Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Bzzt kör tuktuk på svenska

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 17 oktober, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Bzzt

Foto: Bzzt utmanar taxinäringen. Foto: Samuel Karlsson

De utmanar inte bara den traditionella taxibranschen. Bzzt vill förändra hela vårt sätt att transportera oss i storstadsmiljö.

Den orangefärgade saftblandaren snurrar och blinkar. En garageport glider upp och ut på trottoaren rullar en eldriven mopedtaxi. Eller pod som uppstickaren Bzzt föredrar att kalla den. Föraren väntar på en lucka i trafiken och glider ljudlöst iväg för att plocka upp en kund som bokat en resa via företagets app.

Bakom den anonyma porten, mitt i centrala Stockholm, ligger Bzzts operativa hjärta. Det är trångt i det underjordiska garaget och podarna står packade som sillar längs väggarna. Runt ett bord sitter tvåBzzt mekaniker och en teamledare. På väggen hänger en stor tv-skärm där de i realtid kan följa förarnas aktivitet.

– Vi har koncentrerat vår verksamhet till centrala Stockholm och siktar in oss på korta resor upp till fem kilometer. På de sträckorna är vi billigast och mest effektiva. Vi har en metertaxa på tre öre per meter. Vill du åka längre blir det faktiskt billigare med vanlig taxi, säger Mirelle Englund, head of operations för verksamheten i Stockholm.

Bzzt grundades 2014 av Örjan Jansson, Per Nyrenius och Sven Wolf. Deras ambition var att erbjuda ett fossilfritt transportmedel i stadstrafik.

Två år senare testade de verksamheten med 12 podar och 20 förare i Göteborg. Våren 2017 var de redo att dra igång på allvar – men i Stockholm. Fortfarande sitter företagets ledning och utveckling kvar på västkusten, medan den operativa verksamheten är förlagd till huvudstaden.

– Efterfrågan var inte tillräcklig i Göteborg. Dels är stadskärnan inte så stor. Det är lätt att promenera om man vill någonstans. Och det är inte lika mycket folk ute och rör sig exempelvis en tisdagskväll. Vi måste ju ha sysselsättning för våra förare alla dagar i veckan, inte bara på helgerna, säger hon.

Sedan starten har företaget vuxit. I dag har de 48 podar och 85 anställda förare. Under sommarhalvåret ökar de med ytterligare ett 40-tal säsongsanställda.

Unga och gamla kör Bzzt


Det är påfallande många unga förare i garaget. Det är en familjär stämning och en känsla av pionjäranda vilar i lokalen. Lite som ett garageband som repar inför den stora spelningen. Men det är inte hela sanningen.

– Det är mest unga killar nu, men vi är måna om att ha en mångfald bland våra anställda vad gäller kön, etniskt ursprung och ålder. Vi har faktiskt en förare som är 76 år och som jobbar deltid hos oss, säger Mirelle.

Även om Bzzt är en hajpad startup som lockar investerare, bränner de inte pengar på flådiga kontor eller inredning. I garaget ryms ett litet kök och ett minimalt kontorsutrymme.

– Vi har målat och fixat allt själva. Möblerna har vi hämtat från ställen där de skänkt bort inredningen. Jag har själv kört hit kontorsstolar i en av podarna. Här får alla kavla upp ärmarna och hugga in där det behövs. Det här funkar bra, även om jag någon gång i framtiden skulle vilja ha ett kontor där man kan öppna ett fönster.

Det finns skräckhistorier om startup-företag med många unga anställda där det förutsätts att man ska slita häcken av sig utan att ifrågasätta villkoren. Men på Bzzt har alla anställda kollektivavtal. Man kräver också att förarna har B-körkort, även om podarna är EU-mopeder och det räcker med mopedkörkort.

– Vi vill att hållbarhetstänket ska genomsyra hela företaget. Vi värnar både om miljön och våra anställda och det är vi väldigt stolta över.

Än så länge är inte verksamheten lönsam och man har tagit in startkapital från flera tunga aktörer som Pretio Invest, Modelio Equity och Almi. De har också genomfört en framgångsrik crowdfundingkampanj. Det första dygnet drog man in tre miljoner kronor och målet på sex miljoner i nytt kapital nådde man på mindre än en vecka. De som gick in med pengar kunde satsa allt från 500 till 200 000 kronor.

– Det känns extra roligt att många av våra kunder också är våra delägare. Det skapar en
lojal bas av kunder som använder oss i vardagen för att ta sig runt i centrala Stockholm.

När vi besöker garaget är man i full färd med att montera reklamskyltar på taken till alla sina fordon.

– Vi försöker hela tiden utveckla vår verksamhet. Det går inte att stanna upp och vara nöjd. Vi vet att vi har ett koncept som fungerar. Nu ska vi erövra världen. Det finns många storstäder som behöver fossilfria transporter, säger Mirelle.

Text och foto: Samuel Karlsson

Fakta om Bzzt:

Var: Huvudkontor i Göteborg. Bedriver taxiverksamhet i Stockholms innerstad.

Grundare: Per Nyrenius, Sven Wolf och Örjan Jansson.

Antal medarbetare: 85 anställda förare och 3 administrativa tjänster i Stockholm. Plus 15 personer i Göteborg.

Omsättning: Under 7 månader 2017 omsatte BZZT Sthlm ca 2,3 miljoner kronor. Räknar de med att öka omsättningen betydligt i år.

Är du vår nästa David 2018?


I vår tävling David mot Goliat vill vi premiera små företag som lyckas ta marknadsandelar från jättarna eller som har smarta infallsvinklar för att slå storföretagen.

Bland de nominerade väljer vi ut kandidater som lyfts fram på -driva-eget.se och i magasinet. Vinnaren koras i november. Nominera på driva-eget.se/david2018.


ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Så förbereder du dig bäst inför 2026 – 3 steg för succé

Nytt år, nya möjligheter. Och i stället för stress över borttappade kvitton och missade deadlines tar du kommandot direkt. Med tre enkla steg skapar du struktur, får koll på ekonomin – och ger dig själv de bästa förutsättningarna för ett magiskt 2026.

SpeedLedger 8 december, 2025 Uppdaterades 9 december, 2025 5 minuters läsning
2026 mest lönsamma år

Foto: Speedledger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång:

…och här kan du lära dig bokföring på 10 minuter.

Då kör vi. I den här guiden ger vi dig tre steg till ett stressfritt och lönsamt 2026. Spoiler Alert: Lösningen kanske heter Speedledger (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot).

Steg 1: Stäng det gamla året utan stress - bokslutet behöver inte vara klart den 1 januari

Många skjuter på bokslutet tills det blir bråttom – och dyrt. Men du kan göra det enkelt för dig själv. Börja med att stämma av det viktigaste:

  • Är alla intäkter och kostnader bokförda?
  • Har du fått in alla kvitton och fakturor?
  • Har du gjort avstämning mot banken? (Behövs förstås inte om du har Speedledger, där allt uppdateras automatiskt och i realtid)

Genom att veta om vad du kommer behöva göra i ditt bokslutsarbete kan du börja förbereda under tiden du sitter och bokför det löpande. Till exempel kan du bokföra kundfordringar och leverantörsskulder på rätt sätt direkt och slippa gå tillbaka och göra om det i samband med bokslutet. 

Men tänk också på att du inte behöver stå med ett färdigt bokslut den 1 januari! Den första hållpunkten för de flesta företagarna brukar vara den sista momsredovisningen för året du stänger, som tidigast kommer i februari.

Tips: Ladda ner SpeedLedgers kostnadsfria “Checklista vid bokslut” så att du inte missar något. Den tar dig steg för steg genom vad du behöver få gjort innan du stänger böckerna. 

Steg 2: Planera hela året redan nu

Att ha koll på dina deadlines – för moms, skatter och bokslut – gör enorm skillnad. Istället för att kolla sista minuten i kalendern vet du exakt vad som gäller. Genom att ha koll på vad som kommer hända i förväg kan du istället vara proaktiv, planera, slippa stressa i sista minuten och framförallt kommer du inte missa några inlämningar. Med ett årshjul för 2026 får du:

  • Koll på viktiga datum
  • Möjlighet att planera likviditet
  • Mindre risk för missade rapporteringar

Tips: Ett årshjul är det bästa verktyget för detta. Vi har skapat ett komplett och kostnadsfritt “Årshjul för företagare 2026” som visar alla viktiga datum du behöver ha koll på. Dessutom får du massvis med tips efter säsong! Ladda ned och sätt upp vid ditt skrivbord!

Steg 3: Sätt upp ett system som automatiserar bokföringen

De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart en “new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Det ger dig:

  • Bokföring i realtid
  • Mindre stress inför bokslut
  • Bättre beslutsunderlag

Det är precis så SpeedLedger fungerar. Genom att ha en direktkoppling till din bank kan du spara tid och slippa göra avstämningar eller fundera över om du missat något. Det bästa med detta, är att när det är dags att stänga året, finns allt redan klart.

Blev du besviken nu, att du inte hade detta redan i början av året? Ingen panik. Startar du igång med SpeedLedger e-bokföring kan du hämta händelser från banken bakåt i tiden och komma i fas du också. Det allra bästa med detta? Du får tid över till att göra det du är bäst på - driva ditt företag framåt.

Psst! Blir du nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va!

JUST NU får du 50% rabatt på SpeedLedger första året, gäller fram till årsskiftet och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

Ge dig själv den bästa starten på 2026

Med en tydlig checklista, ett årshjul för planering och ett automatiserat bokföringsflöde har du allt du behöver för att slippa stressa och istället fokusera på lönsamhet.

Ett sista tips (eller egentligen 10) är 10 tips inför årsskiftet där du får full koll på vad du behöver göra, när du behöver göra det och vad du kan göra under tiden du bokför “som vanligt”. 10 tips inför årsskiftet ger dig inte bara koll på vad du behöver göra och när – utan vi går också igenom hur du gör det. 

Till exempel kan du hitta information om hur du ska bokföra dina kundfordringar och vad det är, eller till exempel hur du gör en avskrivning av en inventarie - och när i tiden du behöver göra det. Ladda ner tipsen här.

Och kom ihåg – genom att sköta bokföringen själv kan du spara 1 000-tals kronor varje månad. Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen? Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva men ändå undvika byråkostnader. 

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Om SpeedLedger
SpeedLedger erbjuder molnbaserade program för e-bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.

SpeedLedger Trustpilot: https://se.trustpilot.com/review/speedledger.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.