Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Försäljning & lönsamhet

Content marketing – så fungerar det

29 november, 2013 4 minuters läsning
Marknadsföring ska inte längre handla om att visa upp en vara eller tjänst utan om att göra kunderna gladare, smartare och inspirerade. Så här fungerar det.

I en medievärld där konsumenterna blir allt mer kräsna är vanlig marknadsföring ofta inte nog. Att visa upp en bild på en bubblande läsk eller en bil som kör snabbt på vackra bergsvägar räcker inte längre. Kunderna kräver ett mervärde i utbyte mot sin långsiktiga lojalitet – de måste få ut någonting av att lyssna på dig.

– Det blir allt svårare att nå ut med traditionell marknadsföring och då är content marketing ett perfekt verktyg, säger Christian Albinsson, medgrundare till mediefabriken Oh My, som hjälper båda stora och små företag att producera content.

Vad är då "content marketing", eller som det heter på svenska: innehållsmarknadsföring? Det handlar om att skapa och sprida innehåll (content) som attraherar och intresserar en tydligt utvald målgrupp.

En personlig tränare kan till exempel testa olika träningsredskap och dieter och berätta om dem på sin sajt. En köttproducent kan ge ut en receptapp och en sängbutik kan göra en guide till hur man får en bättre nattsömn, eller lägga upp en serie Youtubeklipp som visar vad man ska tänka på när man väljer säng.

Det kan också vara att göra en undersökning och dela med sina kunder. På så sätt marknadsför man sin produkt samtidigt som kunden får ut något av det – vilket i slutändan kan öka försäljningen.

Det kan också bidra till att sökmotoroptimera produkten eftersom bra innehåll rankas högt i Googles träfflistor.

– Ett bra exempel är undersökningsföretaget Universum som har skapat en portal online för HR-branschen. Där delar det med sig av mycket content gratis, till exempel olika undersökningar och rapporter.

På så sätt har det blivit en självklar del av kundernas vardag. Det har även gjort företaget till en trovärdig aktör inom sin nisch, säger Christian Albinsson.

Alltså: tänk bort vad du vill berätta – och fundera på vad dina kunder vill höra. Målgruppen är som vanligt nyckeln till framgång; du måste förstå vilka dina kunder är, vad som intresserar dem och var de letar information.

– Content marketing ställer höga krav på kunnighet och kreativitet, men det kan vara väldigt kostnadseffektivt och en chans att nå igenom mediebruset utan en stor plånbok. Det kan också göra att befintliga och presumtiva kunder får en närmare relation till företaget, säger Christian Albinsson.

Så hur ska du börja? Med intressant innehåll på din egen webbplats, tycker han.
– Kan du få befintliga och potentiella kunder att besöka din webbplats kontinuerligt är mycket vunnet. Facebook och andra sociala medier är också ett bra forum. Men det måste göras rätt. Många företag har en sida på Facebook där de berättar om sig själva, men hur intressant är det för kunderna?

– För att lyckas krävs det att dina uppdateringar uppfattas som relevanta och genomtänkta för dem som läser, säger Christian Albinsson.

FYRA RÅD – SÅ GÖR DU:
  1. Publicera nyheter om din bransch
    De flesta småföretag fyller sin hemsida med information om sina produkter och tjänster. Men tänk om du skulle berätta om nyheter i branschen också. Då skulle kunder och andra intresserade besöka din sajt för att få reda på det senaste, och du skulle kunna bli en expert på ämnet. Det ökar chansen för att kunderna ringer dig den dag de vill handla.
  2. Kom med råd
    I stället för att prata om hur sköna dina sängar är, gör en guide till hur man sover bra. Det kommer att öka din trovärdighet och ge kunderna positiva associationer. Och i längden kan fler komma att handla av dig.
  3. Berätta en historia
    Ursprung är trendigt, vi vill veta vad vi köper. Berätta om hur du tillverkar till exempel dina såser, och ta in en kock som komponerar goda recept som såserna passar till. Din produkt blir en naturlig del i konceptet, men det är matglädjen som står i fokus.
  4. Tänk på kundens behov
    Du kanske säljer barnkläder, och då är kunden en mamma eller en pappa. Vad är föräldrar intresserade av? Jo, sina barn. Låt din Facebooksida bli ett forum där föräldrar kan diskutera barnens hälsa, nyttig barnmat och annat som är relaterat till ert gemensamma intresse. Det handlar kanske inte om barnkläder, men det lockar samma målgrupp.


ANNONS

Innehåll från Toborrow

Partner

Hur får jag bäst villkor när företaget ska låna pengar?

Att hitta rätt finansiering för ditt företag kan vara en tidskrävande och komplicerad process. Att jämföra räntor, avgifter och villkor mellan olika långivare tar tid, och utan full insyn riskerar du att betala mer än nödvändigt.

toborrow_logo
Toborrow 10 mars, 2025 3 minuters läsning
Lånevillkor

Foto: toborrow

Men det finns smarta sätt att förenkla processen och samtidigt säkerställa att du får de bästa möjliga villkoren. Här lär vi dig hur!

Bästa tipset direkt! Genom att samla flera långivare på ett ställe sparar du tid och får en bättre överblick över de olika alternativen. Istället för att själv ansöka hos flera banker och kreditgivare kan du med hjälp av exempelvis Toborrow göra en enda ansökan och låta flera aktörer konkurrera om att ge dig de bästa villkoren. Nice va!

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

5 smarta tips för att säkra bästa lånevillkoren för ditt företag

1. Jämför alltid flera lånealternativ

Banker och långivare erbjuder olika villkor beroende på din bransch, omsättning och kreditvärdighet. Genom att jämföra olika erbjudanden kan du få ett bättre förhandlingsläge och undvika dolda avgifter.

2. Ha koll på ditt kreditbetyg

Ett starkt kreditbetyg ger dig tillgång till lägre räntor och fördelaktigare villkor. Se till att din kreditupplysning är korrekt, betala räkningar i tid och håll nere skuldsättningen för att förbättra din kreditvärdighet. Här kan du testa ditt kreditbetyg (utan kreditupplysning).

3. Förstå dina finansieringsbehov

Lån är inte alltid den bästa lösningen. Ibland kan leasing eller factoring vara mer kostnadseffektivt och ge ditt företag bättre kassaflöde. Toborrow kan fungera som ett bollplank för att hjälpa dig hitta den finansieringslösning som passar ditt företag bäst.

4. Var förberedd med rätt dokumentation

Företag med tydliga och välordnad ekonomi har större chans att få bättre lånevillkor. Ha redo balans- och resultaträkningar, affärsplan och budget för att visa att du har kontroll över din ekonomi.

5. Förhandla aktivt

Många företagare accepterar första bästa erbjudande, men det finns ofta utrymme att förhandla. Använd de konkurrerande erbjudanden du får genom Toborrow för att få fram de allra bästa villkoren.

Hur fungerar Toborrow?

Toborrow står på din sida, inte bara för att säkerställa att du får de bästa lånevillkoren, utan även för att hjälpa dig hitta rätt finansieringslösning för just ditt företag. Oavsett om du behöver ett lån, leasing eller factoring kan vi guida dig genom processen och koppla dig till de rätta långivarna.

Vill du veta mer om hur du kan optimera ditt företags finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig och se till att du får bästa möjliga villkor.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Ekonomi & Skatt

Gör tvärtom – och spara 30-50 % av företagets kostnader!

Genom små, enkla knep kan du spara stora pengar och massor med tid. Vi gissar att fyra smarta förhållningssätt kan minska företagets löpande kostnader med 30-50 % per år. Vill du också prova?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 12 maj, 2025 3 minuters läsning
Göra tvärtom

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.