Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Anna bytte it-branschen mot en gård på landet

25 mars, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Anna Hane på Resta gård. Foto: Roger Olsson

En ny våg av företagare flyttar ut på landet för att driva företag på närproducerad mat. För att lyckas gäller det att konkurrera med kvalitet, menar Anna Hane som bytte IT-branschen mot en lantgård.En av dem är Anna Hane som flyttat ut på glesbygden för att satsa på småskalig, lokal verksamhet. För fyra år sedan lämnade hon, tillsammans med sin man Fredrik, Stockholm och en karriär som serieentreprenör inom IT-branschen för att ta över Resta gård mellan Uppsala och Enköping.

– Entreprenören i mig ville undersöka om det finns möjlighet att driva ett lantbruk i Sverige där man blandar det bästa från förr med det bästa från den moderna världen. Hittills ser det väldigt lovande ut, säger Anna.

Gården är på 500 hektar av vilka 300 är skog. Här odlas foder och grönsaker, frukt och bär. Det finns 116 grisar som går ute, ett hundratal tackor och lamm, runt 30 nöt av vilka 12 är mjölkkor, hästar, katter, vallhundar och getter.

Sedan ett år tillbaka säljer Anna kött och grönsaker i gårdsbutiken som lockar fyrahundra personer i månaden.

– När man kommer hit ska man få en fullfjädrad mitt inne i stan-kaffe. Jag har en espressobar med hembakat. Vissa kommer bara hit och fikar.

Innan hon öppnade butik sålde Anna varorna över nätet. Men det spelade ingen roll hur mycket hon än skrev om hur djuren har det. Människor vill se själva.

– Det finns definitivt en marknad för gårdsbutiker, människor kan betala betydligt mer för köttet om de får en bekräftelse på att djuren har det bra. Jag har veganer som kommer hit och köper sin julskinka.

Anna säljer även köttlådor, liksom honung som produceras av andra på gården.

– Man behöver inte göra allting själv. Produceras något på gården kan du ändå sälja det som en gårdsprodukt.

Försäljningen går bra. I början gjorde hon allt själv men nu har hon tre heltidsanställda. Omsättningen har fördubblats varje år, en tillväxttakt som Anna tror kommer att hålla i sig framöver.

– Mitt problem just nu är att det tar tid att växla upp produktionen. Det tar två år innan jag har mer griskött i disken. Men jag växer så mycket jag orkar.

För att klara affären på griskött behöver hon ta ut ett pris på 200 kronor per kilo, plus kostnader för slakt, styckning och packning av köttet.

– Men mina kostnader är betydligt högre än för vanlig grisproduktion.

Hon tror inte att det går att konkurrera med kvantitet i Sverige.

– Vi har andra förutsättningar och måste satsa på kvalitet utöver det vanliga och våga ta betalt. Det gäller att ha ett marknadstänk och bygga varumärken.

På gården finns även permanenta hyresgäster. Det ger en trygg intäkt.

– Det finns många som vill bo på bondgård men inte har tid eller ekonomi att förverkliga det. Jag är inte rädd för att ta betalt för mitt boende.

Boende åt turister är i görningen liksom en militär hinderbana och motionsslinga som även är djursafari. Just Anna satsar på deluxe-boende och siktar på ett pris runt 1 000 kronor natten. Men även enklare boende kan locka besökare menar hon. Utgå från din situation.

– Trenden är att man tycker att det är roligt att komma ut och se det äkta. Strunta i att det sitter flugskitar på fönsterrutorna. Det är lika många som vill komma och käka frukost i bondens halvskitiga kök och sova i en gäststuga med enklare möbler och nymanglade lakan.

Anna har dessutom entreprenad i form av snöröjning. Det finns också planer på musteri, gårdsmejeri och att försörja gården med egen el från vattenkraft.

– Man står stadigast på många ben, säger hon.

Här är Anna Hanes råd till dig som vill ha en småskalig verksamhet på landet.1.Sälj direkt till konsument
Försök att korta försäljningsleden – och var då inte rädd för att ta betalt. Du gör hela försäljningsjobbet och distributörsjobbet och måste ta betalt för det. Det ska inte vara billigare för att man köper hos bonden.

2. Satsa på beskrivningar
Berätta varför produkterna är så bra just hos dig. Det säljer. Ännu bättre kan vara att visa, genom att bjuda in kunder till gården.

3. Låt någon provbo
Funderar du på att erbjuda boende: låt en avlägsen släkting eller vän bo över som om de skulle betala för det. Vad tyckte de?

4. Ta hjälp av nätet
Det finns många marknadsföringskanaler på nätet: Blocket, Facebook, Airbnb. Googleoptimera din sajt, läs hur här.

5. Fråga vad andra tycker
Bygg en ny idé eller tjänst med hjälp av ärligt tyckande från dina befintliga kunder.

6. Håll tempo
Du kan inte planera alltför mycket framåt – förutsättningarna kan ju ändras helt. Var beredd på att vinkla om din verksamhet.


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.