Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Landsbygd

Anna bytte it-branschen mot en gård på landet

25 mars, 2015 4 minuters läsning

Foto: Anna Hane på Resta gård. Foto: Roger Olsson

En ny våg av företagare flyttar ut på landet för att driva företag på närproducerad mat. För att lyckas gäller det att konkurrera med kvalitet, menar Anna Hane som bytte IT-branschen mot en lantgård.En av dem är Anna Hane som flyttat ut på glesbygden för att satsa på småskalig, lokal verksamhet. För fyra år sedan lämnade hon, tillsammans med sin man Fredrik, Stockholm och en karriär som serieentreprenör inom IT-branschen för att ta över Resta gård mellan Uppsala och Enköping.

– Entreprenören i mig ville undersöka om det finns möjlighet att driva ett lantbruk i Sverige där man blandar det bästa från förr med det bästa från den moderna världen. Hittills ser det väldigt lovande ut, säger Anna.

Gården är på 500 hektar av vilka 300 är skog. Här odlas foder och grönsaker, frukt och bär. Det finns 116 grisar som går ute, ett hundratal tackor och lamm, runt 30 nöt av vilka 12 är mjölkkor, hästar, katter, vallhundar och getter.

Sedan ett år tillbaka säljer Anna kött och grönsaker i gårdsbutiken som lockar fyrahundra personer i månaden.

– När man kommer hit ska man få en fullfjädrad mitt inne i stan-kaffe. Jag har en espressobar med hembakat. Vissa kommer bara hit och fikar.

Innan hon öppnade butik sålde Anna varorna över nätet. Men det spelade ingen roll hur mycket hon än skrev om hur djuren har det. Människor vill se själva.

– Det finns definitivt en marknad för gårdsbutiker, människor kan betala betydligt mer för köttet om de får en bekräftelse på att djuren har det bra. Jag har veganer som kommer hit och köper sin julskinka.

Anna säljer även köttlådor, liksom honung som produceras av andra på gården.

– Man behöver inte göra allting själv. Produceras något på gården kan du ändå sälja det som en gårdsprodukt.

Försäljningen går bra. I början gjorde hon allt själv men nu har hon tre heltidsanställda. Omsättningen har fördubblats varje år, en tillväxttakt som Anna tror kommer att hålla i sig framöver.

– Mitt problem just nu är att det tar tid att växla upp produktionen. Det tar två år innan jag har mer griskött i disken. Men jag växer så mycket jag orkar.

För att klara affären på griskött behöver hon ta ut ett pris på 200 kronor per kilo, plus kostnader för slakt, styckning och packning av köttet.

– Men mina kostnader är betydligt högre än för vanlig grisproduktion.

Hon tror inte att det går att konkurrera med kvantitet i Sverige.

– Vi har andra förutsättningar och måste satsa på kvalitet utöver det vanliga och våga ta betalt. Det gäller att ha ett marknadstänk och bygga varumärken.

På gården finns även permanenta hyresgäster. Det ger en trygg intäkt.

– Det finns många som vill bo på bondgård men inte har tid eller ekonomi att förverkliga det. Jag är inte rädd för att ta betalt för mitt boende.

Boende åt turister är i görningen liksom en militär hinderbana och motionsslinga som även är djursafari. Just Anna satsar på deluxe-boende och siktar på ett pris runt 1 000 kronor natten. Men även enklare boende kan locka besökare menar hon. Utgå från din situation.

– Trenden är att man tycker att det är roligt att komma ut och se det äkta. Strunta i att det sitter flugskitar på fönsterrutorna. Det är lika många som vill komma och käka frukost i bondens halvskitiga kök och sova i en gäststuga med enklare möbler och nymanglade lakan.

Anna har dessutom entreprenad i form av snöröjning. Det finns också planer på musteri, gårdsmejeri och att försörja gården med egen el från vattenkraft.

– Man står stadigast på många ben, säger hon.

Här är Anna Hanes råd till dig som vill ha en småskalig verksamhet på landet.1.Sälj direkt till konsument
Försök att korta försäljningsleden – och var då inte rädd för att ta betalt. Du gör hela försäljningsjobbet och distributörsjobbet och måste ta betalt för det. Det ska inte vara billigare för att man köper hos bonden.

2. Satsa på beskrivningar
Berätta varför produkterna är så bra just hos dig. Det säljer. Ännu bättre kan vara att visa, genom att bjuda in kunder till gården.

3. Låt någon provbo
Funderar du på att erbjuda boende: låt en avlägsen släkting eller vän bo över som om de skulle betala för det. Vad tyckte de?

4. Ta hjälp av nätet
Det finns många marknadsföringskanaler på nätet: Blocket, Facebook, Airbnb. Googleoptimera din sajt, läs hur här.

5. Fråga vad andra tycker
Bygg en ny idé eller tjänst med hjälp av ärligt tyckande från dina befintliga kunder.

6. Håll tempo
Du kan inte planera alltför mycket framåt – förutsättningarna kan ju ändras helt. Var beredd på att vinkla om din verksamhet.


Personlig utveckling

6 smarta tips: Så maxar du din produktivitet i höst

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
så maxar du din produktivitet

När hösten kommer och tempot ökar, är det lätt att känna sig överväldigad. Men tänk om du istället kunde få mer tid över – vad skulle du göra med den? Kanske äntligen ta tag i de där idéerna du har på is, satsa mer på din hälsa, eller bara ta det lugnt? Här är några konkreta tips för att klara höstens hektiska månader (och vinna tid!)

När hösten drar igång med ett stort antal uppgifter att jonglera kan det kännas svårt att hinna med, och hålla verksamheten på rätt spår. Men – du kan både effektivisera din arbetsdag och frigöra tid. Oavsett om du vill lägga den extra tiden på att utveckla nya affärsidéer, förbättra kundupplevelsen eller bara få mer balans i vardagen. Här är några steg du kan testa redan idag.

Så maxar du din produktivitet – här är 6 konkreta tips

1. Planera din vecka i förväg

En tydlig planering är nyckeln till hög produktivitet. Genom att avsätta tid i början av varje vecka för att prioritera dina uppgifter, dela upp dem i mindre delmål, bestämma hur lång tid de får ta och till och med skriva in dem i kalendern, kan du undvika att känna dig överväldigad.

2. Prioritera

Se till att du har en realisttisk plan för vad du ska hinna med på den tid som finns – och se till att du väljer att göra rätt uppgifter först. Ett knep för att få överblick är att inte bara göra en lång lista med att göra-uppgifter. Dela istället in dem i fyra olika rutor utefter hur viktiga de är för ditt företag och hur bråttom det är att utföra dem. Börja sedan med rutan över det som är viktigast och mest bråttom.

3. Sätt tydliga mål och deadlines

Bryt också upp uppgifterna i mindre delar. Att ha tydliga, mätbara mål hjälper dig att hålla fokus. Definiera specifika milstolpar för dina projekt och sätt realistiska deadlines för varje steg. Att uppnå mindre delmål ger dig en känsla av framsteg och gör stora uppgifter mer hanterbara.

Läs också: 3 smarta knep: Så blir du effektivare – och hinner mer (eller blir klar snabbare!)

4. Automatisera och delegera

Som småföretagare är det lätt att fastna i att göra allt själv. Men att automatisera vissa processer, som fakturering och betalningspåminnelser eller kundkommunikation via till exempel chattbotar eller automatiska mejlflöden, kan frigöra tid för att fokusera på mer strategiska uppgifter. Om du har ett team, var inte rädd för att delegera uppgifter och lita på andras kompetens!

5. Sätt gränser för din arbetsdag

Det är lätt att arbeta dygnet runt som egenföretagare, men det kan snabbt leda till utbrändhet. Sätt tydliga gränser för din arbetsdag och se till att du får tid för vila och återhämtning. Produktivitet handlar inte bara om att jobba hårt – det handlar också om att jobba smart och ta hand om dig själv.

Att upprätthålla en balans mellan arbete och vila är faktiskt avgörande för att säkerställa hållbar produktivitet och långsiktig framgång. Så planera även in tid för återhämtning! Dels genom att ta pauser under dagarna när du gör något helt annat än det du just gjorde. Dels genom att ta tid för det du tycker om utöver jobbet i veckorna.

6. Fokusera på en uppgift i taget

Multitasking kan kännas effektivt, men forskning visar att det ofta leder till lägre produktivitet. Genom att fokusera på en uppgift i taget och slutföra den innan du går vidare till nästa, kan du öka både kvaliteten på ditt arbete och din effektivitet.



Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.