Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

9 skatteregler att ha koll på inför årsskiftet

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 17 december, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Vad bör småföretagaren ha koll på inför årsskiftet och deklarationen? Driva Eget frågade en expert på området om råd.Helena Robertsson är skattechef på revisions- och rådgivningsföretaget EY och menar att det viktigaste nu är att se över sin privata situation.
– För många småföretagare är ens privatsituation faktiskt det sista man tänker på. ”Har jag tagit ut rätt lön under året?" Det går inte att rätta till efter den sista december men så länge man har fått lönen på sitt konto innan årsskiftet är det ok.

[caption id="attachment_19021" align="alignright" width="235"]Helena Robertsson Helena Robertsson[/caption]

Hur vet man att man tagit ut rätt lön?
– Det är viktigt att man pratar med sin skatterådgivare eller revisor eftersom svaret på frågan beror på hur ens situation ser ut i relation till 3:12-regler samt sjukpenning- och pensionsgrundande inkomst.

Tänk på detta när du deklarerar för fåmansbolag

Gränsbelopp
– Har du lånat pengar till fåmansföretag? Fundera över om du vill/kan omvandla inlånade medel till ovillkorat aktieägartillskott för att öka anskaffningsvärdet, vilket också höjer årets gränsbelopp vid beräkning enligt huvudregeln.

Löneunderlag
– Kontrollera att du som äger kvalificerade andelar har tagit ut tillräcklig lön för att uppfylla löneuttagskravet så att du kan tillgodoräkna dig löneunderlaget vid beräkning av årets gränsbelopp på blankett K10 (Löneunderlagsregeln). Utvärdera också möjligheten att använda den så kallade schablonregeln i stället för löneunderlagsregeln. Är du delägare i flera fåmansbolag där schablonregeln utnyttjas? Från och med den 1 januari 2012 kan schablonregeln endast användas i ett bolag per person. Det kan dock finnas lösningar för detta genom att exempelvis aktierna i ett/flera av bolagen ges i gåva till närstående. På så vis kan dessa ha varsitt bolag att använda schablonmetoden på.

Nedanstående punkter är inte nödvändigtvis bundet till årsskiftet för alla bolag.

Periodiseringsfonder
– För att skjuta upp delar av bolagsskatten kan avsättning göras med maximalt 25 procent av vinsten före beskattning. Denna avsättning schablonbeskattas då. Kom ihåg att avsättningen måste återföras till beskattning senast efter sex år.

Avskrivningar
– Se över möjliga skattemässiga avskrivningar eller återföringar av överavskrivningar (dvs. avskrivningar utöver plan för att utnyttja skattemässiga avdragsmöjligheter). Utred även i lämpliga fall om tidpunkten för skattemässiga överavskrivningar kan tidigareläggas vid stora investeringar i egenproducerade eller förvärvade maskiner och anläggningar (skattemässigt kan anskaffningstidpunkten vara tidigare än ibruktagandet).

Utvidgade reparationsbegreppet
– Använd er i lämpliga fall av det utvidgade reparationsbegreppet (dvs. vissa ändringsarbeten på en byggnad som har karaktär av ombyggnad men får dras av skattemässigt omedelbart som reparationsarbete) då direktavdrag medges skattemässigt för ombyggnation som är normalt i den skattskyldiges verksamhet och som inte innebär väsentlig förändring av byggnaden.

Osäkra kundfordringar
– Bedöm avdragsrätten för osäkra kundfordringar. Avdrag medges skattemässigt om man kan göra sannolikt att det finns ett nedskrivningsbehov.

Underskott
– Kontrollera gamla underskott och spärregler (håll koll på koncernbidrags/fusionsspärrar och hur länge de gäller). Kontrollera möjligheten till kvittning mot beskattning ytterligare återförda belopp och koncernbidrag.

Fastighetsfållan
– Förluster på fastigheter får bara nyttjas mot kapitalvinster på fastigheter. Undersök om ev. annat bolag inom koncernen kan nyttja förlusten om avyttrande bolag inte har möjlighet.

Aktiefållan
– Endast förluster på aktier, fonder och liknande värdepapper som är kapitaltillgångar får kvittas mot vinster på liknande värdepapper. Kontrollera på samma vis som för fastighetsfållan om annat koncernbolag kan nyttja förlusten.

TEXTEN UPPDATERADES 2017-11-08.


ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Ladda ner kostnadsfri och interaktiv fakturamall här

Vem sa att fakturering måste vara tråkigt? Ladda ner Spiris fakturamall gratis så fixar du en stilren faktura lika smidigt som en kopp kaffe – oavsett om du säljer blommor på torget eller driver konsultbolag! Mallen fungerar bäst i Adobe Acrobat men andra program funkar också.

Fyll i din e-postadress nedan så kan du ladda ner fakturamallen direkt.

spiris-de
Spiris 11 februari, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 1 minuts läsning
Körv

Foto: Spiris

Innan du laddar ner mallen, visste du att det finns mer kostnadsfri hjälp att få? Till exempel:

Boom! Tryck på knappen nedan för att ladda ner fakturamallen direkt.

Ladda ner fakturamallen här. Yeah!

Snyggt! Här hittar du kostnadsfri mall, checklista och ett skönt erbjudande

Vad kul att du också laddat ned Spiris fakturamall. Bäst av allt – det finns mer kostnadsfri hjälp att få, till exempel:

- Kostnadsfri starta-eget-checklista (du hittar den här hos Spiris)
- Kostnadsfri mall för affärsplan (du kan ladda ned den här)

Pepp på att komma igång? Vi också. Friheten väntar! Och du, är ditt företag nystartat får du halva priset när du väljer bokföring och fakturering med Spiris. Ange koden: NYSTARTAD. Läs mer här! 

Lycka till!



Rekrytering, Personal & Anställda

Den Bisarra Delegerings-Hetsen!

Sedan jag fick min första kollega för sådär 8 år sedan så får jag någon gång i veckan en variant på meningen "Du tänker väl på att delegera?".

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 18 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Delegerings hets

Foto: Unsplash/Författaren

Jag förstår att det är sprunget ur kärlek, men rätt ofta tror jag man delegerar utan att tänka på varför man gör det, eller vad det ska leda till. Man känner sig helt enkelt överbelamrad med saker, och då skyfflar man över lite på någon stackars kollega som i värsta fall åker på en uppgift där de ändå behöver ditt godkännande/din feedback dag efter dag, och ni blockerar bara varandras flow.

Rent krasst anser jag att folk verkar delegera saker de inte är redo att delegera, antingen för att de saknar kollegor de verkligen litar på, eller för att deras system inte är redo.

Om jag nu delegerar ansvaret för lagret till just lagret då vill jag inte spendera varje vecka med uppföljande möten och ständiga kontroller, för då har jag dels inte släppt ansvaret, dels tar det massor av tid, dels försenas beslut, och dels kommer folk känna sig kontrollerade.

Jag älskar att lämna bort områden, men min filosofi är att jag i princip bara lämnar bort områden som folk kan hantera helt utan min inblandning. Jag behöver inte vara delaktig i att lägga upp nya produkter för vi har ett system kring hur vi prissätter, lägger in bilder, skriver, etc. Och behöver det ändras så är det inte jag som ändrar det.

Jag behöver inte lägga mig i kundtjänstens öppettider, chattar, reklamationssystem, etc. För de som hanterar kundtjänsten har utvecklat det själva - precis som lagret har utvecklat sina mottagningsrutiner, packrutiner, etc.

Och genom att i princip inte lägga någon tid alls på kontroller, möten och uppföljningar så kan jag rodda en hela 'ledningsgruppen' själv. Vilket dels gör beslutsvägen extremt kort, men det är givetvis också en trevlig besparing ekonomiskt. 

Det kan säkert låta stressigt att hantera inköp, kontakt med Marknadsföring/IT-konsulter, leverantörer, produktutveckling, VD-jox, strategi-tjafs, förhandlingar, ingående och utgående fakturering, etc på en person, men det handlar snarare om att bygga enkla kommunikationsformer så att information flödar smidigt. Och med det på plats är det faktiskt inte så farligt.

Det finns massor av invändningar här som är fullt rimliga:

  • Bolaget blir givetvis personberoende av mig
  • Det blir begränsat av min kunskap och mina visioner
  • Vi saknar senior kompetens
  • Vad händer om jag ska sälja
  • Tänk om någon missköter sig inom de områden som är frigående, etc etc...

Rimliga invändningar, men så som jag vill bygga Gymkompaniet så är det egentligen inga större problem.

Och i slutändan bygger vi ju bolagen på vårt sätt. Varför ska vi annars ha dom?

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.