Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

440 unga företag under samma tak

22 februari, 2011 Uppdaterades 18 december, 2024 2 minuters läsning
Världens största mässa för unga företagare går just nu av stapeln på Stockholmsmässan i Älvsjö. Här samlas 440 företag som startats i gymnasieskolan via föreningen Ung Företagsamhet. Ett av dem är Green Pickup UF vars affärsidé är att sopsortera.

Mässan Våga Vara Egen 2011 är den stora finalen efter att 870 företag har startats runtom Sveriges gymnasieskolor av fler än 3 400 elever. Via organisationen Ung Företagsamhet har de fått hjälp att starta och driva företag som en del av sina gymnasiestudier.

På måndagen invigdes mässan av arbetsmarknadsminister Hillevi Engström:

- Jag kan inte ensam skapa alla de jobb som behövs, men UF-företagande är ett utbildningskoncept som konkret skapar arbetstillfällen, sa hon efteråt.

Inom tio år efter gymnasiet startar 24 % av UF-företagarna egna företag, vilka enligt en undersökning från Ung Företagsamhet själva resulterar i tiotusentals arbetstillfällen och miljarder i skatteintäkter.

Utöver invigningen korades bland annat Årets UF-lärare 2011. Sen delade Åsa Hofmann från organisationen Playing for Change ut Responsible Business Award 2011 till företaget Green Pickup UF från Kärrtorps gymnasium. Deras affärsidé är sopsortering: För 149 kronor i månaden åtar de sig att varje söndag hämta de tomma konservburkar, ägg-, mjölk och juiceförpackningar och annan återvinningsbar metall, papp och plast som många annars slänger i papperskorgen.

Motiveringen löd: ”För en affärsidé så unik att den idag inte finns på marknaden. Med en idé som hjälper de med lite tid men med stor vilja att göra rätt - en tjänst som hjälper individen i allmänhet och miljön i synnerhet. Och med ett tänk som hjälper globalt men agerar lokalt.”

Mässan Våga Vara Eget 2011 pågår under hela tisdagen. Läs mer om mässan här.

På bilden från vänster: Green Pickup UF med 18-åriga entreprenörerna Peggy Poon, Isabelle Wigselius och Erica Orbelius. Till höger Åsa Hofmann från organisationen Playing for change, en organisation som stödjer sociala entreprenörer som gör livet lättare för barn och unga.Några av de andra pristagarna var:Bästa Webbplats: ParfymeraMera UF, Mikael Elias Teoretiska gymnasium, Stockholm. Tillverkar och säljer en praktisk parfymflaska som gör det möjligt för dig att ta med din favoritdoft överallt.

 

Bästa Affärsplan: Green Entertainment UF, Sjödalsgymnasiet, Huddinge. Säljer en komisk miljöhandbok som skapar ett självmotiverande miljötänk hos ungdomar.

 

Bästa Digitala kommunikation: CaseDesign UF, Mikael Elias Teoretiska gymnasium, Stockholm. Säljer en korthållare för ditt SL-kort som du kan designa själv. För varje sålt kort ger du en känga till SL för deras hantering av vintern.

 

Bästa Tjänst: AdInbox UF, Stockholms Fria gymnasium. En kostnadsfri tjänst där du samlar krediter genom att ta del av erbjudanden och annat kul.


ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Hur mycket ska jag fakturera för att få den lön jag vill ha?

Hur mycket behöver du fakturera varje månad för att få samma inkomst som om du hade en viss månadslön som anställd? Den här kalkylen ger dig svaret och tar hänsyn till faktorer som åldersbaserade sociala avgifter, semester, tjänstepension och andra företagskostnader.

spiris-de
Spiris 16 juni, 2025 Uppdaterades 27 juni, 2025 1 minuts läsning
Körv

Foto: Spiris

Se ditt resultat nu

Ange din e‑postadress för att få tillgång till resultatet

Vänligen ange en giltig e‑postadress

Dela artikeln

Rekrytering, Personal & Anställda

Den Bisarra Delegerings-Hetsen!

Sedan jag fick min första kollega för sådär 8 år sedan så får jag någon gång i veckan en variant på meningen "Du tänker väl på att delegera?".

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 18 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Delegerings hets

Foto: Unsplash/Författaren

Jag förstår att det är sprunget ur kärlek, men rätt ofta tror jag man delegerar utan att tänka på varför man gör det, eller vad det ska leda till. Man känner sig helt enkelt överbelamrad med saker, och då skyfflar man över lite på någon stackars kollega som i värsta fall åker på en uppgift där de ändå behöver ditt godkännande/din feedback dag efter dag, och ni blockerar bara varandras flow.

Rent krasst anser jag att folk verkar delegera saker de inte är redo att delegera, antingen för att de saknar kollegor de verkligen litar på, eller för att deras system inte är redo.

Om jag nu delegerar ansvaret för lagret till just lagret då vill jag inte spendera varje vecka med uppföljande möten och ständiga kontroller, för då har jag dels inte släppt ansvaret, dels tar det massor av tid, dels försenas beslut, och dels kommer folk känna sig kontrollerade.

Jag älskar att lämna bort områden, men min filosofi är att jag i princip bara lämnar bort områden som folk kan hantera helt utan min inblandning. Jag behöver inte vara delaktig i att lägga upp nya produkter för vi har ett system kring hur vi prissätter, lägger in bilder, skriver, etc. Och behöver det ändras så är det inte jag som ändrar det.

Jag behöver inte lägga mig i kundtjänstens öppettider, chattar, reklamationssystem, etc. För de som hanterar kundtjänsten har utvecklat det själva - precis som lagret har utvecklat sina mottagningsrutiner, packrutiner, etc.

Och genom att i princip inte lägga någon tid alls på kontroller, möten och uppföljningar så kan jag rodda en hela 'ledningsgruppen' själv. Vilket dels gör beslutsvägen extremt kort, men det är givetvis också en trevlig besparing ekonomiskt. 

Det kan säkert låta stressigt att hantera inköp, kontakt med Marknadsföring/IT-konsulter, leverantörer, produktutveckling, VD-jox, strategi-tjafs, förhandlingar, ingående och utgående fakturering, etc på en person, men det handlar snarare om att bygga enkla kommunikationsformer så att information flödar smidigt. Och med det på plats är det faktiskt inte så farligt.

Det finns massor av invändningar här som är fullt rimliga:

  • Bolaget blir givetvis personberoende av mig
  • Det blir begränsat av min kunskap och mina visioner
  • Vi saknar senior kompetens
  • Vad händer om jag ska sälja
  • Tänk om någon missköter sig inom de områden som är frigående, etc etc...

Rimliga invändningar, men så som jag vill bygga Gymkompaniet så är det egentligen inga större problem.

Och i slutändan bygger vi ju bolagen på vårt sätt. Varför ska vi annars ha dom?

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.