Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Blev julhelgen äkta återhämtning?

4 januari, 2010 Uppdaterades 18 december, 2024 2 minuters läsning
Det är svårt att vila bara för att det står att dagen är röd i almanackan. Särskilt för oss företagare, men jag har gjort det och nu ska jag berätta varför.


Jag minns (knappt) min pappa när jag var liten. För honom var julen perfekt för att ta igen allt på jobbet han inte hunnit med under året. Pappa Benny jobbade för att bli professor på universitetet, forskade, undervisade och skrev rapporter, samtidigt som han ville lyckas med sitt företag Skriptor.


Skriptors affärsidé byggde på en algoritm, ett program som kunde söka av och känna igen varumärken. Kunderna var patent- och registreringsbyråer som på uppdrag av andra företag "sökte" på varumärken. Detta speciella dataprogram som pappsen utvecklade under 60-och 70-talet kunde inte bara känna av de ord som har liknande stavning, utan också de som låter likadant. Om vi till exempel skulle vilja döpa vår nya läsk till Totta Toola, så säger programmet nej. Det blir för likt Coca Cola.


Båda dessa karriärer innebar mer än heltid och, som han konstaterar, priset han betalade var inte bara en familj - utan två. (Växelvist boende för barnen var inte uppfunnet då.) Relationen till båda fruarna, först den ena sedan den andra, försvann i ett jobbtöcken och plötsligt vaknande han upp en morgon och fick äntligen vara i fred för att jobba dygnet runt.


Jag vet inte om han skulle säga att han ångrar något i dag, han är inte den typen, men jag som känner min far misstänker att det var inte ett helt närvarande och medvetet val i alla lägen. Verkligheten och livet är väldigt ofta så att saker och ting bara blir, det kan nog de flesta hålla med om, särskilt konstigt nog,  för de som lever sina liv i en mer metateoretisk sfär.


För att väga upp stressiga perioder behövs mer praktiska. Det yin-mässiga i livet. Helst lite grann varje dag, definitivt varje vecka och gärna ett par veckor varje år, det ska jag lova mig själv att göra, både för min mentala och fysiska hälsa. I jul och nyår har jag varit med familjen, haft fester med kompisarna, sprungit i klubben och skidat runt berget Kalven i Tandådalen ett par gånger. Jag hoppas innerligt att du som läser det här gör något liknande eller det du tycker är kul. Och vet du vad? Stressen är borta, jobbet känns fantastiskt kul och jag tycker till och med att jag blivit lite smartare i hjärnan än jag var den 23 december.


Hur har det då gått med pappsen? Jo, han blev professor, startade institutionen för datalingvistik på universitetet och sålde sitt framgångsrika företag. I dag får han umgås med barnbarnen och i övrigt jobba hur mycket han vill med sina datorer och han ser ut att trivas med det, men känslan av stress går inte ur honom. Den har vuxit fast.


 

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Vilka lån kan mitt företag få hos Almi 2025? Och vad är villkoren?

Vilka lånemöjligheter finns via Almi 2025? Hur hög är räntan? Och hur mycket kan företaget låna? I den här guiden går vi igenom möjligheterna till Almi-finansiering för ditt företag.

Almi 21 april, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 7 minuters läsning
Lån hos Almi 2025

Foto: Vilka lån finns hos Almi



AI

Hur kommer AI påverka våra tankar - och hur nyttjar vi det?

Sociala medier har ju redan fått rätt mycket kritik när det kommer till hur det påverkar människor. Men en av de mest underskattade nackdelarna jag ser är hur starkt det påverkar folks uppmärksamhetsspann.

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 11 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Allt numer behöver en 'hook' både online och offline. Vilket väl kanske framförallt skapat en verklighet där allt behöver förenklas, snabbas på och polariseras för att det överhuvudtaget ska fånga vår uppmärksamhet.

Enter AI

Det finns såklart mängder med positiva och negativa effekter med AI, men en effekt som vi högst troligen kommer få uppleva är att folk helt enkelt blir sämre på att ta sig igenom mödosamma uppgifter. 

Att söka, organisera, manuellt analysera, föra över från kolumn a till kolumn b. Allt sånt kan redan nu tas bort med lite teknisk fallenhet, och om 5-10 år. Var är vi då?

Och vad händer när vi som population dels har ett extremt kort uppmärksamhetsspann, och dels inte orkar tänka mödosamma tankar.

Ska vi göra någon sorts gissning på en värld där underhållning, dopaminkickar och 'good enough' blir de nya ledorden. Där fake news blir så lätt att producera och så svårt att granska att vi helt enkelt skiter i det och bara väljer att lita på de vi hoppas har rätt. Och en värld där allt framstår som möjligt men där verkligheten alltid är deprimerande jämfört med det påhittade.

Det är vad det är. Man kan skrika på folk att läsa mer böcker och lära sig meditera samtidigt som de bojkottar teknik, och man kan tvärtom hävda att AI kommer lösa allt. 

Men, man kan också vara cynisk och nyttja det. Så låt oss snacka affärer.

Jag tror man kan nyttja det på två sätt. Ett 'lite godare' och ett lite ondare'.

Det "ondare" sättet att nyttja AI

Den person/varumärkes-kults-kultur som vi sett växa fram senaste decenniet tror jag inte är någonting jämfört med vad vi kommer se framöver. Människor kommer törsta efter de sanna svaren, någon som visar vad lycka är, och någon som visar vägen.

Och att positionera sitt varumärke rätt där kan nog göras rätt framgångsrikt av många i allt från Second Hand till Bitcoin-trading.

Det "godare" sättet att nyttja AI

Att faktiskt stå för någonting på riktigt och inte bara medialt kommer skapa en djupare koppling till dina kunder. Att faktiskt uppleva ett riktigt värde i det äkta sociala samspelet, och att bli värderad som människa och få verklig kontakt med någon som bryr sig kommer vara någonting ovanligt. Och något man kan erbjuda där folk faktiskt är okej med att betala mer. 

Allt ovan är såklart rena spekulationer. 

Men, jag tror det är nyttigt att inte bli för fast i tankarna kring vilken ny funktion som finns idag, utan snarare fundera på hur det påverkar oss om 10år.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.