Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Rekrytering, Personal & Anställda

Coacha på rätt sätt – och få mer tid över

Yasemin Bayramoglu 6 augusti, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
coacha på jobbet

Foto: Two colleagues discussing at the office, focus on the man

Hur gör du när anställda ber om råd? Säger du hur du själv skulle gjort? Eller tar du över och gör allt själv, så det blir gjort på rätt sätt? I så fall bör du tänka om. Ta tid att coacha på rätt sätt, så kommer du få mer tid över på sikt.

Coachning som begrepp har nog ingen missat de senaste åren. Även om man inte är utbildad coach kan man ha bilden av sig själv som någon som coachar sina medarbetare.

LÄS OCKSÅ: Glädje – nyckeln till lönsamhet

Men det kanske man inte alls gör. Det blir rätt uppenbart när man läser Leif E. Anderssons bok De sociala superkrafterna – verktyg för bra relationer. Leif är datavetaren som blev arbetsledaren, som blev psykolog, utbildare och föreläsare.

Han poängterar att coachning i grunden handlar om att vara lyssnande snarare än svarande. Alltså – lyssna för att förstå din medarbetare. Genom att lyssna kan du också spegla den du pratar med – och den du coachar kan på det viset få hjälp att förstå sig själv.

"Ditt jobb är inte att sköta dina kollegers arbetsuppgifter. Du ska inte ta över och sköta om andras apor, du ska hjälpa dem att hantera sina.", skriver Leif E. Andersson.

Han menar att bara genom att prata om saker högt med andra så kan man själv lättare se lösningarna. Så låt dina medarbetare prata medan du lyssnar. Och ställ rätt frågor på vägen. Då kanske det blir som för den chef som Leif E. Andersson citerar i boken:

" Jag skäms nästan för att avslöja det här, men mina medarbetare har blivit så bra på att lösa sina problem själva att jag har för lite att göra idag."

Coacha som Leif – i fyra steg

1. Vems är problemet? Vad är problemet?

Låt säga att någon kommer och klagar över att personen X gjort något som ställt till det för er alla.

  • Börja med att reda ut vad X handlingar betyder för den som söker hjälp hos dig. Fokusera på problemet i stället för på orsaken och personen bakom.
  • Prata i vi-form – typ "vad kan vi göra för att inte hamna här igen?".
  • Ta reda på vad personen i fråga vill lösa. Vilket problem skulle försvinna då?
  • Skilj på "vad har hänt?" och "vad är ditt problem just nu?". Det mest akuta är att lösa problemet just nu. När man väl har den lösningen på plats kan man börja reda i orsaker för varför det hände, för att undvika att liknande situationer uppstår längre fram.

2. Lösningar

Ditt jobb är inte att leverera lösningar, utan att hjälpa andra att hitta sina egna lösningar.

  • Be den du coachar beskriva sina egna idéer till lösningar. Finns det inga så har Leif en fråga som kanske verkar hopplös, men som han påstår funkar nästan jämt: "Okej, du vet inte hur du ska göra. Men om du visste hur du skulle göra? Vad skulle du göra då?"
  • Om den du coachar frågar om dina egna förslag så håll på dem tills hen kört fast helt. Då kan du berätta vad du skulle gjort – med tillägget "men det kanske inte alls skulle passa dig och ditt problem".
  • Låt personen i fråga testa sina idéer även om du inte tror att det är de optimala lösningarna. Men få det inte att låta som att du backar dem helt och hållet utan mer "att du vill testa det här, du tror på det här".
  • Sammanfatta vad personen sagt lite då och då.

3. Hinder

Den du coachar har hittat en lösning. Nu gäller det för dig att luska ut om hen upplever hinder på vägen.

  • Börja med den enkla frågan "hur känns det?". Här kan rädslor dyka upp.
  • Sortera i om det är reella hinder eller upplevda hinder. Fråga vad det värsta är som skulle kunna hända.
  • Poängen är att den du coachar ska hitta lösningar på sina hinder på samma sätt som hen hittade lösningar på det ursprungliga problemet. "Vems problem är det?"
  • Låt det ta tid. Ibland kan man behöva fundera lite längre på det här.

4. När?

Problem, lösning och hinder är avklarade. Nu återstår frågan: När kan du göra det här?"

  • Är det riktigt viktigt och du känner att du kan driva på så gör det tills ni har en tidpunkt då det ska vara avklarat. Då kan man även komma överens om tid för uppföljning.
  • Om det inte är så viktigt för dig så kanske du kan släppa det och nöja dig med att den du coachade förhoppningsvis lärde sig en del genom processen.


ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.