades: 21 november, 2018

Efter USP och ESP är det dags att vi skaffar oss en SSP en ”sustainable selling point”. Den visar hur vi agerar hållbart.

Tidigare var marknadsföringens vapen att hitta din USP (Unique Selling Point), det vill säga de unika fördelarna med din produkt eller tjänst. Så småningom blev känslomässiga argument allt viktigare, och USP ersattes med ESP (Emotional Selling Point). Nu har i stället hållbarhetsperspektiv blivit det främsta säljande argumentet, enligt varumärkesexperten Pia Anderson, hon kallar det Sustainable Selling Point, SSP.
– Många gånger är SSP anledningen till att vi får trogna, återkommande kunder som stolt berättar om vilket smart och hållbart köp de gjort, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Hållbara visioner som lönar sig

Det gäller, enligt Pia, att utifrån affärsidén och visionen hitta några SSP-argument till varför du ska bli vald före konkurrenterna. För att lyckas behöver du förstå kundernas problem, behov och förväntningar på såväl ditt företag och bransch som på hur ni ska bidra till en bättre värld.

De fokusfrågor ni väljer att satsa på behöver inte vara sådant ni redan klarat av, utan områden där ni vill bli bättre. Berätta för kunderna hur viktigt ni tycker att det är och hur ni jobbar med det både internt och externt för att nå er vision.
– Varje litet steg i rätt riktning är bra, vi kommer aldrig att bli perfekta och vi behöver vara ödmjuka inför det. Skryt så mycket ni vill! Sverige och världen behöver hjältar, företagare som vill bidra till en bättre värld.

5 steg till en SSP

  1. Gör en livscykelanalys. Kartlägg er värdekedja, er leverans- och produktionsprocess och kundens resa genom företaget. (Läs mer på sidan 25.)
  2. Gör en omvärldsanalys. Hur påverkas ni av de trender som sker i världen? Vilka är era styrkor, svagheter, möjligheter och hot.
  3. Gör en intressentanalys. Vilka påverkar/påverkas av företaget – och vilka förväntningar har de på er från ett hållbarhetsperspektiv.
  4. Skapa en bruttolista. Utifrån ovanstående punkter sätter du ihop en bruttolista över hållbarhetsfrågor.
  5. Prioritera. Välj ut de tre hållbarhetsfrågor som är viktigast för alla parter.

AV EBBA ARNBORG